NÁVOD - Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451
NÁVOD - Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451
Našel jsem několik možností v docela velkém cenovém rozpětí. Některé opěrky jsou klasické jednoúčelové, jiné poskytují přidanou hodnotu ve vnitřním úložném prostoru (například Rati). Jenže jsem zhýčkaný z pohodlí Land Roveru Discovery, kde mně skvěle slouží sice jednoúčelová, ale plynule polohovatelná loketní opěrka upevněná přímo na opěradlo sedadla. Takže jsem logicky výběr zúžil na něco podobného. Důležitým požadavkem bylo to, abych mohl pravou rukou držet volant s loktem položeným na opěrce a také to, abych měl zachován pohodlný přístup k řadící páce a ruční brzdě.
Po zúžení výběru mně zbyly fakticky jen dvě možnosti. Pořídit si originální Smart opěrku, nebo velmi podobnou opěrku Sydmeko. U originální opěrky jsem se zalekl docela komplikované montáže s nutným zásahem do čalounění sedadla, takže finální volbou se stala opěrka Sydmeko.
Opěrku jsem zakoupil za 121 Euro z německého obchodu MisterDotCom. Kupoval jsem současně přídavný tempomat, takže poštovné 20 Euro jsem zaplatil za obě věci společně. Odkaz na obchod je zde: Mittelarmlehne smart fortwo 451 mit Ablagefach | MisterDotCom
Opěrka přišla zabalená v bublinové fólii a v papírové krabici. Již z výroby je kompletována do jediného funkčního celku. Společně s opěrkou nedostaneme žádný spojovací materiál, neboť jej ani nebudeme potřebovat. Vše potřebné máme již v autě. Zajímavostí konstrukce jsou zapuštěné kontaktní plochy pro šrouby na držáku opěrky.
Zpracování kovové části opěrky je bezchybné, to se však nedá říct o jejím plastovém tělu. Při podrobném zkoumání najdeme nějaké otřepy na hranách a také pár škrábanců. Exponovaná plocha z jemné umělé kůže s bílým prošíváním naštěstí vypadá dobře.
Hlavní výhodou této opěrky je zcela plynulé nastavení výšky. K tomu slouží vroubkovaný váleček na její spodní straně. Štítek prozrazuje původ výrobku ve Švédsku, takže žádná laciná Čína.
Montáž této opěrky je velice jednoduchá, takže bohatě postačí přiložený jednostránkový manuál s barevnými obrázky. Určitě pochopí i ti, kteří neovládají cizí jazyky.
Přiloženo bylo také osvědčení výrobku pro německý trh.
Nyní se již podíváme na samotnou montáž opěrky. V prvním kroku sundáme rukojeť ovládání sklonu sedadla řidiče. Tu pouze vytáhneme směrem od sedadla. Musel jsem si k tomu pomoci plochým dlátem, kterým jsem opatrně páčil po obvodu. Ta rukojeť byla poškrábána již z předchozího provozu.
Rukojeť je zasazena do ozubené hřídele a pojištěna plechovým kroužkem. Tento kroužek je pak zasazen v těle rukojeti a uchycen trojicí výstupků s háčky. Při páčení rukojeti se uvolnily právě tyto háčky a kroužek zůstal zachycen na hřídeli.
Sundání kroužku usilovně bránily zešikmené prolisy, které se tvrdošíjně zakusovaly do oceli hřídele. Pomohl jsem si tedy nástrojem ve tvaru háčku, kterým jsem prolisy zezadu postupně uvolňoval a posouval po hřídeli.
Uvolněný kroužek jsem pak pro opakované použití zasadil na jeho původní místo do rukojeti.
Pak už to šlo ráz na ráz. Nejprve jsem odšrouboval všechny čtyři M13 matice na závěsu opěradla.
Na šrouby jsem pak nasadil držák opěrky a matice přišrouboval zpět.
No a pak již stačilo jednoduše zatlačit rukojeť pro sklápění opěradla do původní pozice.
Na následujícím obrázku vidíme opěrku ve finální poloze, která mně nejvíce vyhovuje. Přitom je plně zatažena ruční brzda. Plynulé nastavení výšky opěrky je pro pohodlí za volantem zcela zásadní výhodou. Z této opěrky jsem nadšen a nelituji vyšší investice. Její délka mně s podepřeným loktem umožňuje držet volant prsty. Pokud však volant rukou zcela sevřu ve výchozí poloze, délka opěrky už nestačí. Musel bych přisunout sedadlo blíže, ale pak bych se už koleny dotýkal palubní desky. Ale to je zřejmě správně. Pro přímou jízdu držení prsty stačí, zatímco při manévrování bude vhodné mít loket volný.
Velmi kvituji, že s rukou na opěrce dokážu ovládat řadicí páku, a také že bez sklopení opěrky mohu naplno zatáhnout ruční brzdu. Umělá kůže je na dotyk velmi příjemná, polstrování není vysoké, takže loket se do něj hluboce nezaboří a nebude se v horku potit. Díky svému štíhlému tvaru neomezuje opěrka prostor pro spolujezdce. Zatím nemám poznatky z delších jízd se spolujezdcem, takže pokud bych narazil na nějaké problémy, dám vědět.
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Re: Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451
Smart ForTwo 0,7/45kW
Re: Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Re: Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus - prodáno
52A Crossblade
Michalak C7