
Tím se mně okolo motoru otevřel volný prostor, jehož jsem využil k pohodlnější kontrole, opravě a případně výměně ostatních součástí motoru a karoserie. Kvůli viditelné trhlině v pryžové části předního závěsu jsem jej vyměnil za nový, což jsem zdokumentoval v tomto vlákně: https://www.smart-club.cz/phpBB3/viewtopic.php?t=6360
Zadní závěsy motoru vypadaly prozatím funkčně, ale jejich ocelové části byly povrchově zkorodované, a také už měly své roky, proto jsem to vzal z jedné vody a po předním závěsu jsem vyměnil i oba zadní.
Mám již zkušenosti s výměnou zavěšení motoru u novější generace Smart 451 a mohu říct, že v případě Smart 450 je náročnost výměny s ohledem na pozici závěsů zcela odlišná. U 451 je přední závěs snadno přístupný a výměna zadních je docela oříškem. Oproti tomu se u předního závěsu motoru Smart 450 budeme potýkat se horším přístupem, zatímco ty zadní jsou docela pohodlně přístupné. Každopádně je ideální využít příležitosti, kdy budeme mít odstrojenu zadní část auta.
S výměnou zadního zavěšení motoru jsem začal na jeho levé straně. Připomínám, že dokumentuji stav, kdy mám motor spuštěn níže pomocí prodloužených šroubů. Aby mně motor po odšroubování závěsu nekřápnul na palec, podepřel jsem jej heverem v místě pod diferenciálem zadní nápravy. Levý zadní závěs motoru je upevněn dvojicí šroubů Torx E14 do pomocného rámu motoru a trojicí šroubů Torx E12 do pláště převodovky.

Nejprve jsem vyšrouboval šrouby z pomocného rámu a poté trojici šroubů z pláště převodovky. Šrouby byly pojištěny fixačním lepidlem, takže jejich závity dobře odolaly korozi. S uvolněním šroubů jsem proto neměl žádné problémy.

Po vyjmutí levého zadního závěsu motoru jsem mohl podrobně prozkoumat stav jeho gumové výplně. Přestože by ještě pár let dokázal plnit svou funkci, už se v jeho nejvíce namáhaných místech začaly objevovat drobné trhliny.

Oblíbil jsem si nakupování náhradních dílů na polském Allegru. Jednak tam většinou narazím na lepší ceny než u nás, ale hlavně proto, že tam mám dopravu zdarma. Proto i v případě zadních závěsů jsem zabrousil do jednoho s polských kvelbů a zakoupil produkt španělské firmy Metalcaucho, která má levý zadní závěs v katalogu pod číslem 05470. Zaplatil jsem za něj 677 Kč. Tato nabídka bohužel nebyla v době přípravy tohoto návodu již platná, takže odkaz na ni již nepřipojím.

Přestože nový závěs byl opatřen nějakou povrchovou úpravou, pravděpodobně pozinkováním, nezůstal jsem jen u toho a přidal jsem k ní dva nátěry univerzálního antikorozního emailu. Jestli se ptáte, proč zrovna v té slaďoučké modré barvě, tak vězte, že jsem dvě nenačaté plechovky vyhrabal z domácích přebytků. Škoda by byla je nevyužít, že?

Montáž závěsu jsem provedl v opačném pořadí, v jakém jsem jej demontoval. Nejprve jsem jej přišrouboval k plášti převodovky. Šrouby Torx E12 jsem pojistil modrým lepidlem na spoje. Pro utažení těchto šroubů je předepsán moment 23 Nm.

Teprve poté jsem závěs uchytil k pomocnému rámu motoru pomocí šroubů Torx E14, k jejichž utažení je předepsán moment 58 Nm. I zde jsem na závity aplikoval pojistné lepidlo.

Po upevnění všech šroubů levého závěsu jsem mohl vyndat hever, jenž motor do této chvíle podpíral. Při výměně zavěšení motoru jsem měl z pomocného rámu sejmutou komoru vzduchového filtru (kvůli předchozí demontáži intercooleru), která tak na snímku níže nebrání celkovému pohledu na nový závěs.

Jiné tvary, ale stejný počet a velikost šroubů, jsem identifikoval u zavěšení motoru na pravé straně auta. Motor jsem v tomto případě podepřel heverem pod jeho blokem, kousek napravo od olejového filtru. S demontáží jsem zde opět začal uvolněním dvojice šroubů Torx E14 u pomocného rámu motoru.

Teprve následně jsem vyšrouboval trojici šroubů Torx E12, které držely závěs na bloku motoru. Jak je vidět na následujícím obrázku, také u pravého závěsu motoru jsem po bližším zkoumání našel začínající trhlinu v jeho gumové výplni.

Oba zadní závěsy jsem kupoval současně od jednoho prodejce na polském Allegru. Pravý závěs je opět produktem španělské firmy Metalcaucho, která jej má v katalogu pod číslem 05471. Zaplatil jsem za něj 604 Kč. Produkt byl v době přípravy tohoto návodu stále v nabídce prodejce, viz zde: https://allegro.cz/nabidka/metalcaucho- ... 4415747316

Dva štětcem napiplané nátěry univerzálního antikorozního emailu i zde zvýšily účinnost ochrany závěsu proti rzi. Závěs se tvarem od toho původního příliš neliší, takže šup s ním do auta.

Montáž pravého zavěšení motoru proběhla opět opačným postupem vůči jeho demontáži. Nejprve jsem momentem 23 Nm utáhl trojici šroubů Torx E12 do bloku motoru a teprve poté momentem 58 Nm zbývající dva šrouby do pomocného rámu. Neopomněl jsem přitom na aplikaci modrého fixačního lepidla.

Výměna zadního zavěšení motoru byla v případě benzinové varianty Smart 450 skutečně snadná. Závěsy mě finančně nezruinovaly, takže jejich výměny po dvaceti letech provozu rozhodně nelituji, přestože by ještě chvíli vydržely. V tomto případě jsem s výhodou využil pohodlného přístupu po demontáži zádi auta a po snížení rámu s motorem.
