NÁVOD - Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451

Odpovědět
Uživatelský avatar
PET5
Site Admin
Příspěvky: 159
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

NÁVOD - Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451

Příspěvek od PET5 »

Koupil jsem vloni Smart 451 Coupe CDI a postupně jej upravuji obrazu svému. Zaměřil jsem se nejprve na doplnění chybějících prvků komfortní výbavy. Zcela zásadní pro mě byla absence středové loketní opěrky u sedadla řidiče. Hledal jsem tedy na webu možnosti, jak tuto opěrku do mého Ropíka doplnit.

Našel jsem několik možností v docela velkém cenovém rozpětí. Některé opěrky jsou klasické jednoúčelové, jiné poskytují přidanou hodnotu ve vnitřním úložném prostoru (například Rati). Jenže jsem zhýčkaný z pohodlí Land Roveru Discovery, kde mně skvěle slouží sice jednoúčelová, ale plynule polohovatelná loketní opěrka upevněná přímo na opěradlo sedadla. Takže jsem logicky výběr zúžil na něco podobného. Důležitým požadavkem bylo to, abych mohl pravou rukou držet volant s loktem položeným na opěrce a také to, abych měl zachován pohodlný přístup k řadící páce a ruční brzdě.
Po zúžení výběru mně zbyly fakticky jen dvě možnosti. Pořídit si originální Smart opěrku, nebo velmi podobnou opěrku Sydmeko. U originální opěrky jsem se zalekl docela komplikované montáže s nutným zásahem do čalounění sedadla, takže finální volbou se stala opěrka Sydmeko.
Opěrku jsem zakoupil za 121 Euro z německého obchodu MisterDotCom. Kupoval jsem současně přídavný tempomat, takže poštovné 20 Euro jsem zaplatil za obě věci společně. Odkaz na obchod je zde: Mittelarmlehne smart fortwo 451 mit Ablagefach | MisterDotCom

Opěrka přišla zabalená v bublinové fólii a v papírové krabici. Již z výroby je kompletována do jediného funkčního celku. Společně s opěrkou nedostaneme žádný spojovací materiál, neboť jej ani nebudeme potřebovat. Vše potřebné máme již v autě. Zajímavostí konstrukce jsou zapuštěné kontaktní plochy pro šrouby na držáku opěrky.

Obrázek

Zpracování kovové části opěrky je bezchybné, to se však nedá říct o jejím plastovém tělu. Při podrobném zkoumání najdeme nějaké otřepy na hranách a také pár škrábanců. Exponovaná plocha z jemné umělé kůže s bílým prošíváním naštěstí vypadá dobře.

Obrázek

Hlavní výhodou této opěrky je zcela plynulé nastavení výšky. K tomu slouží vroubkovaný váleček na její spodní straně. Štítek prozrazuje původ výrobku ve Švédsku, takže žádná laciná Čína.

Obrázek

Montáž této opěrky je velice jednoduchá, takže bohatě postačí přiložený jednostránkový manuál s barevnými obrázky. Určitě pochopí i ti, kteří neovládají cizí jazyky.

Obrázek

Přiloženo bylo také osvědčení výrobku pro německý trh.

Obrázek

Nyní se již podíváme na samotnou montáž opěrky. V prvním kroku sundáme rukojeť ovládání sklonu sedadla řidiče. Tu pouze vytáhneme směrem od sedadla. Musel jsem si k tomu pomoci plochým dlátem, kterým jsem opatrně páčil po obvodu. Ta rukojeť byla poškrábána již z předchozího provozu.

Obrázek

Rukojeť je zasazena do ozubené hřídele a pojištěna plechovým kroužkem. Tento kroužek je pak zasazen v těle rukojeti a uchycen trojicí výstupků s háčky. Při páčení rukojeti se uvolnily právě tyto háčky a kroužek zůstal zachycen na hřídeli.

Obrázek

Sundání kroužku usilovně bránily zešikmené prolisy, které se tvrdošíjně zakusovaly do oceli hřídele. Pomohl jsem si tedy nástrojem ve tvaru háčku, kterým jsem prolisy zezadu postupně uvolňoval a posouval po hřídeli.

Obrázek

Uvolněný kroužek jsem pak pro opakované použití zasadil na jeho původní místo do rukojeti.

Obrázek

Pak už to šlo ráz na ráz. Nejprve jsem odšrouboval všechny čtyři M13 matice na závěsu opěradla.

Obrázek

Na šrouby jsem pak nasadil držák opěrky a matice přišrouboval zpět.

Obrázek

No a pak již stačilo jednoduše zatlačit rukojeť pro sklápění opěradla do původní pozice.

Obrázek

Na následujícím obrázku vidíme opěrku ve finální poloze, která mně nejvíce vyhovuje. Přitom je plně zatažena ruční brzda. Plynulé nastavení výšky opěrky je pro pohodlí za volantem zcela zásadní výhodou. Z této opěrky jsem nadšen a nelituji vyšší investice. Její délka mně s podepřeným loktem umožňuje držet volant prsty. Pokud však volant rukou zcela sevřu ve výchozí poloze, délka opěrky už nestačí. Musel bych přisunout sedadlo blíže, ale pak bych se už koleny dotýkal palubní desky. Ale to je zřejmě správně. Pro přímou jízdu držení prsty stačí, zatímco při manévrování bude vhodné mít loket volný.

Obrázek

Velmi kvituji, že s rukou na opěrce dokážu ovládat řadicí páku, a také že bez sklopení opěrky mohu naplno zatáhnout ruční brzdu. Umělá kůže je na dotyk velmi příjemná, polstrování není vysoké, takže loket se do něj hluboce nezaboří a nebude se v horku potit. Díky svému štíhlému tvaru neomezuje opěrka prostor pro spolujezdce. Zatím nemám poznatky z delších jízd se spolujezdcem, takže pokud bych narazil na nějaké problémy, dám vědět.
Naposledy upravil(a) PET5 dne pát 08 lis 2024, 06:41, celkem upraveno 1 x.
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Uživatelský avatar
Mila198
Příspěvky: 268
Registrován: pát 17 úno 2023, 16:33
Bydliště: Liberec Starý Harcov

Re: Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451

Příspěvek od Mila198 »

No.. já pocházím z chudé poválečné rodiny, která nikdy auto neměla, a ani já jsem doposud neměl auto s opěrkou, tak na to nejsem zvyklý, a asi s tím i umřu. Ale dnešní mladí asi nemají tak pevné ruce, jak my staří, tak ať si je opřou, ale dají pozor, aby neumřeli dříve, kvůli držení volantu prsty dříve, než mi staří, kteří držíme volant poctivě... Ale proti gustu žádný dišputát! Obrázek
Miloš

Smart ForTwo 0,7/45kW
Uživatelský avatar
PET5
Site Admin
Příspěvky: 159
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

Re: Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451

Příspěvek od PET5 »

Víš Mílo, já nejsem ani jedno z toho co píšeš. Jsem totiž starý a mám slabé ruce. Pokud jedu nějakou delší trasu, tak nedokážu po celou dobu držet volant pevně oběma rukama. Buď je musím časem střídat, nebo se lokty o něco opřu. Opěrka je pro mě tedy zásadní pomůckou, abych delší cestu zvládl bez bolesti a únavy.
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3791
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Doplnění středové loketní opěrky do Smart 451

Příspěvek od JBC »

Děkuji za pěkně zpracované hodnocení opěrky!
450 City Coupé MC01 - havarováno, zrušeno
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus - prodáno
52A Crossblade
Michalak C7
Odpovědět