K diskuzi o širokých a úzkých pneumatikách.

Nechcete se registrovat a chcete něco sdělit ...
dodo555
Smart ACE
Příspěvky: 723
Registrován: stř 12 lis 2008, 14:36
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od dodo555 »

ja som to vyriesil tak ze v predu mam uzke 135 a vzadu široké 175, takze musia byt vsetci spokojní :)
smart passion 52kW 2007
smart passion 52kW 2008
smart ebike
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

Miro píše:Tady jsou vzorce pro výpočet dokazující moje tvrzení.

Tření smykové Ft = f x Fn

Ft = Třecí síla působící proti pohybu

f = koeficient tření –bezrozměrné číslo , stanovené na základě zkoušek (praxe).
Je uvedeno v tabulkách pro jednotlivé případy , vlastností , stavu , druhu a mazání styčných ploch.

Fn = Normálová , tedy celková kolmá síla , působící na styčné plochy (npř. celková hmotnost
vozidla).
Z tohoto výpočtu je docela dobře jasné , že na velikost tření nemá velikost třecí plochy vliv. Při výpočtu se žádný údaj o ploše nevyskytuje. Je možno si ověřit npř. v SEZNAMU při zadání „ smykové tření“ hned v prvé nabídce asi v 6tém odstavci.


Tření valivé

Ft = ξ x Fn / R


Ft a Fn vyjadřují stejné veličiny jako u tření smykového .

ξ = koeficient valivého odporu – rameno valivého odporu.Je stanoven obdobným způsobem jako koeficient „f“ u smykového tření a je uváděn v tabulkách.

R = poloměr průřezu valivého předmětu (kola)

Stejně jako u smykového tření,nenajdeme ve vzorci pro výpočet valivého odporu tření ) nutnost zadát velikost třecí plochy , jejíž velikost je různá npř. u šířké a úzké pneumatiky.
Tvrzení si můžeme ověřit stejným způsobem jako u tření smykového , jen zadat do vyhledavače „valivé tření“
Ještě jednou zdůrazňuji , že musí působit absolutně stejné náhodné a chcete-li přírodní podmínky i způsob obsluhy vozidla , pro situaci se širokým i úzkým kolem.Potom docílíme stejné výsledky v obou případech.
Kdybychom diskutovali o nějakém případu (podmínce), která zhoršuje nebo zlepšuje tření , má to stejný vliv na oba pokusy s širokou a úzkou pneu v daném okamžiku .
Když například stejně označená pneu , jen různé šíře , má jiný vnější průměr , (viz.předcházející můj článek-uvedené zde pneumatiky , široká má větší vnější průměr cca o 3 cm).
Na kolo působí stejný hnací kroutící moment daný stejným použitým vozidlem.
Rozdílné (průměry) poloměry kol „R“ ( viz předcházející odstavec ) , nezaručují však stejné podmínky.
Hnací sila na kole , na jeho obvodu u pneu s větším poloměrem „R“ je menší síla „ Ft „ která je potřebná pro uvedení vozidla do pohybu a proto způsobuje menší náchylnost tohoto kola k prokluzu.
U pneumatiky úzké je to naopak.

Důkaz !!!
Podíváme li se na výše uvedený vzorec , pro výpočet valivého tření , poloměr kola „R“ je ve vzorci v čitateli zlomku , tedy kolikrát je „R“ větší , tolikrát je třecí síla „ Ft“ menší.
Menší síla „Ft“ (odpor proti valení), kterou potřebujeme překonat při uvádění této širší pneu , ale zejména o větším jejím poloměru „R“ , do pohybu za jinak absolutně stejných podmínek jako při použití úzké pneu která má menším vnějším průměrem "R" , je zdůvodněním menší náchylnosti široké pneumatiky k prokluzu.
Pokuste se podobným přístupem , zaujímat stanoviska i k dalším laicky nevyjasněných problémům . Jsem ochoten diskutoval.
Pozdravuji všechny zájemce o sjednocení rozdílných pohledů na často diskutovaná témata a přeji hodně vyřešených nejasností.
Přistupovat k problémům a k životu jen na základě domněnek a pocitů není pravé ořechové.
Reaguji později , jelikož jsem nebyl registrován a zřejmě moje diskuzní púřispěvky byly stornovány.
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
Panter

Příspěvek od Panter »

...tak se mi zda, ze zpusob diskuze s Host1 je vice nez podivny :P :P :P :P
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

Pokud by tohle byla fakta, tak je někdy lepší pohádat se kvůli nesmyslům :lol:
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
Odpovědět