Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Řešení problémů elektroinstalace, schémata, návrhy na změny
Odpovědět
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3701
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od JBC »

Předesílám, že než jsem založil nové téma, tak jsem nehledal nic!

Potřebuji poradit se zapojením elektrického příhřevu topení co je ve 450 CDI. To topné těleso má v sobě de facto dvě elektrické spirály, každou s několika odbočkami. Potřeboval bych vědět, jak se přepínají odbočky, když se snižuje nebo zvyšuje výkon, nebo jestli to není bráno jako spirála s odbočkami, ale může to být bráno a zapojeno jako několik shodných spirál, které vždy mají jeden spojený společný kontakt.

Víte o tom někdo něco? Dokážete mi poradit? Nerad bych si při zkoušení systémem "pokus - omyl" zdeformoval skříň topení nebo dokonce zapálil auto.
Nepřidával jste si to někdo do benzíňáka?
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Uživatelský avatar
Winterwolf
Site Admin
Příspěvky: 2174
Registrován: sob 05 kvě 2012, 22:07
Bydliště: Praha

Re: Zapojení elektrického přitápění u CDI - PORAĎTE!

Příspěvek od Winterwolf »

Ahoj Petře,
dořešil si to :?: Nebo si se na to :twisted:

Začínám být nějaký zmrzlík :roll:

Díky za info
Lukáš
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3701
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Zapojení elektrického přitápění u CDI - PORAĎTE!

Příspěvek od JBC »

Nedořešil jsem to - nechci spáchat nějakou fušeřinu. Chci koupit elektriku z CDI, příslušný kus vykuchat a doplnit do mého, už třeba proto, že bych měl originál konektor na to topné těleso a ne dlouhatánské fastony, kvůli kterým by ani nešel zandat koberec ...
Zatím každý, kdo nabízel prodej dílů z Fortůček, nabízel jen benzínový šestistovky, případně nerozuměl otázce, nebo se tvářil jak renoltka.

Absolutně nechápu lidi, který si dají inzerát, že rozprodají auto a pak nereagujou na mail, jen telefon a když jim člověk zavolá, že shání to a tamto, tak nevědí jestli to mají, když jim člověk zavolá druhý den, tak řeknou že se podívají a třetí den nereagujou už ani na ten telefon.

Takže ne, topný těleso mi pořád leží bezúčelně v šuplíku!
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3701
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od JBC »

Vážení přátelé, nakonec jsem si musel poradit sám! Jako hodně často. Vím, trvalo mi to několik let - čekal jsem na tu správnou myšlenku, jak to realizovat a ta dlouho, dlouho nepřicházela. Až najednou ... Teď to mám v autě zamontovaný, vychytaný nějaký masařky a tiše předpokládám, že už ani žádnou octomilku nenajdu.
Postupně tady vytvořím článek, ve kterým popíšu, co je potřeba (pro to mé provedení), jak jsem to zapojil atd. Budu se muset vypořádat s uložením obrázků atd.

Co všechno je potřeba?
- topné elektrické těleso z CDI - https://tinyurl.com/55een53d - pokud ho budete brát z vrakoviště, ať vám k tomu prodávající dá i konektory s alespoň 30 cm "fousy" a ty dva šroubky, kterými je topné těleso upevněno do skříně topení. Když nebudou "fousy" s těmi barevnými konektory, nevěšte hlavu! V tom případě potřebujete ještě nejméně 6 ks fastonů šířky 9,5 mm, 0,6 metru "licny" průřez 4 mm (hnědá), 1,5 m "licny" průřezu 2,5 mm (třeba červená nebo žlutá nebo třeba černá) a dva vruty nebo samořezné šroubky ø 3,8 až 4,0 mm (s hubeným jádrem, ø třeba 2,5 mm), délky 15 až 18 mm s půlkulatou nebo válcovou hlavou, ne zapuštěné.

