Stránka 1 z 1

Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 04 črc 2021, 20:02
od Dologram
Ahoj, prosím o radu, Smart 0.6l 33kw city coupe, nastartuje bez problémů, vše ok, po zařazení rychlosti se ozvou zvuky od aktuatoru a vyhodí to 3 čárky. Senzor rychlosti vyměněn, aktuátor se pohybuje.
Po delší odstávce jsem odhalil zničený alternátor a nejsem si jistý, jestli byl ok předtím...
Hlavní otázka zní: může souviset vadný alternátor s neschopostí zařadit? Důvod otázky: řeším jestli má smysl to opravovat, nerad bych kupoval alternátor a pak zjistil, že je mrtvá převodovka, spojka atd....

Děkuji :-)

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 04 črc 2021, 20:09
od xlukas.cz
Byl-li vadny alternator, tak dobit baterii.

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 04 črc 2021, 20:46
od Dologram
Ok, a zvládne to bez protestů bez alternátoru? někde jsem četl, že to někomu neřadilo i díky vadné žárovce v zadních světlech :-D

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 04 črc 2021, 23:05
od JBC
Teoreticky to souviset může - budící napětí pro alternátor se posílá z řídící jednotky motoru, odkud také jsou povely pro aktuátory. Kdyby třeba zkrat v alternátoru tu řídící jednotku nadměrně zatěžoval, nemusela by zvládat další činnosti. Ale to je jen úvaha. Myslím, že kdyby se alternátor prostě odpojil, tak by zbytek auta měl normálně fungovat.
Aktuátor se hýbe ... Nemůže být díra v páce spojky, do které tyčka aktuátoru zapadá? Prodřený ten "ďolík"?

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: pon 05 črc 2021, 07:40
od xlukas.cz
Ja to beru pouze z laickeho pohledu, kdy zarazeni rychlosti znamena velky odber proudu. Jednak aktuator, potom motorek razeni rychlosti, brzdove svetla a v neposledni rade fura cidel vc. ridici jednotky.

Pripoj si merak napeti a hned uvidis, jestli nemas extremni pokles.

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: čtv 08 črc 2021, 23:32
od Dologram
JBC píše: ned 04 črc 2021, 23:05 Teoreticky to souviset může - budící napětí pro alternátor se posílá z řídící jednotky motoru, odkud také jsou povely pro aktuátory. Kdyby třeba zkrat v alternátoru tu řídící jednotku nadměrně zatěžoval, nemusela by zvládat další činnosti. Ale to je jen úvaha. Myslím, že kdyby se alternátor prostě odpojil, tak by zbytek auta měl normálně fungovat.
Aktuátor se hýbe ... Nemůže být díra v páce spojky, do které tyčka aktuátoru zapadá? Prodřený ten "ďolík"?
OK, alternátor jsem vyhodil ven (je to fakt jednoduchý, stačí rozebrat půl auta a spustit dolů motor :-D )
Dal jsem novou baterku, odpojil svetla a po nastartování to dělá porád to same. viz video. [bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=PNAOOVOJfWg[/bbvideo]

v pace spojky je jen dulek, neni tam díra.... Jaký zdvih má mít ta páka spojky? zkoušel jsem ji zmáčknout šroubovákem a víc jak 1 cm se nehýbe....

Další poznatek je, že při vypnutém motoru to zařadí rychlost, při zapnutém ne, nahodí 3 čárky.
Pokud při vypnutem motoru zařadím rychlost, tak mohu pohybovat koly jakoby tam rychlost nebyla...

Děkuji za jakýkoliv tip :-)

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: pát 09 črc 2021, 09:13
od JBC
Hezký video! Na něm je vidět, že aktuátor chodí jak má - správná rychlost i výška zdvihu.
Když je aktuátor v klidu (tyčka uvnitř aktuátoru), tak má být naražený až na páku spojky, správně tam nemá být žádná vůle. Pokud to tak je a auto stejně nechce zařadit, tak bych to tipoval na ojetou spojku - přestože aktuátor sešlápne spojku naplno, tak přítlačák nebo co jsou ošoupané a spojka se nerozpojí, tudíž se převodovka celá pořád točí a proto nemůže dojít k zařazení rychlosti.
Pokud jsem někde četl zkušenosti, tak teoreticky při řazení "1" se trochu točit může, ale musí to být tak málo, aby se s tím vypořádal synchron, při zařazení "R" se nesmí točit vůbec.
Takže mi z toho vychází vadná spojka. Už jsem na fotkách viděl i ubroušený ty packy centrální pružiny, co do nich tlačí ložisko.
Spojka se dá koupit tak za 7.500 CZK?

EDIT: "Jaký zdvih má mít ta páka spojky? zkoušel jsem ji zmáčknout šroubovákem a víc jak 1 cm se nehýbe...." Myslím, že tu páku rukou nedokážeš zmáčknout, ten 1 cm je jen vůle, která správně má být vymezená (vynulovaná, odstraněná) polohou aktuátoru.

