ULOMENÁ KOULE (středový výdech ventilace na palubce)
ULOMENÁ KOULE (středový výdech ventilace na palubce)
Dlužno poznamenat, že tyto koule jsou jedním z pověstných "kurvítek". Debilní poddimenzovaná konstrukce v místě čepů pro naklápění ve svislém směru, o jejíž pevnosti mám pochybnosti i u úplně nového kusu, natož poté, co umělá hmota zkřehne. Proto se to tam tak láme. Na obrázku dole je vidět původní stav i s původním čepem, který má "pouze" okousaný vnější okraj.
Jakmile se ulomí čep, rozpojí se obě poloviny vnějšího kruhu od sebe a ještě vznikne díra po čepu.
První myšlenka byla koupit v Mercedesu tyto koule nové. Když mi ale v Mercedesu řekli, že na normálního Forfoura jedna "koule" stojí 2.400,- CZK a na Brabuse je za 3.200,- CZK, myšlenku jsem okamžitě zapudil.
Teprve asi po roce přišla myšlenka druhá - nápad, jakým způsobem to opravit. Tak jsem se do toho dal. Protože mi jednou jedna UFO vyprávěla, že ty "koule" měnili "zezadu" domníval jsem se nejprve, že bude potřeba demontovat kus přístrojovky. Zkusil jsem to. Po hodině marného snažení jsem tento směr zavrhl a úsilí jsem napřel směrem "na férovku". (Takže pořád nevím, jak přístrojovku sundat.)
Zásadní výhodu nad hmotou získáte, když se Vám podaří kouli vyndat z díry ven (bez dalšího poškození). Podívejte se do díry - uvidíte tři plechové sponky (dvě nahoře, jedna dole), které jakoby upevňují tubus výdechu zezadu ke zbytku přístrojovky. Vypadá to, jako by sponky byly nasunuty po montáži tubusu a že pokud je sundáte, už se Vám je nepodaří dostat zpátky. Není tomu tak, podaří, je to totiž úplně jinak. Tudíž neváhejte a ty tři sponky šroubovákem dostaňte dolů. Trochu nadzvednout, trochu tlaku a sesunout dál do hloubky přístrojovky (ale ne že je ztratíte někde v dutině ventilace). Když jsou demontovány, magnetem je vytáhněte ven. Tím jste celý tubus uvolnili a můžete ho celý vytáhnout z přístrojovky ven.
Teď je potřeba tubus rozebrat - stáhnout přední ozdobný rámeček, který jistí vodící čepy koule proti vypadnutí. Rámeček má čtyři západky. Když je budete nadzvedávat, ulomí se nejméně tři (nahřátí hmoty horkovzduškou nepomohlo). Tak až to budete mít dole, tak ty ulomené západky vteřiňákem hezky přilepte nazpátek. Pak vezměte pilník a na výšku upilujte alespoň polovinu výšky zubů, za které ty západky drží - abyste to dokázali zacvaknout nazpátek a neulomily se západky při zacvakování.
Pak si nějak opravte "kouli". Já jsem místo ulomeného plastového čepu vteřiňákem přilepil náhradní čep vysoustružený z mosazi.
Koule se nasadí do tubusu, vodící čepy je potřeba silou zacvaknout. Netlačte na celou kouli, tlačte nástrojem (šroubovákem) přímo na jednotlivý čep, který chcete zacvaknout. Pak se vše uzavře nacvaknutím ozdobného rámečku.
Najděte ty tři plechové sponky a nasaďte je na zadní stranu tubusu. Teď teprve vidíte, jakým způsobem zajišťují tubus v díře a z toho pochopíte, že sestavený tubus se jednoduše nasune do díry a dorazí až kam to jde. Tím je oprava dokončena.
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Michalak C7
Re: ULOMENÁ KOULE (středový výdech ventilace na palubce)
A ještě něco - ten prostřední kroužek nemusíte opravovat, jako jsem to dělal já. Čas oponou trhnul a 3D tiskárny jsou docela rozšířená věc, takže když si dojdete na www.thingiverse.com a dáte tam hledat věci na "smart forfour", tak tam najdete hotový STL soubor ke stažení (https://www.thingiverse.com/thing:5378854). Stačí ten soubor donést nějakému tiskaři, ať Vám to vytiskne. V tomto případě bude lepší tisknout to z resinu (tisk SLA, MSLA), než z filamentu.
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Michalak C7