Obrázek

- 2 ks napěťově ovládaných relé - https://tinyurl.com/va7dyhv3 - mám to zapojené tak, že polovina topného tělesa se zapíná už když se vůbec rozběhne motor - při 12,5 V (vypíná při 12,0 V) a druhá polovina topení se přidá až po dosažení 13,5 V (vypíná při 13,0 V)
- 2 ks normálních relé 30 A - https://tinyurl.com/yck85d3b
- 4 ks patice na relé - podařilo se mi koupit patice, co se dají spojit do řady vedle sebe, typ možná doplním, vypadají takto:

Obrázek

Zřejmě je to tato patice - https://tinyurl.com/ycxtt7mj (Nebo TADY.) Akorát že já jsem je koupil i s fastony a zalisovanými kusy kabelů, zatímco tyto patice jsou prázdné a fastony s kabely si musíte teprve vyrobit. Nevadí, stejně jsem možná více než polovinu původních kabelů vyhodil a musel jsem vyrobit nové. Mě jedna patice s kabely stála 160,- Kč, Vás to vyjde mnohem levněji!
Nakonec, patice vůbec nemusíte použít!! Můžete fastony nastrkat přímo na všechna relé bez jakýchkoliv patic, ale budete muset řešit, jak všechna ta relé někam upevníte. Tím, že jsem použil spojovatelné patice, upevňoval jsem celou řadu patic, kterou jsem upevnil pomocí samolepících suchých zipů.

- mikrospínač k páčce ovladače zima/teplo ve středové konzoli palubní desky (nebo jiný spínač, který dáte dolů k páce klapky zima/teplo, těsně vedle topného tělesa. Originál mikrospínač upevněný na tělesu ovládacích páček vypadá takto:

Obrázek

Všimněte si, že to je sice celkem běžný mikrospínač, ale ten pracovní ovládací čudlík je "zatraceně vysoký". Mikrospínač má rozteč šroubků 9,5 mm, šroubky mají ø 2,5 mm, pouzdro je dlouhé 19,8 mm, ale výšku, výšku jsem nezměřil - od osy upevňovacího šroubku k dorazu na páčce ve stisknutém stavu je to 11 mm.
Aby Vás nemátlo, že na mikrospínači vidíte tři vodiče - takto vypadá původní originální zapojení od výrobce do nafťáku, my použijeme vodiče pouze dva - ve stisknutém stavu sepnuto.

- kabelová očka s okem 6 mm pro vodič průřezu 1,5 až 4 mm - kupte si jich třeba 10 ks, nevím, kolikrát to zkazíte. Očka jsou určena k připojení kabelů (-) na kostřící body karoserie, které jsou tvořeny přivařenými šrouby M6.
- fastony 6,3 mm s jazýčkem (zpětnou zarážkou) - https://www.autokabel.cz/konektory/kone ... s-jazyckem - opět, kupte si jich třeba 20 nebo 30 ks. Neztratí se to a pokud něco zkazíte, nebudete muset čekat do zítřka
- 2 ks držáku autopojistek - mě osobně se líbí tyto - https://tinyurl.com/3z4drj6n , protože se dají jednoduše spojovat do bloků, takže si můžete udělat řadu, jak dlouhou chcete.
- kabely různé - záleží na Vás, kam relé umístíte, kudy kabely potáhnete atd. Každopádně, pro přívody (-) do topného tělesa bych použil průřez 4 mm2 - každým poteče nejméně 20 A, pro přívody (+) od akumulátoru do pojistek, z pojistek na "výkonová" relé a z "výkonových" relé do topného tělesa bych použil průřez 2,5 mm2 - každým poteče 10 A, jedním z nich 15 A.
Zbývající vodiče mohou být i méně než 1 mm2, nepoteče jimi prakticky žádný proud.

Teď si ukážeme, kam to přijde. Takto vypadá prostor, kterému pracovně říkám "baterkárna". Na této fotce ještě před začátkem prací.

Obrázek

Na boku skříně topení vidíte předlisovaný "obdélník", do kterého přijde umístit topné těleso.
Tento obdélník je u "benzínů" zaslepený, Vy musíte vyřezat tu zaslepující část, abyste z toho udělali "nafťáka". Když vyřežete správnou část, bude to vypadat asi takto:

Obrázek

Nemusíte se bát si třeba díru předvrtat nebo použít nějaký pilník prostrčený dovnitř skříně topení, tam, kde budete pracovat je uvnitř prázdný prostor. Po vyřezání, vyvrtání, pilování atd. skříň topení uvnitř řádně vyčistěte od všech úlomků, třísek a hoblin - proud vzduchu při topení by je mohl zvířit a ucpat jimi vložené topné těleso nebo vodní radiátor!