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 11 črc 2021, 00:22
od Dologram
JBC píše: pát 09 črc 2021, 09:13 Hezký video! Na něm je vidět, že aktuátor chodí jak má - správná rychlost i výška zdvihu.
Když je aktuátor v klidu (tyčka uvnitř aktuátoru), tak má být naražený až na páku spojky, správně tam nemá být žádná vůle. Pokud to tak je a auto stejně nechce zařadit, tak bych to tipoval na ojetou spojku - přestože aktuátor sešlápne spojku naplno, tak přítlačák nebo co jsou ošoupané a spojka se nerozpojí, tudíž se převodovka celá pořád točí a proto nemůže dojít k zařazení rychlosti.
Pokud jsem někde četl zkušenosti, tak teoreticky při řazení "1" se trochu točit může, ale musí to být tak málo, aby se s tím vypořádal synchron, při zařazení "R" se nesmí točit vůbec.
Takže mi z toho vychází vadná spojka. Už jsem na fotkách viděl i ubroušený ty packy centrální pružiny, co do nich tlačí ložisko.
Spojka se dá koupit tak za 7.500 CZK?

EDIT: "Jaký zdvih má mít ta páka spojky? zkoušel jsem ji zmáčknout šroubovákem a víc jak 1 cm se nehýbe...." Myslím, že tu páku rukou nedokážeš zmáčknout, ten 1 cm je jen vůle, která správně má být vymezená (vynulovaná, odstraněná) polohou aktuátoru.
Diky za tipy, taky mi vychazela nejpravdepodobneji spojka, jen jsem doufal v neco jinyho....
Tak nakonec uz je skoro venku, nejsem si jist jak dostat ven cely to teleso spojky a youtube je plnej 451 spojek, ktery jsou trochu jiny.... Prosim zkusenejsi, jak bez poskozeni vytahnout celej ten set?🙏

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 11 črc 2021, 11:05
od JBC
Zkusil jsem Ti poslat návod v PDF přes Úschovna.cz - to PDF se mi uložilo moc velký a nejde poslat jako příloha přes Centrum.cz.
Pokud Ti to nepřijde, tak se ozvi!

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 11 črc 2021, 23:12
od Dologram
JBC píše: ned 11 črc 2021, 11:05 Zkusil jsem Ti poslat návod v PDF přes Úschovna.cz - to PDF se mi uložilo moc velký a nejde poslat jako příloha přes Centrum.cz.
Pokud Ti to nepřijde, tak se ozvi!

Navod je super! Diky *;-)

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: ned 25 črc 2021, 18:46
od Dologram
JBC píše: pát 09 črc 2021, 09:13 Hezký video! Na něm je vidět, že aktuátor chodí jak má - správná rychlost i výška zdvihu.
Když je aktuátor v klidu (tyčka uvnitř aktuátoru), tak má být naražený až na páku spojky, správně tam nemá být žádná vůle. Pokud to tak je a auto stejně nechce zařadit, tak bych to tipoval na ojetou spojku - přestože aktuátor sešlápne spojku naplno, tak přítlačák nebo co jsou ošoupané a spojka se nerozpojí, tudíž se převodovka celá pořád točí a proto nemůže dojít k zařazení rychlosti.
Pokud jsem někde četl zkušenosti, tak teoreticky při řazení "1" se trochu točit může, ale musí to být tak málo, aby se s tím vypořádal synchron, při zařazení "R" se nesmí točit vůbec.
Takže mi z toho vychází vadná spojka. Už jsem na fotkách viděl i ubroušený ty packy centrální pružiny, co do nich tlačí ložisko.
Spojka se dá koupit tak za 7.500 CZK?

EDIT: "Jaký zdvih má mít ta páka spojky? zkoušel jsem ji zmáčknout šroubovákem a víc jak 1 cm se nehýbe...." Myslím, že tu páku rukou nedokážeš zmáčknout, ten 1 cm je jen vůle, která správně má být vymezená (vynulovaná, odstraněná) polohou aktuátoru.

Taak aktualizace: Smart ma novy alternator, baterku a spojku...
Po nastartovani jedeeeee :lol:

Tim dobre zpravy konci, zvladne R, 1,2,3 a u 4 se objevi 3 carky a konec,
obcas i u 2 a 3 pri vyssich otackach....
Po vypnuti obcas zmizi, jinak odpojit baterku a pak je to ok....
Takze spojka byla urcite mrtva ( teda spis nejaka jeji cast)
Ale mame tu jeste nejaky problem. 😟

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: úte 03 srp 2021, 09:56
od Roman Milo
Olej v převodovce jsi vyměnil? Já mám od výměny klid.

Re: Tři čárky a alternátor

Napsal: čtv 12 srp 2021, 18:15
od paboz
Dolograme ,takove napinave cteni,palce ohryzane a vysledek :-(
To je na mrtvicu,me uz by svihlo.
A celkove jak se viji kauza?Je to napinave