spojka
Spojka dostává zabrat hlavně při couvání v zajíždění do garáže cca 20 m to „stojím“ na spojce a děje se tak často a též auto již má 13. let. Přikládám foto –„kdo neviděl suchou spojku Smarta z blízka“ já tedy ještě ne.
spojka
Faktura:
převodovka
"mrška" spojka
1) – jemným poukáváním 1kg kladivem a tupým majzlíkem aby neřezal do otvorů obroučky směrem od zubatého kola viz fotografi z mého prvotního vstupu do tématu spojka, tato šla v celku lehce vysunout – žádné násilí. A přitom pouze tato obroučka držela dvě poloviny spojkového kompletu.
2) – ozubené kolo šlo též poklepem po obvodu bez potíží sundat, ale mohlo tam vlastně i zůstat. Jedna polovina pláště byla prázdná ale těžká a mezi nimi se nacházela spojková lamela ve druhé bylo uloženo spojkové soustrojí. Na nic v dalším postupu práce jsem kromě sejmutí kovové obroučky a ozubeného kola v počátku práce nemusel použít kladivo a ani žádný jiný nástroj s fleškou jsem jenom „brnknul“.
3) – sejmul jsem spojkovou lamelu a vyfotil obě její strany i vertikálně. Lamela nevykazovala žádné poškození a mohla ještě km a km dobře plnit svou úlohu jak je vidět na fotografiích. Kdyby spojka pouze „netáhla“ - prokluzovala tak tuto lamelu by automechanik, či šikovný kutil lehce vyměnil a těleso spojky smontoval do původního stavu.
4) – následně jsem bez použití síly vyjmul „masivní“ spojkové soustrojí –(těžší železný kruh).Slovo „masivní“ ještě několikrát použiji pro toto soustrojí. Drželo pouze na jedné straně – nevím jak bych to nazval, bylo napevno uchyceným vně pláště vyčnívajícím „čudlíkem“. S „masivním“ kroužkem šlo z protější strany kruhu lehce pohybovat nahoru a dolů jak demonstruje fotografie s vloženým majzlíkem a tak jsem vyčuhující „čudlík“ odřízl xleškou a poté šel „masivní“ kroužek se spojkovým soustrojím lehce vyjmout. Po vytažení a pohledu na jeho spodní stranu jsem zjistil, že z venku vyčuhující „čudlík“ vně pláště, zřejmě řídil pružinový komplet, který přidržoval a snad přepínal dva po obvodech tvarované posuvné kroužky spojky a vypadly tři pružiny jejich místo přesného upnutí jsem ale nezjistil.
Když jsem to vše rozmontované viděl a zjistil, že není nic ve spojce zlomeného tak jsem si říkal - hm no sakra to zřejmě stačilo fakt vyměnit ložisko spojky, nebo něco uvolněného utáhnou či vyčistit a bylo to že?
Tak jsem se ještě jednou podrobně podíval na demontované díly!
A zjistil jsem, že zřejmě ten hlavní kroužek, který označuji jako „masivní“ který v sobě zahrnoval komponenty dvou vodících kroužků a pružinky, měl být uchycen k venkovnímu plášti ještě třemi pružinovými obdélníkovými plechy, ale všechny tři byly ulámány, a jak jsem si prohlížel lomy plechů lupou tak jsem viděl, že jenom jeden vykazoval „čerstvost“ lomu ostatní dva byly zavadlé, zašlé „nesvítily“ jak to bývá po čerstvém ulomení či uřezání něčeho kovového. Je to ten na fotografii levém kroužku spojkového tělesa a čerstvost lomu vykazuje i jeho protistrana.
Takže kdyby plechové pružiny držely ( za pružiny jsem je označil, protože při zkoušce nešel plech kleštěmi ohnout) včetně napevno držícího „čudlíku“, který jsem odřízl tak bych asi „masivní“ aktivní spojkový kroužek jenom tak nevytáhl a nevložil bych tam majzlík. Tvořil by pevný komplet, který bych musel násilně otevřít kdybych chtěl vidět co tam je. Při sepnutí obou komponentů, které demonstruji na fotografii k sobě lomy plechů přesně zapadají.