Po vložení a přišroubování elektrického topného tělesa to bude vypadat asi takto:

Obrázek

Jako další bod programu nejspíš budete muset demontovat palubní desku. Nemá cenu, abych to tady popisoval, když už to dávno a velice profesionálně popsali na JINÉM WEBU!

Do přístrojovky se potřebujete dostat asi ze tří důvodů:
1) Pokud budete dávat mikrospínač "plné teplo" na originální místo k páčce ovládání "zima/teplo" na středové konzoli.
2) Kvůli napojení vodiče na vývod "plná rychlost" z přepínače ventilátoru topení - jinde se mi ho nepodařilo najít přístupný, musel by se rozbalit svazek. Je to na konektoru kabel umístěný úplně nejníže, červeno-modrý.
3) Kvůli napojení vodiče na spínané plus, které se šikovně vezme z přívodu k rádiu. Oba vodiče pak můžete do "baterkárny" protahovat a upevňovat společně. Já jsem toto spínané plus zapojoval až dodatečně (byla to jedna z "much" prvotního zapojení), nechtělo se mi znovu sundávat palubní desku, tak jsem ho natáhl od SAM (vývody na boku SAM) a nelíbí se mi to - samostatně vlající drát nepřibalený do žádného z kabelových svazků ...

Teď už asi nezbývá nic jiného, než to všechno pospojovat. O pár řádků dole je schéma, jak jsem to udělal já. Upozorňuji, že vodiče výkonové části (od baterie do pojistek, od pojistek do relé a z relé do topného tělesa musí mít pořádný průřez!! Alespoň 2,5 mm!

Obrázek

Přišel okamžik nastavit pracovní napětí těch napěťově ovládaných relé. K tomu potřebujete něco jako školní nebo laboratorní zdroj (elektrického napětí a proudu). Dá se na něm plynule zvyšovat nebo snižovat napětí (a omezit maximální proud), nastavenou hodnotu zobrazuje na vestavěném voltmetru. Možná by stejným způsobem mohl posloužit plynule regulovatelný zdroj k modelové železnici (z doby, kdy byla modelová železnice řízena analogově, ne digitálně) s připojeným voltmetrem, ale netuším jaké maximální napětí takový zdroj poskytne.
V krabičce u relé je přiloženo základní schéma zapojení. Zapojíme jedno relé podle tohoto schéma, jako spotřebič připojíme automobilovou žárovku do 5 W (na více Wattů by nemusel stačit výkon zdroje). Zapneme zdroj, nastavíme napětí na 12,5 V a začneme na relé nastavovat hodnotu pro ZAPNUTÍ. Šroubkem trimru pro zapínací napětí pomalu točíme tak dlouho, až pod krytem relé zabliká modrá dioda a po uplynutí 5 sekund se rozsvítí připojená žárovka. Potom na zdroji nastavíme napětí na 12,0 V a na relé nastavíme hodnotu pro VYPNUTÍ. Šroubkem trimru pro vypínací napětí pomalu točíme tak dlouho, až pod krytem relé zabliká modrá dioda a po několika sekundách připojená žárovka zhasne. Následně na zdroji několikrát pomalinku zvýšíme a snížíme napětí, abychom ověřili, jestli relé zapíná a vypíná při požadovaných napětích. Je-li všechno v pořádku, na otvory u regulačních šroubků nasadíme gumové záslepky a relé si pro jistotu označíme.
Následně uděláme to samé s druhým napěťově řízeným relé, jenom ZAPÍNACÍ napětí nastavíme třeba na 13,5 V a VYPÍNACÍ napětí nastavíme na na 13,0, nebo až 12,8 V.
Takto nastavená relé zajistí, že když motor běží na "teplý" volnoběh, kdy alternátor nedodává požadovaný výkon, tak se polovina topného tělesa odpojí a zůstane zapojená pouze jedna polovina topného tělesa, takže zapojený odběr proudu je "pouze" 20 až 25 A. Když se rozjedeme, napětí alternátoru se zvýší a zapne se i druhá polovina topného tělesa, takže celkový odběr proudu je nějakých 45 až 50 A.
Provozní napětí vozu záleží na tom, jak výkonný máme alternátor a s jakými napětími pracuje regulátor v našem voze. Třeba v mé 450 regulátor nikdy nepustí vyšší napětí, než 14,1 V (ani po 100 km jízdy a ani když vypnu úplně všechno, včetně světel). Když potom jedu s plně zapnutým elektrickým příhřevem, vystoupá napětí v palubní síti mého auta maximálně na 13,8 V.

