Pro snazší přístup k termostatu jsem využil situace, kdy jsem pomocí prodloužených šroubů za účelem výměny těsnění pod víkem ventilů dočasně snížil polohu zadního rámu s motorem. Viz toto diskuzní vlákno: https://www.smart-club.cz/phpBB3/viewtopic.php?t=6357

Kvůli výměně těsnění jsem také demontoval celý blok sání a pomocí kovového háčku jsem jej zavěsil na tyč rolety kufru auta. Tím jsem si velmi usnadnil mimo jiné i přístup k termostatu.

Plastové těleso termostatu se nachází v levém předním rohu bloku motoru. Vedou z něj tři gumové hadice, které pak pokračují středem vozidla pod podlahou do jeho přední části. Současně s výměnou termostatu jsem neplánoval výměnu chladicí kapaliny, takže jsem hledal způsob, jak zamezit zbytečné ztrátě kapaliny a zavzdušnění systému. K tomuto účelu by se hodily speciální kabelové svorky (kleště), ale ty jsem neměl k dispozici.
Pomohl jsem si tedy tím, co jsem v dílně našel. Všechny tři hadice jsem v uvolněném prostoru těsně sevřel dvojicí francouzských klíčů a jednou šroubovací svorkou.

Před samotnou demontáží termostatu bude nutné vyjmout čidlo teploty chladicí kapaliny. Je zasunuto shora do tělesa termostatu a pojištěno ocelovou závlačkou. Při manipulaci s drobnou závlačkou ve stísněném prostoru motoru (pokud jej předem nesnížíme a neodstrojíme) se často stává, že nám odskočí a někam zapadne. Proto si na ni znalí uživatelé předem upevní plastovou stahovací pásku, pomocí níž závlačku během demontáže zachytí.

Po odstranění závlačky lze teplotní čidlo z tělesa termostatu vytáhnout. Přitom se nedá zabránit drobnému úniku chladicí kapaliny, která byla sevřením přívodních hadic zřejmě i lehce natlakovaná. Není to ale nic zásadního, odhaduji to tak na jednu malou štamprli.

Čidlo teploty jsem odpojil od přívodního kabelu, neboť toto již nebude potřeba. Nový termostat je osazen vlastním čidlem. Koncovku kabelu jsem preventivně prostříkl deoxidačním a konzervačním přípravkem na kontakty.

Do otvoru po čidle jsem zasunul tenkou hadičku a pomocí 150ml injekční stříkačky jsem odsál většinu chladící kapaliny z termostatu i z uzavřených úseků přívodních hadic. Pokud bych to neudělal, v dalším kroku by vyteklo mnohem více kapaliny. Odhaduji, že jsem takto odsál okolo čtvrt litru kapaliny.

Po odsátí kapaliny jsem uvolnil stahovací pásky a odpojil všechny tři přívodní gumové hadice. I přes poměrně dostatečný manipulační prostor jsem s hadicemi chvíli bojoval, abych je stáhl z trubek termostatu. Vůbec nechápu, jak bych to dělal v případě ponechání motoru ve výchozí horní poloze.

Teprve nyní lze termostat bez obav demontovat. Je k bloku motoru přichycen dvojicí šroubů s hlavou Torx E10.

Při demontáži hadic jsem měl pocit, že gumové hadice jsou na koncích natrženy. Po jejich prozkoumání jsem však zjistil, že se jedná o záměrný obloučkovitý výřez, který má zřejmě usnadnit nasazování hadice. Podle označení na plášti odhaduji, že se jedná o původní termostat z prvovýroby.

Jako náhradu jsem na polském Allegru za 430 Kč zakoupil termostat 20SKV172 od německého výrobce SKV. Odkaz na prodejce zde: https://allegro.cz/nabidka/skv-germany- ... 5592188236

Před osazením nového termostatu jsem z něj vyjmul závlačku a čidlo teploty.

Teprve poté jsem termostat přišrouboval k bloku motoru a připojil k němu všechny tři hadice. K utažení šroubů do hliníkového bloku motoru jsem použil kroutící moment 10 Nm. U hadic jsem nahradil původní stahovací pásky za nerezové v provedení se stahovacím šroubem.

Abych zamezil zavzdušnění systému, doplnil jsem chladicí kapalinu pomocí injekční stříkačky do termostatu a tím i do dosud sevřených hadic. Kapalinu jsem doplňoval pozvolna, aby plnícím otvorem mohly ven odcházet vzduchové bubliny. Kapalinu jsem doplnil až po horní okraj otvoru.

Nakonec jsem do otvoru zasunul teplotní čidlo s předem připojeným kabelem a pojistil jej závlačkou. Tímto jsem s výměnou termostatu hotov a mohu uvolnit svorky z přívodních hadic. V chladicím systému by po zákroku neměly být větší vzduchové bubliny, takže postačí dolít kapalinu do vyrovnávací nádobky na přídi auta bez dalšího odvzdušňování.
