Výměna termostatu

Řešení problémů s motorem
Odpovědět
FilM

Výměna termostatu

Příspěvek od FilM »

Ahoj, Koupil jsem k vanocum SMARTika, ale porad je znacne podchlazen - tipuju to na termostat. Touto dobou se nikde moc nepracuje, tak se zeptam - zvladnu termostat vymenit sam ? nema nekdo odkaz na dilensky manual, nebo aspon nejake info ?
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

Ahoj. Zatim porad skenuji dilensky manual do PDF , ale k termostatu jsem se jeste nedostal. Nekde se na toto tema tady uz mluvilo, prohledej rubriku servis, myslim, ze to souviselo s topenim. Zkus take prohledat http://www.evilution.co.uk/ tam jiste neco bude. Muzes si stahnout take toto http://www.smart-club.cz/phpBB3/viewtopic.php?t=706
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

O výměně termostatu tady padlo již hodně, ale mám dojem, že podrobnější popis výměny samotného termostatu tady stále chybí, přitom to není až tak snadné jako např. výměna olejového filtru. Základem je být na výměnu připraven, proto tady dám pár rad, aby někdo netápal.

K výměně budeme potřebovat minimálně:

- termostat
- torx E10 na demontáž termostatu
- malou ráčnu s nástavcem
- spony na hadice
- imbus na vypuštění kapaliny
- 1l chladící kapaliny a 1l destilované vody ( 2l směsi 1:1 )
- velký šroubovák na odvzdušnění chladiče

hodí se :
- pean na cokoliv co někam zapadne ...
- malé kleště na sejmutí spony čidla termostatu
- malý šroubovák, nebo šídlo na uvolnění originálních hadicových spon
- zrcátko pro vizuální kontrolu dosednutí a utažení hadic
- nádoba na vypuštění kapaliny
- hadr
- kompresor na vyčištění prostoru termostatu před demontáží
- trychtýř

Obrázek

1. Vypustíme chladicí kapalinu. Nově jsem zjistil, že na spodku motoru je dutý vypouštěcí šroub chladicí kapaliny ( imbus ), který stačí jen povolit a kapalinu vypustit. Vytečou cca 2l. Při vypouštění není od věci povolit víčko vyrovnávací nádobky. Po vypuštění šroub zpět dotáhnout.

Obrázek

2. Vyčistit prostor termostatu stlačeným vzduchem.

3. Pro lepší přístup k termostatu doporučuji rozpojit, odklonit či uvolnit plastové hadičky.

Obrázek

4. Odpojíme konektor čidla termostatu a provedeme demontáž termostatu - povolíme 2ks šrouby s hlavou torx. Zapomeňte na ořech na velkou golu. K povolení je zapotřebí menší provedení viz obrázek.

Obrázek

5. Uvolníme 3ks hadicové spony. Následně lze sejmout hadice z termostatu což nejde zrovna 2x dobře, ale jde to sundat jen rukama bez použití nástroje. Termostat zcela vyjmeme, dáme pozor , aby nám něco nespadlo do otvoru v hliníkovém bloku motoru. Na obrázku jsou odpojené hadice s demontovaným termostatem.

Obrázek

6. Očistíme dosedací plochu na bloku motoru a provedeme transport nového termostatu na své místo. Na obrázku starý a nový termostat. Nový zakoupen v haspa.cz za 676,-Kč bez DPH . Oba jsou zn. WAHLER PA-GF.

Obrázek

Obrázek

Čidla na měření teploty chl. kapaliny jsou obojí vyrobeny v ČR, jednou pod značkou Siemens a u nového Continental

Obrázek

7. K připojení hadic se použijí nové spony 2x 20-32mm a 1x 16-25mm

Obrázek

staré a nové spony

Obrázek

8. Provede se připojení hadic ( nasunutí každé hadice se provede jen po vyznačenou značku na termostatu ) . Následně je možné termostat dotáhnout šrouby k bloku motoru a po té se provede dotažení hadicových spon.

Obrázek

9. Provede se dolití chladicí kapaliny, může být lehce nad risku MAX, hladina po zavodnění motoru klesne.

10. Provést odvzdušnění okruhu + upravení hladiny ve vyrovnávací nádržce + zkušební jízda + kontrola těsnosti.

Poznámka 1:

Během zkušební jízdy se teplota ze studeného stavu vyšplhala na cca 92°C , pak bylo vidět, že termostat citelně zareagoval a teplota klesla na cca 87°C. Během chvilky teplota dosáhla 90°C a podle režimu jízdy občas klesla na cca 88°C.

Poznámka 2:

Stalo se mi to, že mi při odvzdušňovaní vyskočilo čidlo termostatu, takže jsem celý motor poleptal chladicí kapalinou, což není moc dobré. Řešil jsem to na místě umytím motoru a to wapkou ( po vychlazení motoru ). Moc jsem to nešetřil. Po mytí jsem motor a konektory el. instalace vyfoukal kompresorem úplně do sucha a nechal to pak orazit ještě asi 2 hodiny. Nic se tomu nestalo, chytil normálně a jízda byla také v pohodě.
Naposledy upravil(a) DYK77 dne úte 25 zář 2012, 01:38, celkem upraveno 4 x.
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
Uživatelský avatar
STAS1
Smart ACE
Příspěvky: 707
Registrován: stř 25 črc 2007, 12:20
Bydliště: Kyjov, Jižní Morava

Příspěvek od STAS1 »

