Výměna olejové vany u Smart 451 CDI

Odpovědět
Uživatelský avatar
PET5
Příspěvky: 97
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

Výměna olejové vany u Smart 451 CDI

Příspěvek od PET5 »

U mého Ropíka (Smart 451.300 ročník 2008, tj. CDI 0,8/33 kW) jsem v rámci většího jarního servisu společně s výměnou oleje vyměnil i olejovou vanu, u které původně nebyl žádný vypouštěcí šroub. Sice jsem si pořídil jednoduchou odsávačku na kapaliny, ale odsávání oleje hadičkou kdoví jak zastrčenou do motoru mně připadalo absurdní.

Před koupí nové vany s výpustným ventilem jsem jen zběžně nahlédl pod motor a zdálo se mi, že výměna bude snadná. Teprve až když jsem si za účelem demontáže staré vany pod auto lehnul, tak jsem zjistil, že v zadním rohu vany není přístupný jeden ze šroubů. Zakrývala ho jakási kulatá plastová podivnost v kovovém držáku, které jsem se musel nějak zbavit.

Ze všeho nejdřív jsem ale poměrně snadno sundal plastový kryt alternátoru. K jeho uvolnění stačilo stisknutí západky v místě držáku alternátoru. Pak už jsem se dostal k té podivnosti, jejíž plechový držák mně zakrýval okraj olejové vany. Držák byl nahoře uchycen dvojicí šroubů, k nimž jsem se s jakýmkoliv klíčem nemohl dostat. Vyšrouboval jsem proto nejdříve drobný šroub, který fixoval plastovou kouli na držáku.
Obrázek

Plastová koule zůstala po uvolnění viset na přívodní hadičce, vedoucí bůh ví kam. Mohl jsem jí ale nyní odsunout kousek bokem a tím si uvolnit více prostoru pro přístup ke šroubům držáku. Na obrázku níže je dobře vidět jen jeden z těchto šroubů, ten druhý se ukrývá ve stínu kousek napravo.
Obrázek

Chtělo to nyní jen malou ráčnu s přímo nasazeným ořechem, abych se ke šroubům držáku dostal a dokázal je uvolnit. Všudypřítomné překážky okolo nedovolovaly použití jiného nástroje. I když to z obrázku není patrné, takto jsem mohl s ráčnou pohybovat jen ve velmi omezeném rozsahu. Kroužkem jsem na obrázku označil ten dosud nedostupný šroub olejové vany.
Obrázek

Po demontáži všech šroubů olejové vany jsem ji ve spodním rohu opatrně pootevřel pomocí ostrého nože a poté dláta. V motoru byla v té chvíli plná provozní náplň oleje, kterou jsem tímto způsobem vypustil.
Obrázek

Z bloku motoru jsem pomocí planžety odlamovacího nože odstranil zbytky původního silikonového tmelu a styčné plochy jsem odmastil. Ty jemné rýhy na bloku nejsou výsledkem mého snažení, ty už tam byly dříve. Nasávací trubku jsem dočasně ucpal papírovou utěrkou, neboť z ní občas ukápl zbývající olej.
Obrázek

Pro výměnu jsem použil olejovou vanu, kterou jsem už před nějakým časem koupil pro svého benzínového Smarta 450. Už si přesně nepamatuji, co je to za výrobce, ale tuším, že Maxgear. Vypadá docela solidně a má výpustný šroub s velkou hlavou.
Obrázek

Překvapilo mě, že pod výpustným šroubem nebylo žádné těsnění a jak jsem si ověřil, samotný šroub by pro utěsnění otvoru fakt nestačil. Naštěstí jsem ve starých zásobách našel jednu měděnou podložku, která na šroub pasovala. Za účelem pořízení náhradní podložky jsem šroub změřil. Jeho závit má průměr 14 mm a hlava šroubu má pak 23 mm. Budu rád za tip, jakou podložku a kde ji lze koupit.
Obrázek

Olejovou vanu jsem kupoval na polském Allegru a současně s ní jsem pořídil také malou tubičku s červeným teplotně odolným silikonem od výrobce K2. Produkty od tohoto polského výrobce jsou levné a podle mých dosavadních zkušeností i kvalitní.
Obrázek

Prakticky všechen silikon z tubičky jsem rovnoměrně napatlal po vnitřním okraji olejové vany. Bez nějakého čekání na zavadnutí jsem vanu přilepil k bloku motoru a zlehka přitáhl šrouby. Teprve po lehkém přitažení všech šroubů jsem je postupně utáhl napevno.
Obrázek

Pak jsem zpět upevnil držák s tou kulatou podivností a následně kryt na alternátor.
Obrázek

Přebytek silikonu se vytlačil ze spoje rovnoměrně a v malém množství. Nechal jsem to tak. Tedy až na ten rožek, ke kterému jsem se nechtěně přilepil.
Obrázek

Teprve po vytvrzení silikonu jsem pomocí šestihranného klíče velikosti 27 mm vyšrouboval kryt olejového filtru. Zůstávalo v něm ještě malé množství oleje.
Obrázek

Vyměnil jsem vložku olejového filtru od výrobce Ashika a před zašroubováním krytu jsem nové gumové těsnění mírně potřel olejem, aby se při utahování nedrhlo. Na krytu olejového filtru máme upozornění, že jej lze utáhnout silou 25 Nm. Použil jsem momentový klíč a musím říct, že je to až zbytečně velká síla.
Obrázek

Nejsem z těch, co úzkostlivě zkoumají specifikace olejů do svých obyčejných vozů. Zaměřil jsem se pouze na výběr oleje podle viskozity a zvolil jsem tedy cenově příznivé 4L balení oleje mé oblíbené francouzské značky ELF 5W-40. Počítám s relativně malým nájezdem a výměnou ne podle limitu ujetých kilometrů, ale spíše podle stáří oleje.
Obrázek

Podle zbývající hladiny oleje v obalu jsem po výměně vany do plného provozního stavu spotřeboval 2,75 L oleje. Oficiálně uváděná kapacita olejové náplně CDI motoru je 2,7 L, takže se mě zřejmě podařilo původní náplň vyprázdnit prakticky bezezbytku.
Obrázek
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Odpovědět