Výměna olejové vany u Smart 451 CDI
Výměna olejové vany u Smart 451 CDI
Před koupí nové vany s výpustným ventilem jsem jen zběžně nahlédl pod motor a zdálo se mi, že výměna bude snadná. Teprve až když jsem si za účelem demontáže staré vany pod auto lehnul, tak jsem zjistil, že v zadním rohu vany není přístupný jeden ze šroubů. Zakrývala ho jakási kulatá plastová podivnost v kovovém držáku, které jsem se musel nějak zbavit.
Ze všeho nejdřív jsem ale poměrně snadno sundal plastový kryt alternátoru. K jeho uvolnění stačilo stisknutí západky v místě držáku alternátoru. Pak už jsem se dostal k té podivnosti, jejíž plechový držák mně zakrýval okraj olejové vany. Držák byl nahoře uchycen dvojicí šroubů, k nimž jsem se s jakýmkoliv klíčem nemohl dostat. Vyšrouboval jsem proto nejdříve drobný šroub, který fixoval plastovou kouli na držáku.
Plastová koule zůstala po uvolnění viset na přívodní hadičce, vedoucí bůh ví kam. Mohl jsem jí ale nyní odsunout kousek bokem a tím si uvolnit více prostoru pro přístup ke šroubům držáku. Na obrázku níže je dobře vidět jen jeden z těchto šroubů, ten druhý se ukrývá ve stínu kousek napravo.
Chtělo to nyní jen malou ráčnu s přímo nasazeným ořechem, abych se ke šroubům držáku dostal a dokázal je uvolnit. Všudypřítomné překážky okolo nedovolovaly použití jiného nástroje. I když to z obrázku není patrné, takto jsem mohl s ráčnou pohybovat jen ve velmi omezeném rozsahu. Kroužkem jsem na obrázku označil ten dosud nedostupný šroub olejové vany.
Po demontáži všech šroubů olejové vany jsem ji ve spodním rohu opatrně pootevřel pomocí ostrého nože a poté dláta. V motoru byla v té chvíli plná provozní náplň oleje, kterou jsem tímto způsobem vypustil.
Z bloku motoru jsem pomocí planžety odlamovacího nože odstranil zbytky původního silikonového tmelu a styčné plochy jsem odmastil. Ty jemné rýhy na bloku nejsou výsledkem mého snažení, ty už tam byly dříve. Nasávací trubku jsem dočasně ucpal papírovou utěrkou, neboť z ní občas ukápl zbývající olej.
Pro výměnu jsem použil olejovou vanu, kterou jsem už před nějakým časem koupil pro svého benzínového Smarta 450. Už si přesně nepamatuji, co je to za výrobce, ale tuším, že Maxgear. Vypadá docela solidně a má výpustný šroub s velkou hlavou.
Překvapilo mě, že pod výpustným šroubem nebylo žádné těsnění a jak jsem si ověřil, samotný šroub by pro utěsnění otvoru fakt nestačil. Naštěstí jsem ve starých zásobách našel jednu měděnou podložku, která na šroub pasovala. Za účelem pořízení náhradní podložky jsem šroub změřil. Jeho závit má průměr 14 mm a hlava šroubu má pak 23 mm. Budu rád za tip, jakou podložku a kde ji lze koupit.
Olejovou vanu jsem kupoval na polském Allegru a současně s ní jsem pořídil také malou tubičku s červeným teplotně odolným silikonem od výrobce K2. Produkty od tohoto polského výrobce jsou levné a podle mých dosavadních zkušeností i kvalitní.
Prakticky všechen silikon z tubičky jsem rovnoměrně napatlal po vnitřním okraji olejové vany. Bez nějakého čekání na zavadnutí jsem vanu přilepil k bloku motoru a zlehka přitáhl šrouby. Teprve po lehkém přitažení všech šroubů jsem je postupně utáhl napevno.
Pak jsem zpět upevnil držák s tou kulatou podivností a následně kryt na alternátor.
Přebytek silikonu se vytlačil ze spoje rovnoměrně a v malém množství. Nechal jsem to tak. Tedy až na ten rožek, ke kterému jsem se nechtěně přilepil.
Teprve po vytvrzení silikonu jsem pomocí šestihranného klíče velikosti 27 mm vyšrouboval kryt olejového filtru. Zůstávalo v něm ještě malé množství oleje.
Vyměnil jsem vložku olejového filtru od výrobce Ashika a před zašroubováním krytu jsem nové gumové těsnění mírně potřel olejem, aby se při utahování nedrhlo. Na krytu olejového filtru máme upozornění, že jej lze utáhnout silou 25 Nm. Použil jsem momentový klíč a musím říct, že je to až zbytečně velká síla.
Nejsem z těch, co úzkostlivě zkoumají specifikace olejů do svých obyčejných vozů. Zaměřil jsem se pouze na výběr oleje podle viskozity a zvolil jsem tedy cenově příznivé 4L balení oleje mé oblíbené francouzské značky ELF 5W-40. Počítám s relativně malým nájezdem a výměnou ne podle limitu ujetých kilometrů, ale spíše podle stáří oleje.
Podle zbývající hladiny oleje v obalu jsem po výměně vany do plného provozního stavu spotřeboval 2,75 L oleje. Oficiálně uváděná kapacita olejové náplně CDI motoru je 2,7 L, takže se mě zřejmě podařilo původní náplň vyprázdnit prakticky bezezbytku.
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr