Stránka 5 z 9

Napsal: čtv 25 srp 2011, 16:39
od Markéta
jo jo a další krok je, že auto nejede - motor vrčí, ale auto nereaguje na plyn.

tak v tomto ohledu - poslední vstup

Napsal: ned 28 srp 2011, 19:57
od Ivojah
Ahoj všichni jsem zatím z problému, který jsem uvedl, když se mi poprvé za tři roky zvedla teplota motoru mého smartíka o jednu „pecku“ výše – venku. Musely to být teploty nad 27C (při nižších jsem to nezaznamenal) a těch jsem si v posledních dnech užil a vlastně jsem musel jinak se nedalo, prozkoušet jak to motor bude snášet. Třeba v pátek 26.8. jsem několikrát popojížděl v koloně po dálnici od Ostravy do Brna teda fakt pařeniště ještě že auto má klimatizaci tabule na dálnici hlásila 43C dálnice 35C vzduch a stejně tak teplotní čidlo smartíka hlásilo 35C. Tak při jízdě v nuceném popojíždění mi sem tam teplota motoru povyskočila, ale zůstal jsem v klidu, protože jsem od Vás získal informace, které jsem si i v Brně při právě takových vedrech vyzkoušel v praxi a na dálnici to fungovalo stejně – vždy se teplota motoru vrátila do základních třech pecek. Tak ventilace motoru musí fungovat. Ale kdybych tyto informace neměl tak bych byl značně nervózní v očekávání toho nejhoršího s motorem. U mých předchozích aut při nastartování se spustil zároveň ventilátor a když teplota motoru začala stoupat tak se již nezastavila voda vařila musel jsem zastavit – zasekl se ventil koloběhu chladící kapaliny, jednou praskl řemen to jsem zažil! Takže mít trochu jistoty, že jsou ještě jiné varující signály zhoršujícího se stavu v chlazení motoru je alespoň pro mne dost podstatné a proto díky!! S tím olejem mám do výměny v dubnu 2012 čas promyslím to. :lol:

Napsal: čtv 08 pro 2011, 20:29
od Markéta
Stala se mi nemilá věc. Cestou domů z vánočních nákupů mi vyvřela voda. Venku kolem nuly a na teploměru 100°C. Doskákala jsem na nejbližší benzínku, dolila kapalinu a těšila se, jak v klidu dojedu domů. Omyl. Auto se stále ohřívalo, motor byl úplně horký, ale kapalina ledová. Odvzdušnila jsem, co to šlo, snažila jsem se dojet domů. Nakonec se mi to asi po třech hodinách povedlo ( myslím, že bych těch 30 km za tu dobu došla i pěšky ). Všichni na mě blikali a troubili, protože jsem v pátek večer na frekventované silnici jela 40 km / h.

V neděli jsem chtěla odvézt auto k mechanikovi - nenastartovalo. Následoval odtah na laně. ( Vyřadit, bez klíčku, nebát se )První diagnóza - poškozená vodní pumpa. Ta to nebyla. Dva dny mechanik přemýšlel. Po té, co jsme promysleli i prasklý blok motoru, byla závada celkem jednoduchá - praskl mi chladič ( jen malinko ). Docházelo k úniku kapaliny ( postupně ). Také k zavzdušnění systému. Řídící jednotka vyhodnotila jako chybu, že není v systému voda a nechtěla pustit startování.

Oprava - zalepení chladiče, výměna kapaliny. Auto jezdí, topí, ohřívá se tak, jak standartní auto, topí a drží teplotu. Termostat byl úplně v pořádku, ačkoliv jsem si předtím myslela, že je v háji, protože auto se neohřívalo.

POZOR - toto platí pravděpodobně jen u dieslů, protože benzíny s jízdou bez vody nemají problém. Resp. Určitě jde nastartovat

Napsal: sob 17 pro 2011, 11:11
od houzar
převzatý článek:proč se motor nezahřívá:


Odpověď:

Vážený pane Formánku,



Podle popisu chování vozidla se domnívám, že všechny popsané problémy mají pouze jednoho společného jmenovatele, a to je trvale otevřený termostat.

Předně bych začal nemožností ohřát vozidlo během jízdy na provozní teplotu. To samo o sobě jednoznačně ukazuje na závadu na termostatickém ventilu, který je zaseknutý v otevřené poloze. Jednoduchou metodou lze ověřit, zda je tomu skutečně tak. Po nastartování studeného motoru zjistěte pohmatem teplotu hadice vedoucí od termostatu k chladiči. Hadice by měla zůstávat několik minut úplně studená. Její záhy po nastartování zvyšující se teplota ukazuje, že netěsným termostatem protéká voda do chladiče, čímž se snižuje teplota na vstupu do motoru a motor není schopen dosáhnout provozní teploty. Nouzovým rychlým a levným řešením je zakrýt kartonem větší část chladiče a tím jednak potvrdit závadu na termostatu a jednak snížit ztrátu unikajícího tepla. Tohle řešení ovšem doporučuji pouze na překlenutí doby, než bude termostat nahrazen novým. Termostat nemusí být zaseknutý na maximu, takže v teplejším počasí, kdy není potřeba vytápět interiér vozu může dojít k dosažení provozní teploty. Prvním varováním je pak rychle klesající teplota po delší sjezdu z kopce. Nebo též neustálý pohyb ručičky teploměru ukazuje, že termostat nepracuje správně.

Trochu zarážející je ovšem informace, že teplota motoru stoupne až po ½ hodině chodu naprázdno. To bych doporučil ověřit jiným nezávislým měřením. Přeplňovaný vznětový motor má sice vyšší účinnost než motor zážehový (jeden z hodně optimistických zdrojů uvádí až 45%, ale dle mého názoru to přes 40% není), avšak dochází spíše k využití ztrát výfukem právě instalací turbodmychadla. Paradoxně procentuální hodnota pro ztráty, které odcházejí v podobě tepla do chladicí vody, se liší pouze o několik procent. Celkový objem tepla uvolněného v motoru je sice nižší, ale stále dostatečný pro udržení motoru na provozní teplotě a ohřev interiéru. Faktem ovšem zůstává, že robustní konstrukce vznětového motoru spolu s lepší účinností způsobuje pozvolný náběh topení. Proto se u některých vozidel instaluje předehřev a ani nezávislé topení právě není nic neobvyklého. Zejména velké vozy typu VW Sharan, Seat Alhambra nebo Ford Galaxy mohou mít reálný problém s vytopením interiéru pokud je u nich instalován pouze 2-litrový přeplňovaný vznětový motor, a to i při stavu, že vše v automobilu funguje správně.

Při vadném termostatu sice dochází k ohřívání celého objemu chladicího média, nicméně při stojícím vozidle je konvekce minimální. To má možná větší vliv radiace celého motoru včetně chladiče nebo může být nezanedbatelný vliv zapnutého topení, které odebírá zbytkové teplo k ohřevu kabiny. Při dalším pokusu doporučuji topení vypnout, zavřít kapotu a zvýšenými otáčkami ohřevu pomoci. Ovšem pokud ještě není dosaženo provozní teploty a už je horký chladič, značí to jednoznačně závadu na termostatu.

Ventilátor na chladiči (saharu) aktivuje teplotní čidlo rovněž umístěné na chladiči. Pro rozběh ventilátoru je tedy rozhodující teplota chladiče a n teplota motoru. Pokud motor s chladičem mají provozní teplotu, tak se motor ventilátoru nerozběhne, až teplota přes cca 100°C způsobí, že čidlo vydá impulz k sepnutí chladiče. Funkci ventilátoru lze snadno vyzkoušet přivedením 12 V přímo na příslušnou svorku motoru. Má to 2 podmínky:

a) je vypnuté zapalování

b) nejsou prsty strčeny nikde v prostoru vrtule

Domnívám se, že výměnou termostatu se všech popsaných problémů zbavíte. Bohužel nevím, jakou chladicí kapalinu ve Vašem vozidle používáte. Dřívější triviální pravidlo, které říkalo : Nemíchej kapaliny různých barev.; bych nahradil: Nemíchej kapaliny různých bází. Je tedy nutné respektovat její chemické složení. Tedy pokud máte růžovou na bázi monoethylenglykolu G12, použijte růžovou. Její předepsaná doba výměny je 5 let. Lze použít i modrou G11, která má stejnou bázi, ale je nutné ji měnit po 2-3 letech. Pokud máte kapalinu na bázi monopropylenglykolu, použijte tu. Předpis výrobce doporučuji respektovat, ale výrobce si můžete zvolit sám.
Autor: David V

nádobka chladící kapaliny

Napsal: sob 01 zář 2012, 18:54
od linkin1
Prosím vás....kolik má být kapaliny v nádobce. Nikde jsem nenašel nějakou měrku(max-min). Zdá se mi, že jí tam mám méně. Děkuji za odpověď

Napsal: sob 01 zář 2012, 19:00
od xlukas.cz
merka je v nadobce
placate vodorovne je minimum a od neho jde navrch vertikalne vystupek. na jeho vrchu je maximum.

Napsal: sob 01 zář 2012, 22:28
od linkin1
Děkuji za odpověď

Napsal: úte 26 bře 2013, 21:27
od P-Majkl
Mám problém......pokud parkuju Smarta na rovině, je všechno OK, ale pkud parkuju z kopce, nebo do kopce, přez noc, tak ráno vím, že bude zavzdušněnej a že je všechno zle......4x jsem parkoval přez noc v kopci a pokaždé byl zavzdušněnej......nebo že by to byla náhoda?! Jsem z toho na prášky.... /:-I :-X *zoufalec*

Napsal: úte 26 bře 2013, 21:38
od DYK77
Jak jsi poznal, že je zavzdušněnej? Jsi vařil ?

Napsal: úte 26 bře 2013, 21:44
od P-Majkl
Teplota na 80c netopím, fouká ledovej vzuch.......nádobka je najednou po hrdlo plná.....vytáhnu čidlo na termostatu a motor je bez vody, jde jen a jen vzduch..... :roll:

Napsal: úte 26 bře 2013, 21:50
od DYK77
Tak to je fakt zajímavé /:-I
Většinou se auto staví z kopce kvůli tomu ,aby se odvzdušnilo a Tobě se zavzdušní. Vylučovací metodou zřejmě nepůjde o špatné těsnění mezi válci a chladícím systémem, to by se Ti chladící systém tlakoval pořád že. Nějaké místo oprskané chcladicí kapalinou jsi nenašel ?

Napsal: úte 26 bře 2013, 21:54
od P-Majkl
Zatím jsem nikde nic nenašel......kdyby se to zavzdušnovalo pořád, tak řeknu, že se někde ztrácí voda, nebo že tam jde prostě někde luft, že je tam někde netěsnost.....ale tohle je týden oukej, z toho to udělá 3x po sobě...... :roll: se asi zblázním.....

Napsal: úte 26 bře 2013, 22:11
od DYK77
Jestli není třeba vadné víčko na expanzní nádobce. Nějak mě moc nenapadá přímá souvislost, ale víčko propouští vzduch až při určitém přetlaku, tak kdyby bylo vadné a neudrželo správný tlak v systému, docházelo by k vývinu plynu v kapalině a možnému zavdušnění. Teoreticky by to mohlo dělat neplechu, jen ještě nevím jak to dát do souvislosti s tím stáním do kopce. Fakt je ten, že nádobka je nejvyšší místo v chladícím systému a všechen plyn uniká při stání na rovině tam, takže pokud by jsi zůstal stát čumákem proti kopci, zůstane plyn v chladiči. /:-I

Napsal: úte 26 bře 2013, 22:21
od P-Majkl
Já fakt nevím....zase se mi nezdá, že pokaždé když stojím v kopci, že se to zavzdušní, že by to byla náhoda?! :roll:

Napsal: úte 26 bře 2013, 22:37
od DYK77
Tak třeba k tomu ještě záleží jak je zahřátý motor, jestli se stihne otevřít velký okruh. Každopádně na náhodu bych nevsázel .