Na tuhle (pravděpodobnou) závadu jsem přišel pouhou náhodou. V rámci údržby (na úrovni generální opravy) našeho Pinďi (Smart ForTwo 450.332 benzin 0,7 l/45 kW) jsem měl odstrojenu záď auta, motor snížen na prodloužených šroubech a částečně demontovány zadní nápravy. Když jsem se kochal pohledem na toho „transforméra“, všiml jsem si prodřené izolace na kabelu připojenému k čidle tlaku oleje. Nachází se na bloku motoru těsně nad olejovým filtrem, respektive jeho plastovým pouzdrem.

Řekl jsem si tedy, že prodřenou izolaci opravím izolační páskou. Přitom mě napadlo zkontrolovat stav konektoru a zbavit jej případné oxidace. Jaké bylo mé překvapení, když po vytažení gumové krytky konektoru z ní vytekl černý olej. Krytka byla plná oleje, přičemž na fotkách už vidíme mnohem lepší stav po jeho setření.

Netuším, jak dlouho olej čidlem pronikal, ale těsně přiléhající gumová krytka jej dosud dokázala zadržovat, takže zvenčí nebyly stopy po oleji viditelné. Na čidle jsem nenašel žádnou trhlinu, tak jsem uvažoval, zda se olej pod krytku nedostal nějak zvenčí průnikem okolo kabelu. Je možné, že ano. Unikal mně olej skrze těsnění pod víkem ventilů, ale ne přímo na tuto krytku, ale kdo ví? Také tam mohl být ještě z dob oprav předchozího majitele (v motoru se už někdo hrabal). Na funkci čidla neměla přítomnost oleje pod krytkou žádný vliv. Měl jsem dilema, zda čidlo měnit, ale nechtěl jsem auto složit dohromady a pak teprve testovat, zda olej skrze čidlo prosakuje, či ne a rozhodl jsem se preventivně pro jeho výměnu.
Na motoru jsem měl osazeno čidlo tlaku oleje od německého výrobce FEP. Jeho provozní tlak se pohybuje v rozpětí 0,15 – 0,35 bar. Jeho produktové označení je 0003043V002.

Po zadání produktového označení do vyhledávače jsem obdržel nabídku na přibližně desítku alternativních náhrad. Pro porovnání jsem si originální čidlo změřil a zjistil jsem, že závit má délku 10 mm a průměr 12 mm. Překvapilo mě, že bylo do bloku motoru našroubováno bez jakéhokoliv těsnění, ale fungovalo to.

Z nabídky alternativních náhrad jsem si vybral čidlo SW90008 od výrobce Delphi. Jeho provozní tlak činí 0,35 +- 0,15 bar. Vybral sem si jej mimochodem i proto, že je dodáváno s měděnou podložkou. Koupil jsem jej skrze polské Allegro od prodejce AutodilyCZ za 92 Kč (141 Kč s poštovným).

Nepodařilo se mně zjistit doporučený utahovací moment, takže jsem čidlo utáhl klíčem velikosti 24 mm jen pomocí citu. I přes určitou tvarovou odlišnost čidla bylo možné gumovou krytku snadno nasadit a zdá se, že i dokonale těsní. Čidlo jsem již vyzkoušel a funguje správně.
