Vestavba tempomatu u Smart 451

Odpovědět
Uživatelský avatar
PET5
Příspěvky: 97
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

Vestavba tempomatu u Smart 451

Příspěvek od PET5 »

Pro delší cesty po dálnici si nedovedu představit cestování s autem bez tempomatu. Ten často používám i na obyčejných cestách, zejména při průjezdu obcemi, kde mně udržuje padesátku a já se namísto tachometru mohu věnovat sledování okolí. U mého Ropíka (Smart 451.300 ročník 2008, tj. CDI 0,8/33 kW) jsem tedy v rámci většího jarního servisu musel tempomat doplnit.

Zakoupil jsem sadu tempomatu od německého výrobce MisterDotCom, která je určena pro všechny modely Smart 451, vyrobené v rozmezí let 2007–2014. Ta obsahuje kombinovanou páčku stěračů s otočným spínacím prstencem a bočním tlačítkem (tuhle páčku tuším používaly již modely 450 s tempomatem), řídicí jednotku tempomatu a nezbytnou kabeláž. Odkaz na stránky výrobce zde: https://www.misterdotcom.de/produkte/sm ... isecontrol
Obrázek

Není to zrovna laciná záležitost. Za tempomat jsem zaplatil 406 EUR plus náklady na dopravu. Kupoval jsem současně loketní opěrku, takže celková částka na faktuře je proto ještě vyšší.
Obrázek

Řídicí jednotka tempomatu je vestavěna do jednoduché plastové krabičky. Podle nálepky se jedná o verzi 4.1. Jak jsem později zjistil, hlavním konstrukčním nedostatkem je konektor „BOX“, zhotovený z nožových kontaktů přiletovaných na desku s tištěnými spoji. Jeho problémem je to, že koncovka kabelu, která bude připojena k tomuto konektoru, není dostatečně zajištěna proti vytažení. Výrobce k tomuto účelu připravil pouze plastovou pásku ke stažení přívodních kabelů.

Během instalace se mně konektor dvakrát nechtěně povytáhnul, což způsobilo nefunkčnost tempomatu. Nakonec jsem koncovku kabelu pojistil krychličkou uřezanou na míru z kancelářské gumy na mazání. Bohužel jsem to nevyfotil.
Kromě konektoru „BOX“ budeme připojovat kabely ke dvěma menším konektorům s označením „X1“ a „X3“. Větší konektor „X2“ je určen k připojení kabelu volitelné kontrolní LED diody, kterou výrobce nabízí samostatně za 20 EUR. Odkaz je zde: https://www.misterdotcom.de/produkte/sm ... r-tempomat. Já jsem tuto nabídku nevyužil a kontrolku vyřešil jinak.
Obrázek

Elektronika tempomatu se nachází ze spodní strany desky. Kvalita návrhu a pájení vypadá dobře. Vespod je přístupný konektor „X5“, jehož účel však není v návodu výrobce vysvětlen.
Obrázek

Součástí řídicí jednotky je dvoubarevná LED dioda, která slouží k indikaci stavu, chybových funkcí a také k programování několika základních předvoleb. Jednotku lze zapojit, naprogramovat a teprve poté zabudovat pod palubní desku auta. V takovém případě si se zabudovanou LED diodou vystačíme a funkci tempomatu budeme za provozu odhadovat jen podle chování auta.

Pokud však chceme využít trvalou vizuální kontrolu funkce tempomatu, máme v zásadě dvě možnosti. Tou první a nejjednodušší možností je zakoupení LED diody s přívodním kabelem přímo od výrobce. Já jsem šel tou druhou složitější cestou, která spočívala v odpájení stávající LED diody a v jejím propojení prodlužovacím kabelem, s nímž bylo možné diodu přemístit do palubní desky.
Obrázek

Pro odpájení LED diody jsem použil lacinou čínskou pneumatickou odsávačku cínu se zahřívaným hrotem.
Obrázek

Z pájecích plošek tištěného spoje bylo nutné odstranit přebytečný cín, aby se zprůchodnily otvory pro připájení prodlužovacího kabelu k LED diodě.
Obrázek

K propojení tří kontaktů LED diody jsem použil 4žilový plochý kabel. Nevyužitý modrý vodič jsem ponechal jako rezervu a jeho volný konec stáhl pomocí smršťovací bužírky.
Obrázek