*1* *1* *1* *zoufalec* :lol:
Smart For Two 0,6 benzin r.v.2000 - bohužel po smrti :?
Honza Max
Příspěvky: 186
Registrován: pon 06 čer 2011, 09:27
Bydliště: Liberec

Příspěvek od Honza Max »

Perfektní návod.Takto zpracovaný přehledný návod je ideální pro začátečníky.Trochu mě zarazilo sundání zadního nárazníku pro opravu ale jinak perfekt.Jen tak dál. *VV*

Promiň,to bylo v jiném vláknu.Má nepozornost při zápisu do tohoto vlakna.Ještě jednou se omlouvám.
Naposledy upravil(a) Honza Max dne sob 23 črc 2011, 17:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

Kdo psal o sundání nárazníku ?
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
Uživatelský avatar
Dejvaval
Příspěvky: 365
Registrován: pát 20 kvě 2011, 21:59
Bydliště: Mělník-Vehlovice / Praha-Radotin
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dejvaval »

Mate nekdo lepsi tip, kde vyhodne koupit termostat?
Nasel jsem toto a pravdepodobne bude asi nejlevnejsi. Znacka Wahler me taky neurazi.
http://eshop.autodilnamartinek.cz/produ ... wahler-/21
Smart ForTwo 600ccm 40kW rv.1999 černobílý, 1.GO motoru ve 148.000km
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic.php?t=3386
Uživatelský avatar
xvo
Příspěvky: 172
Registrován: stř 06 čer 2012, 12:55
Bydliště: Liberec - PUČLOCH
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xvo »

Začal mi blbnout termostat, budík ukazoval maximálně 40stupňů, když jsem ho prohnal chvílemi 60. Nejsem automechanik, takže výměna za nový mi zabrala, s povolením motoru níže zhruba šest hodin, příšerné, možná si klepete na čelo co že je to za nemehlo. Jenže bylo ještě hůř, když jsem už za tmy je projet a vyzkoušet, začala mi chcát voda... závada - přehlédl jsem zbytek starého těsnění pod termostatem, takže nové nemohlo dosednout, (je tam blbě vidět) nasraný, bez povolení motoru jsem, jak ježka v kleci, vyndal, očistil a zandal termostat za půl hoďky i s rychlou večeří. To auto mě začíná bavit. *srd2* *srd1* 8EX ... jen teplota pořád nic moc, i s novým dosáhnu až po dlouhý době 80ti stupňů, víc ani uk. Je to normální?
Markéta
Smart ACE
Příspěvky: 2680
Registrován: čtv 23 dub 2009, 21:53
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek od Markéta »

Co je to dlouhá doba? A jaká je venkovní teplota? Já dosahuju 80 °C teď v říjnu, tak po 8 km, z čehož je 5 po dálnici.
7. 8. 2009 Smart Fortwo 0,8 30 kw cdi 2000 Jednohubka
23. 12. 2015 Smart Forfour 1,3 2004 Gumídek

Jsou chvíle, kdy ti vůbec nepomůže, že umíš napsat slovo MYSLIVEC.
Uživatelský avatar
xvo
Příspěvky: 172
Registrován: stř 06 čer 2012, 12:55
Bydliště: Liberec - PUČLOCH
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xvo »

No, když jsem včera jezdil po městě tak půl hoďky, furt jen 60, až, když jsem ujel 3km po dálnici tak 80st. A dnes ráno 80st. - dálnice, tak po 6-ti km. Tak nevím, jestli je to takhle normální, mám smártíka chvilku, teprve sbírám zkušenosti. *trsám*
Markéta
Smart ACE
Příspěvky: 2680
Registrován: čtv 23 dub 2009, 21:53
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek od Markéta »

Tak to mi prijde normální.
7. 8. 2009 Smart Fortwo 0,8 30 kw cdi 2000 Jednohubka
23. 12. 2015 Smart Forfour 1,3 2004 Gumídek

Jsou chvíle, kdy ti vůbec nepomůže, že umíš napsat slovo MYSLIVEC.
Uživatelský avatar
DYK77
Smart ACE
Příspěvky: 16926
Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DYK77 »

Jezdit po městě půl hodiny a nemít 88 je divný, ale nemít teplotu po 6km až tak divný není, záleží na stylu jízdy a na tom jestli jedeš více z kopce nebo do kopce. Zkus to projet někam dál alespoň 20km a uvidíš.
Obrázek Obrázek
Smart Roadster 45KW [2004]
JardaKo
Příspěvky: 22
Registrován: ned 08 dub 2012, 07:43
Bydliště: Brno

Příspěvek od JardaKo »

Tak to mám taky za sebou (včetně výměny vodní pumpy). Za sebe můžu říct, že v případě 0.8 CDi s klimou si nedokážu výměnu termostatu představit bez spuštění motoru tak o 5-10cm jak se o tom píše ve zde zmiňovaném v PDF návodu od Jirky.
Jen bych to upřesnil v tom, že není třeba sundávat zadní blatník. Stačí podložit motor v oblasti spojení s převodovkou, odšroubovat pravý držák motoru (včetně pravé části stabilizátoru zadní nápravy která jej zakrývá) a motor kousek spustit. I tak je to práce spíše pro tenké a dlouhé prsty, což já jaksi nemám :( ale dá se to. Jako spony bych doporučil (na hlavní trubku) nikoli 20-32 ale aspoň 25-35. Po výměně a před zpětným zvednutím motoru systém odvzdušnit (cestou čidla termostatu tak na 2x-3x) je tam okolo víc místa a líp se to dělá.
ex SMARTík CDI, 2001
Odpovědět