Když se ještě vrátím k regulačním trimrům na napěťově řízených relé - použité trimry jsou trimry převodové, kdy od nejnižší po nejvyšší hodnotu musíte šroubkem otočit několikrát kolem dokola! Nemusíte se bát, že ho při dosažení maxima nebo minima strhnete, v konstrukci převodu je s tím počítáno a převod začne přeskakovat místo toho, aby se poškodil - uslyšíte takové nesmírně slabé ťuknutí.

Relé máme nastavena, dráty natahané, nezbývá než relé nasázet do patic, nastrkat fastony a konektory ... Abych viděl, jak celý ten výmysl pracuje, připojil jsem ještě ke každému z výstupů z relé na topné těleso žárovičky 1 W, které jsem dal na půlmetrové vodiče, abych je mohl položit na koberec u spolujezdce a při jízdě sledovat, co se kdy zapíná a kdy vypíná. Díky těmto žárovkám jsem třeba odhalil dřívější chybu zapojení, kdy i ve vypnutém "mrtvém" autě začlo hřát topné těleso, aniž by vůbec běžel ventilátor topení - stalo se to při nabíjení neodpojené baterie externí nabíječkou. Nebojte, chyba je odstraněna!
Tak ještě zapojíme tachometr a "safety triangl". Palubku zatím vracet nebudeme. Nejdřív si připojíme baterii, nastartujeme a ověříme, že celá ta věc funguje! Má to fungovat tak, že když zapnete zapalování (nenastartujete), dáte "plné teplo" a "plný fuk", nemá topit nic, žádné relé nemá cvaknout. Nastartujete a po pár vteřinách se má zapnout polovina topného tělesa, rozjedete se a po několika vteřinách se zapne i druhá polovina topného tělesa. Uberete jeden z regulačních prvků - buď uberete na páčce "zima/teplo", nebo uberete "fuk" z plného na střední - po několika vteřinách by topné těleso mělo úplně vypnout.

Máte zkontrolováno, odzkoušeno? Tak si zase odpojte baterii a ještě než vrátíte palubní desku na své místo, zkontrolujte a vyčistěte kontakty přepínače ventilátoru topení - jednak čistotu pracovních kontaktů přepínače, ale také to, zda v konektoru na zadní straně přepínače dobře fungují nástrčné fastony, zda některý z nich není vyhřátý nebo zda některý nepotřebuje napružit (zmáčknout). Ačkoliv uvádějí, že se to stává jen u Roadsterů, už i ve Fortůčku jsem viděl vyhořelý přepínač ventilátoru kvůli vyhřátému fastonu v konektoru.
To je asi všechno, můžete všechno "naházet" zpátky - palubní desku, kapličku, středovou konzoli s autorádiem atd.

Připomínám, že v rámci tohoto zapojení jsem neřešil a není tak zapojena signalizace příhřevu na tachometru!! Nechtělo se mi rozbalovat svazek vedoucí k tachometru, hledat, jestli do kontrolky má jít (+) NEBO (-) atd. Pokud si to někdo doděláte, buďte tak laskavi, doplňte popis v komentáři, ať si to můžeme udělat i my.