LED dioda bude za provozu tempomatu trvale svítit, což by mě mohlo v noci rušit. Zabudoval jsem ji tedy do horního krytu sloupku řízení v blízkosti přepínače, kterým bude tempomat ovládán. Hlavní proud světla tak míří do boku ke středovému sloupku palubní desky. Přitom je bok diody z pohledu řidiče dobře viditelný. Rozptýlené světlo má za tmy a šera příjemnou intenzitu, ovšem za intenzivního denního světla je už hůře rozeznatelné.
Obrázek

Nepodařilo se mně sehnat držák (objímku) přímo určeným pro LED diody se třemi vývody. Proto jsem nemohl využít vnitřní plastovou těsnící výplň držáku. Dioda bude v těsném kovovém pouzdře držáku tedy jen volně zastrčena bez pojištění. Drží zde takto dobře, ale po silnějším zatlačení by mohla zapadnout dovnitř.
Obrázek

Na obrázku níže vidíme upravenou řídicí jednotku připravenou k instalaci. Na prodlužovací kabel k LED diodě jsem navíc osadil konektor s možností rozpojení. S ohledem na to, že diodu je možné kdykoliv vytáhnout z držáku, se tento konektor jeví jako nadbytečný.
Obrázek

Samotná instalace tempomatu je poměrně snadná. Spočívá v rozpojení kabeláže vedoucí od plynového pedálu a od přístrojového panelu (kapličky), a následně v propojení pomocí přiložených kabelů. Také výměna páčky stěračů byla otázkou pár vteřin. Výrobce nám k tomuto účelu přibalil podrobný návod s obrázky, který je dostatečně intuitivní i pro laika. Tento návod lze stáhnout zde: http://www.misterdotcom.info/info/Fitti ... Manual.pdf

Po zapojení kabelů jsem krabičku s řídicí jednotkou tempomatu zabalil do pěnové hmoty a zastrčil ji za koberec do středové konzoly auta před řadicí páku.
Obrázek

Před používáním je vhodné tempomat naprogramovat podle vlastních potřeb. Programování se provádí podle instrukcí návodu stiskem tlačítek na páčce ovládání v určité časové posloupnosti. Důležitý je zejména výběr předem vytvořené charakteristiky v závislosti na použití tempomatu u dieselového, nebo benzínového motoru. Zřejmě se to týká odlišné odezvy na plynový pedál.

S instalovaným tempomatem jsem absolvoval vzápětí více než tisícikilometrovou cestu do rakouských Alp a jsem s ním spokojen až na jednu drobnost. Tempomat se automaticky vypíná nejen při sešlápnutí brzdy, ale také v případě, kdy zasáhne systém ESP. A to se mně dvakrát stalo i během jízdy po dálnici, kdy se tempomat nečekaně vypnul a auto začalo zpomalovat, takže bylo nutné okamžitě přišlápnout plynový pedál, případně páčkou tempomat opět aktivovat. Naštěstí jsem nejel tak pomalu, že bych měl v tu chvíli u zadku nalepen kamion.

Tempomat má jako bonus funkci SpeedBooster, která zvyšuje odezvu plynového pedálu v jeho spodní části. Kromě továrního nastavení lze volit další čtyři stupně zvýšení odezvy plynu, které se dají před jízdou naprogramovat a uložit jako trvalou předvolbu. Zkoušel jsem jen střední intenzitu a je to skutečně znát na intenzivnější reakci auta již při malém stisku plynového pedálu. Jsem ale jezdec typu kochajícího se doktora ze střediskové vesničky, takže jsem si ponechal originální línou odezvu, se kterou mám lepší cit pro pomalé rozjezdy.
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3751
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Vestavba tempomatu u Smart 451

Příspěvek od JBC »

*1* *1* *1*
450 City Coupé MC01
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus
52A Crossblade
Michalak C7
Uživatelský avatar
PET5
Příspěvky: 97
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

Re: Vestavba tempomatu u Smart 451

Příspěvek od PET5 »

S odstupem času připojuji ještě fotografie s pohledem na kontrolní LED diodu tempomatu nad páčkou stěračů. Nejprve z pohledu spolujezdce.
Obrázek

Z pohledu řidiče je LED dioda nad páčkou stěračů méně nápadná. Fotil jsem ji v době, kdy blikala oranžovou barvou, čímž indikovala otevřené dveře řidiče. Oranžovou barvou řídicí jednotka tempomatu upozorňuje na jakoukoliv překážku, která brání aktivaci tempomatu (nedovřené dveře jsou jednou z nich). Jinak se za provozu tempomatu podle aktuálního stavu střídá barva zelená a červená.
Obrázek
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Odpovědět