ULOMENÁ KOULE (středový výdech ventilace na palubce)

Odpovědět
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3214
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

ULOMENÁ KOULE (středový výdech ventilace na palubce)

Příspěvek od JBC » ned 31 pro 2017, 22:16

Forfoury trpí několika závadami, které se vyskytnou snad na všech kusech bez ohledu na motorizaci a barvu pleti - vydřená osička levého stěrače, nefunkční zadní stěrač a ... ulomené koule středových výdechů ventilace na palubce (takové ty mřížky, kterými se usměrňuje vzduch ve vodorovném a svislém směru).
Dlužno poznamenat, že tyto koule jsou jedním z pověstných "kurvítek". Debilní poddimenzovaná konstrukce v místě čepů pro naklápění ve svislém směru, o jejíž pevnosti mám pochybnosti i u úplně nového kusu, natož poté, co umělá hmota zkřehne. Proto se to tam tak láme. Na obrázku dole je vidět původní stav i s původním čepem, který má "pouze" okousaný vnější okraj.

Obrázek

Jakmile se ulomí čep, rozpojí se obě poloviny vnějšího kruhu od sebe a ještě vznikne díra po čepu.

První myšlenka byla koupit v Mercedesu tyto koule nové. Když mi ale v Mercedesu řekli, že na normálního Forfoura jedna "koule" stojí 2.400,- CZK a na Brabuse je za 3.200,- CZK, myšlenku jsem okamžitě zapudil.
Teprve asi po roce přišla myšlenka druhá - nápad, jakým způsobem to opravit. Tak jsem se do toho dal. Protože mi jednou jedna UFO vyprávěla, že ty "koule" měnili "zezadu" domníval jsem se nejprve, že bude potřeba demontovat kus přístrojovky. Zkusil jsem to. Po hodině marného snažení jsem tento směr zavrhl a úsilí jsem napřel směrem "na férovku". (Takže pořád nevím, jak přístrojovku sundat.)

Zásadní výhodu nad hmotou získáte, když se Vám podaří kouli vyndat z díry ven (bez dalšího poškození). Podívejte se do díry - uvidíte tři plechové sponky (dvě nahoře, jedna dole), které jakoby upevňují tubus výdechu zezadu ke zbytku přístrojovky. Vypadá to, jako by sponky byly nasunuty po montáži tubusu a že pokud je sundáte, už se Vám je nepodaří dostat zpátky. Není tomu tak, podaří, je to totiž úplně jinak. Tudíž neváhejte a ty tři sponky šroubovákem dostaňte dolů. Trochu nadzvednout, trochu tlaku a sesunout dál do hloubky přístrojovky (ale ne že je ztratíte někde v dutině ventilace). Když jsou demontovány, magnetem je vytáhněte ven. Tím jste celý tubus uvolnili a můžete ho celý vytáhnout z přístrojovky ven.
Teď je potřeba tubus rozebrat - stáhnout přední ozdobný rámeček, který jistí vodící čepy koule proti vypadnutí. Rámeček má čtyři západky. Když je budete nadzvedávat, ulomí se nejméně tři (nahřátí hmoty horkovzduškou nepomohlo). Tak až to budete mít dole, tak ty ulomené západky vteřiňákem hezky přilepte nazpátek. Pak vezměte pilník a na výšku upilujte alespoň polovinu výšky zubů, za které ty západky drží - abyste to dokázali zacvaknout nazpátek a neulomily se západky při zacvakování.
Pak si nějak opravte "kouli". Já jsem místo ulomeného plastového čepu vteřiňákem přilepil náhradní čep vysoustružený z mosazi.

Obrázek

Koule se nasadí do tubusu, vodící čepy je potřeba silou zacvaknout. Netlačte na celou kouli, tlačte nástrojem (šroubovákem) přímo na jednotlivý čep, který chcete zacvaknout. Pak se vše uzavře nacvaknutím ozdobného rámečku.
Najděte ty tři plechové sponky a nasaďte je na zadní stranu tubusu. Teď teprve vidíte, jakým způsobem zajišťují tubus v díře a z toho pochopíte, že sestavený tubus se jednoduše nasune do díry a dorazí až kam to jde. Tím je oprava dokončena.
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour
52A Crossblade

Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Re: ULOMENÁ KOULE (středový výdech ventilace na palubce)

Příspěvek od DYK77 » úte 02 led 2018, 00:30

*1* 8)
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]

Odpovědět