Denní svícení - návod na bezzásahové zapojení ve vozech se ZEE

Řešení problémů elektroinstalace, schémata, návrhy na změny
Odpovědět
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3525
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Denní svícení - návod na bezzásahové zapojení ve vozech se ZEE

Příspěvek od JBC »

Už několikrát jsem prostřednictvím SZ (tady i na FB), mailu a telefonu lidem radil, jak jednoduše zapojit světla denního svícení (dále jen DRL), když mají zakoupena jen světla bez kouzelné krabičky a přitom chtějí, aby to při rozsvícení normálních světel zhaslo.
Nechce se mi psát to pokaždé znovu, tak z toho sesmolím článek, který bude uložen tady a budu sem jen odkazovat.

Návod je vytvořen jako "bezzásahový", což znamená, že nikde nebudeme loupat izolaci z původní kabeláže v autě, ani z ní nebudeme stříhat konektory a nahrazovat je jinými ... Až se nám to nebude líbit, půjde to vymontovat a nezůstane po tom ani stopa.
Co k tomu zapojení budeme potřebovat?

Relé spínací automobilové 12 V, třeba 30 A - 1 ks - něco jako je toto - https://tinyurl.com/8hh7faew
Patici relé s "fousy" - 1 ks - https://tinyurl.com/5ep6yuen
(někdy se to dá koupit dohromady jako jedno zboží a vyjde to levněji..)
Pojistkový adaptér - 2 ks - https://tinyurl.com/5wsybdku
Pojistka do adaptéru - 2 ks - jedna dimenzovaná podle příkonu na světlech RDL, co jste si koupili, druhá stačí co nejslabší, třeba 1 A

Jako první budeme v autě hledat spínané (+). To se vezme třeba ze zapalovače (power socket), respektive, přímo z jeho pojistky - asi pojistka č. 12. Pojistka se vytáhne a místo ní se zasune pojistkový adaptér. Teoreticky je potřeba dbát na to, jak se tam ten adaptér zastrčí - pokud to chceme mít dokonalé, tak si prohlédneme, jak je uvnitř zapojený adaptér



Správně, když se vytáhne z auta ta pojistka, mělo by se v "díře" po pojistce zjistit, která strana je přívod a která vývod. To se udělá tak, že se zapne zapalování, tím se zapne v "díře" přívod a buď voltmetrem proti kostře auta nebo žárovičkou proti kostře auta se zjistí, jestli je živé (+) vlevo nebo vpravo. A potom se tam ten adaptér zastrčí tak, aby přívod byl na přívodu.
Potom se do spodní pozice adaptéru vrátí ta pojistka, kterou jsme vytáhli z pojistkové skříňky a do horní pozice se dá nová pojistka, v tomto případě třeba 5 A (podle příkonu zakoupených světel). Vodič vycházející z adaptéru se propojí s vodiči, které v patici relé vedou na svorky č. 85 a zároveň na svorku č. 30.

Dále budeme manipulovat s pojistkou obrysových (parkovacích) světel - pojistka č. 2 nebo č. 1. Pojistku vyndáme a zase najdeme, která strana v "díře" je přívod a která vývod - zapneme parkovací světla, tím se v "díře" zapne přívod a buď voltmetrem proti kostře auta nebo žárovičkou proti kostře auta se zjistí, jestli je živé (+) vlevo nebo vpravo. A potom se tam ten adaptér zastrčí OBRÁCENĚ tak, aby přívod na adaptéru byl na vývodu v "díře". Potom se do spodní pozice adaptéru vrátí ta pojistka, kterou jsme vytáhli z pojistkové skříňky a do horní pozice se dá nová pojistka, v tomto případě třeba 1 A, nebo i méně, máme-li. Vodič vycházející z adaptéru se propojí s vodičem, který v patici relé vede na svorku č. 86.

Potom se na svorku č. 87 na patici relé připojí dlouhý vodič, který se průchodkami v karoserii prostrčí dopředu do místa, kde bude instalováno DRL. Ano, to je vodič sloužící pro napájení DRL - (+). (-) do světel si vezmete někde vpředu na kostře vozidla, samozřejmě, nejlépe na některém z kostřících bodů (šroub M6, na kterém je připojeno mnoho hnědých vodičů).

No a na závěr se do patice relé zasune to relé. Celé to potom někam nenápadně zastrčíte, mě se osvědčilo to relé přilepit dobrou oboustrannou lepenkou někam na karoserii hned vedle hlavní řídící jednotky.

Tak, zmákli jsme to celé a nemuseli jsme porušit jediný drát v autě.

Fungovat to bude tak, že DRL se rozsvítí okamžitě po zapnutí zapalování. To nevadí, protože DRL má malý odběr, tak nám zbyde dost proudu i při startování v zimě. DRL zhasne okamžitě buď při vypnutí zapalování, nebo také při zapnutí parkovacích (obrysových) světel.

Až někdy přemluvím sám sebe, ještě se namaluji schéma toho zapojení - i když je to tak jednoduché, že to stačí vysvětlit slovně.
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Odpovědět