A to je s rozebíráním převodovky celé – nemusí to být ta hlavní závada „ty plechy“, netrvám na tom, ale že přídržné plechy měly plnit svou úlohu a neplnily je zřejmé.
Není asi zvykem si odnášet ze servisu použité díly, ale já jsem si řekl, že to rozdělám a na klubové stránky vložím, když již jsem byl nucen spojku nechat vyměnit – jenom tak pro zrakový vjem jak to uvnitř suché spojky Smarta Fortwo 599cm³ vypadá. Nu od odborných názvů součástek jsem daleko tak mi strojaři promiňte.
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
podstatne je, jak k sobe byly pred rozebranim posunute tyto naklonene roviny, ktere jsou videt jenom castecne
dalsi otazka je ta, jak vypadala spojka z vrchni casti. v jakem uhlu byly ty narezane prsty, ktere jsou videt na teto fotce. byly zvedle ven, byly v rovine nebo byly propadle dovnitrku?
v soukrome zprave sem te prosil to to, abys spojku jeste pred rozdelavanim nafotil skrz diry po boku a tu venkovni cast. jak vidim, tak jsi moje prosby a doporuceni ignoroval
jak vypada rozdelana spojka je pekne, ale to nic nerekne o tom, jak ma spojka vypadat pokud je funkcni a jak vypada opotrebovana nefunkcni spojka slozena. rozdelana je uz +- na nic. ty naklonene roviny pritlaci to tvoje masivni zelezo k lamele a tim padem spojku spinaji.
je samozrejme a spravne, ze sis vymenene dily vzal.
na pritlacnem lozisku nic spatneho neni. lozisko se meni pouze preventivne, to se nekazi. jasne jsou vyjimky, ale obecne byva v poradku.
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
vis, pres ty diry jsou videt ty naklonene roviny, jak se po sobe posouvaji a me zajimalo, jak moc jsou od sebe rozjete. tim, jak jsi to rozdelal, tak ty pruzinky se stahly a cele se to poposunovalo, jak se tomu chtelo.
ja sem spojku rozdelaval i skladal, tak vim, ze sem ty naklonene roviny pri skladani sroubovakem natahoval tak, aby byly co nejvic u sebe = abych slisoval spojku dolu a tocila se vevnitrku lista s oblozenim. a tim jak se oblozeni opotrebovava - zuzuje, tak ty naklonene roviny ty pruzinky posouvaji proti sobe a tim se rozsiruje prostor ve spojce a stlacuje lamela.
jenomze sme neprisli na to, jak to funguje a jak vypada spojka spatna a jak dobra resp. i spatna spojka vypadala jako dobra, akorat se urcite v necem musela lisit no a analyzou vice kusu se snazim prijit na to, v sem ten rozdil je. proto sem ti psal, rozebrat ano, ale az po detailnim nafoceni spojky, ktera se vytahla z auta.
on greg, carda, duri ani zadny jiny mechanik to delat nebude a nebude se s nama delit o postrehy. bohuzel si na to musime prijit sami my co ten dil mame v ruce. zatim jsme prisli na to, ze spojku zrepasovat neumime. vime, kolik ma nova lamela. u nas se tak tenke oblozeni neprodava, ale i kdyz ho sesoustruzime na odpovidajici siri, tak ta spojka proste nefunguje jak ma. resp. funguje kratkodobe. ja sam sem ji menil dvakrat a potreti uz sem to dal cardovi.
ivo, chapes tedka?
chybama se ucime.
priste uz to udelas spravne
i tak diky za analyzu, jsu rad, ze ses do toho pustil.
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!
Re: spojka
23. 12. 2015 Smart Forfour 1,3 2004 Gumídek
Jsou chvíle, kdy ti vůbec nepomůže, že umíš napsat slovo MYSLIVEC.
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
Re: spojka
Odesláno z mého GT-N7000 pomocí Tapatalk
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!