Pokud se ptáte na to, proč jsem použil 4 ks relé, když by na to stačila ta dvě, napěťově řízená - ano, stačila by, ale odběr proudu je na hranici hodnot udaných výrobcem, přičemž ta dvě relé jsou poměrně drahá. Proto jsem pro spínání výkonové části použil souběžně zapojené obyčejné relé, které stojí pár šupů.

Přeji Vám, ať Vám to pěkně topí! Není to k zahození, první bublina se na teploměru objeví za přibližně poloviční čas, než by se objevila bez tohoto příhřevu.

Pokud si ještě někdy na něco z této realizace vzpomenu a budu to považovat za důležité, do textu to doplním.

EDIT 3. 4. 2022

Jo, chyběla tady fotka finálního provedení. Tak "učesal" jsem to takto:

Obrázek

Přestože z toho "dráty trčej do všech stran", tak pod polystyren se to v pohodě vejde, nikde ničemu to nepřekáží. Akorát při vyndávání a zandávání akumulátoru s tím bude trochu práce navíc.
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Uživatelský avatar
Winterwolf
Site Admin
Příspěvky: 2174
Registrován: sob 05 kvě 2012, 22:07
Bydliště: Praha

Re: Zapojení elektrického přitápění u CDI - PORAĎTE!

Příspěvek od Winterwolf »

Měl jsem to v planu do Cvrčka, ale ten už je pryč a v Chroustovi originál vyhřívání je dostačující 😉

Ale jsem rad ze jsi to dotáhl ke zdárnému konci a jednou možná kdo ví 🤣

Díky Petře!
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3701
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od JBC »

Není za co mi děkovat! Respektive - Ty mi nemusíš za nic děkovat! Třeba mi jednou poděkuje někdo, kdo si to podle mě udělá.
Až tenhle článek dokončím, dám odkaz na FB, zřejmě jako Radu pro tento měsíc. Tak poznáš, že je článek hotový a budeš si ho moci projít celý.
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Uživatelský avatar
Winterwolf
Site Admin
Příspěvky: 2174
Registrován: sob 05 kvě 2012, 22:07
Bydliště: Praha

Re: Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od Winterwolf »

Moc pěkně napsáno! Když to čtu tak se do toho snad taky pustím 8)
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3701
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od JBC »

Tak mi to na zasraný asociální síti nahlásilo, že můj příspěvek "Rada pro tento měsíc - prosinec 2021" byl shledán jako spam a že ho uvidím jen já a správci skupiny. By mě zajímalo, jestli k tomu došel FB sám, nebo jestli ten příspěvek nějaký hajzl nahlásil.
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Uživatelský avatar
Winterwolf
Site Admin
Příspěvky: 2174
Registrován: sob 05 kvě 2012, 22:07
Bydliště: Praha

Re: Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od Winterwolf »

To dělá přímo FB. Občas jsou fakt na přesdržku…
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3701
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od JBC »

Tak dneska konečně můžu napsat něco o tom, jak se to chová. Dnes ráno -3° C, okno zvenku kompletně namrzlý, ale jen taková tenká vrstva, zevnitř namrzlá spodní polovina okna - jemná, ale souvislá jinovatka. Po nastartování a zapnutí je přibližně po minutě cítit, že ten vzduch z výdechu jde lehce vlahý, za nějakých 90 vteřin po nastartování (dvě minuty maximálně) se dá mávnout stěračema, když stěrače jedou podruhý, tak je přibližně 50 % plochy rozmrzlý - takový ten půlkruh se středem uprostřed dole, horní rohy jsou zamrzlé. Jedu. Je cítit, že teplota vzduchu se mírně zvyšuje ... První bublina naskakuje po ujetí jednoho kilometru ...
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Uživatelský avatar
Pazour66
Příspěvky: 256
Registrován: sob 23 dub 2016, 07:54
Bydliště: Blansko

Re: Zapojení elektrického přitápění z CDI do benzína - HOTOVO!!

Příspěvek od Pazour66 »

Já na vnitřních namrzlo ještě neměl, vozím v pytlíku pod předním oknem kočkolit, takže asi suchá kabinka *okurka*
Smart coupe Passion, 0,7, 45 kW 2005 O--O
Odpovědět