Výměna předních pružin

Odpovědět
Petrulin1
Příspěvky: 92
Registrován: pát 01 čer 2018, 21:29
Bydliště: Vrbno pod Pradědem

Výměna předních pružin

Příspěvek od Petrulin1 » sob 16 úno 2019, 19:28

Ve vedlejší sekci je šikovné téma pro 450, včetně výkresů. Přidám sem do sekce postup pro 451. Dnes jsem úspěšně vyměnil přední pružiny. Nebojte se toho, není to hrůza, dá se to v pohodě zvládnout. Pokud Vám půjde vše dobře povolit (mě šlo), zabere Vám to cca 4 - 5 hodin času. Potřebujete nutně hydraulický zvedák, stahovák pružin, já jsem koupil tohle:

https://www.ahprofi.cz/stahovaky-pruzin ... 042004.htm

Jde to asi i bez něj (použít třeba stahovací kurtny), ale nestojí to majlant a už Vám to zůstane.
Dál důrazně doporučuji koupit stahovák kulových čepů, třeba tento:

https://www.ahprofi.cz/stahovak-kulovyc ... t-0613.htm

Neumím si představit, jak rozpojit kulový čep bez tohoto nástroje. Ale asi se našlo pár statečných . :-) No a dál nějakou tu golu, torxy, imbusy, to máte všichni.
Tak. Jak na to? Musíte sundat čumák. Bohužel. Nebudu popisovat postup, perfektně je to vidět v tomto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=UUeIGOYHjuU

Komu nejde povolit anténa, jako mně, nezoufejte, jde to celé přetáhnout i přes ten prut. Blbě, ale jde. Čumák máte dole. Dále sundat světlomety. Zepředu tři torx vruty na každém, brnkačka. Odpojit konektory. Teď máte dobrý přístup k hornímu uložení. Jdeme na bok. Kolo dolů. Musíte rozpojit tyč řízení od těhlice - tedy čep. Má v sobě imbus na podržení a matice je 17 klíč. Odšroubovat, použít stahovák kulových čepů. Rozpojeno. Dál následuje povolení kosti - tyč stabilizátoru - od tlumiče. Odšroubovat matici (tu horní na tlumiči), kost vysunout na bok. Dál musíte sundat brzdový třmen. Dva šroubky na 13 ořech, bacha pístky se protáčejí, musíte je podržet 17kou klíčem. Pod auto nějaké dřevěné kostky, nebo něco, na co položíte ten třmen - aby nevisel na hadici. Drátovým háčkem na pružinu ho nemůžeš pověsit, bo tu pružinu měníš. :-) Poslední věc je kabel ABS čidla - vycvaknout příchytku, co je na tlumiči a lepší je pak ten kabel i vytáhnout z příchytky na podběhu.
Šup, jdeme nahoru. Povolíme horní matici tlumiče. Pístnice má díru tuším na 7 imbus, matice je na 21 klíč-S-kový (fajfka). Odšroubovat, misku s maticí položit na plast pod oknem.
Jdeme dolů. Opatrným tlakem na rameno stáhneme celý komplet dolů tak, aby šel tlumič vyklopit z podběhu. Vyklopíme, zůstane to celé viset na spodním kulovém čepu. Inspirovat se můžete v tomto videu, byť je pro ForTwo 450:

https://www.youtube.com/watch?v=FSGUbBx4Zpc

Teď přišla řada na stahováky pružin. Je s tím trošku prča, musíte se s tím skamarádit, ale jde to. Ta Smartí pružina má málo závitů, velké stoupání, takže ty packy stahováku mají tendenci klouzat. Musíte si je oba chytit naproti sobě. Nasadit ráčnu a na střídačku stahovat tak po půl centimetru. Pohrajte si,j de to. Stáhnout pružinu. Začít povolovat matici horního uložení. Povolit, sundat celé horní uložení. OPATRNĚ stáhnout staženou pružinu dolů z tlumiče. Jít za barák hodit s tím daleko, jak to dopadne, ty stahováky z toho určitě spadnou.
Ánébó to položíte na zem a opatrně tou ráčnou zas ty stahováky povolíte. Jako dejte bacha, tou pružinou bych do ksichtu dostat asi nechtěl, mohl by z toho být škaredý úraz s hubou zadrátovanou tři měsíce.
No a to je vše. Opačným postupem to celé zkompletujete s novou pružinou. Předtím prohlédněte to rejdové ložisko. Vytáhněte ho z té gumy, malým plochým šroubováčkem ho rozpůlíte. BACHA - sypou se z něj kuličky! Pokud je v pohodě, můžete to celé vyprat v benzínu a namazat a složit. Nebo jen přimazat, záleží na situaci. Nebo případně můžete celé to horní uložení koupit nové. Já to měl krásné, takže jsem měnil vysloveně jen pružinu.
No, takže zase na zemi opatrně stahovákama pružin nachystat pružinu. Musíte ji stáhnout fakt dost. Nasadit na tlumič, nasadit na pístnici prachovku, ve které je schovaný gumový doraz, dále nasadíte horní misku zpět, ložisko, guma, matice. Utáhnout "na krev", v tom videu jsou vidět i utahovací momenty (kdo má momentový klíč). Ta pružina má dole svou polohu! NENÍ TO JEDNO,JAK JI USADÍTE! Na spodní misce je takový doraz, o který se opře konec závitu pružiny. Prohlídněte si to. Na pravé straně směřuje dozadu, na levé straně dopředu. K tomu výstupku usaďte konec závitu pružiny!
Zvítězili jste. Sundat z pružiny stahováky. Teď už je to brnkačka. Tlumič zas celý zaklopit do podběhu, tahem za rameno nahoru ho dostat do polohy "vylezl jsem nahoře v kastli". Nahoře zpět miska, matice, utáhnout na krev.
Nasadit čep kosti, utáhnout. Nasadit zpět kulový čep řízení. Bacha na bordel, utřít hadrou, ten konus jsem lehce namazal vazelinkou. Sesadit, utáhnout. Nasadit zpět brzdový třmen. Bacha na pružinky na destičkách. Musí být oba konce pod třmenem a ten musí na destičkách pérovat - to pochopíte. Šrouby třmenu doporučuji zakápnout v závitu nějakým zajišťovačem závitů. Loctite, nebo v Kelly prodávají levnější. Utáhnout hodně - na krev. Hotovo. Ještě nacvakat ten káblík ABS čidla. Kolo, spustit ze zvedáku. Opačným postupem namašlit plastový čumák zpět na auto. To už zvládne Vaše manželka, Vy odcházíte na kávičku. Jak chirurg na sále, co zoperuje zákrok a svému přihlížejícímu pokyne: zašijte to. :-D

Snad jsem na něco nezapomněl, pokud ano, doplňte klidně postřehy. Myslím, že se to bude určitě někomu hodit. Strávil jsem pár hodin hledáním informací, popisů a videí.Tady to máte v kostce.
Pružiny jsem koupil LESJOFORS, je to made-in Sweden, tak uvidíme, co vydrží.

https://www.autokseft.cz/LESJOFORS-Pruz ... 6-nd403550

Auto se zvedlo o cca 25 mm a jízdní vlastnosti, no, to je jiný příběh. Paráda, samozřejmě. Teď to funguje jak má. Předtím každý i menší výmol - na doraz, rány, auto poskakovalo jak koza. A kolik jsem najel, než se jedna pružina zlomila? Auto má aktuálně 67 000 km. Je to málo, nebo moc? Nevím. Každopádně mám vyměněno a odměnil jsem se lahvinkou Portského :-)

Tento odkaz je taky parádní. Sice německy, ale fotky mluví za vše:

http://www.moema-online.com/smart/Tunin ... nbauen.pdf

Problémy nastávají ve chvíli, kdy máte orezlé čepy a tlumič natolik, že máte vymleté ty vnitřní imbusy/torxy. V tuto chvíli jste takříkajíc v prdeli a doporučuji projít to vlákno o tlumičích a pružinách vedle v sekci o 450. Je tam odkaz a návod, jak dostat ven tlumič. Pak budete muset zdevastovat tyč stabilizátoru - kost - koupit novou, to samo čep řízení. Inu, jak říkám, mě šlo vše povolit. Mě jo....

Díky klukům ve vedlejším vlákně a hlavně díky JBC. Díky Petře. :-)
ForTwo 451 mhd 45 kW, 2010, bílo/černý.
Roadster Cabrio, 45 kW, Turbo, 2003,černý.

Petrulin1
Příspěvky: 92
Registrován: pát 01 čer 2018, 21:29
Bydliště: Vrbno pod Pradědem

Re: Výměna předních pružin

Příspěvek od Petrulin1 » sob 16 úno 2019, 20:15

Ještě malý tip pro kluky, co nevlastní 21 S-klíč (fajfku). Pokud máte nějakou větší gola sadu, tak tam možná máte klíče na svíčky-trubkové. Jeden je 16 mm a druhý je 21 mm. Na něj se dá zvenku nasadit plochý klíč 24 a už máte takový nouzový S-klíč. Akorát potřebujete dlouhý imbus 7mm na prostrčení, abyste si mohli přidržet tu pístnici. Je to taková z nouze ctnost, ale použít to jde v pohodě, sám jsem to tak dělal. V Kelly neměli 21 fajfku, ale aspoň mi chlapík poradil tento tip a funguje!
ForTwo 451 mhd 45 kW, 2010, bílo/černý.
Roadster Cabrio, 45 kW, Turbo, 2003,černý.

Odpovědět