NÁVOD - Výměna zadní brzdové trubky u Smart 450

Brzdy, ložiska, zavěšení kol, odpružení, ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
PET5
Site Admin
Příspěvky: 213
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

NÁVOD - Výměna zadní brzdové trubky u Smart 450

Příspěvek od PET5 »

Nadšení z první jízdy po generální údržbě našeho Pinďi (Smart ForTwo 450.332 benzin 0,7 l/45 kW) v září 2025 rychle vzalo zasvé, když jsem na podlaze garáže pod zadní nápravou zaznamenal čerstvé úkapy. Po sundání pravého zadního kola nebylo těžké příčinu identifikovat. V místě plastového úchytu na rameni nápravy došlo k prasknutí ocelové brzdové trubky a unikající látkou byla brzdová kapalina.

Je to problematické místo, na které je třeba si dát pozor. V místě úchytu se zřejmě časem naruší ochranná povrchová vrstva trubky a rychleji zde vzniká koroze. Ta již byla hloubková a když jsem během údržby trubkou pohnul, tak zde vznikla vizuálně nepatrná prasklina.

Obrázek

Čekala mě tedy výměna vadné trubky. Naštěstí jsou obě brzdové trubky na zádi docela snadno přístupné. Na rozdíl od těch předních, které jsou schované pod plastovým krytem podlahy a se špatným přístupem k připojovacímu šroubení.

Šroubení inkriminované trubky pravé zadní brzdy se nachází v ohybu levého ramene zadní nápravy. Navazuje na gumovou hadici, kterou jsem před odpojením trubky sevřel kleštěmi. Omezil jsem tím výtok brzdové kapaliny z okruhu a jeho zavzdušnění.

Obrázek

Poté jsem úplně vyšrouboval odvzdušňovací šroub s hlavou M8 u pravé zadní brzdy, který mně omezoval pohodlný přístup ke šroubení brzdové trubky.

Obrázek

Následně jsem toto šroubení pomocí speciálního klíče s otevřeným očkem velikosti M11 snadno rozpojil.

Obrázek

Stejným klíčem jsem rozpojil také šroubení na opačném konci trubky. Musel jsem přitom plochým klíčem M17 přidržet kovovou koncovku navazující gumové hadice.

Obrázek

Na tomto místě ještě před vytažením uvolněné trubky doporučuji vyfotit si z několika úhlů pohledu trasu, kudy trubka prochází napříč autem. Bude se to hodit později při protahování nové trubky.

Obrázek

Důležité je zejména křížení trubky s bowdeny ruční brzdy. Trubka zde prochází až za bowdeny.

Obrázek

Dále je nutné trubku vytahovat z auta opatrně a bez násilí, abychom zachovali její tvar, jenž budeme následně kopírovat.

Obrázek

Detailní snímek ukazuje zúžení profilu trubky vlivem silné koroze v místě praskliny. Tohle bylo skutečně časovanou bombou, jejíž odpálení někde na delší cestě by se prodražilo.

Obrázek

Pomoc s nákupem náhradních dílů jsem hledal tradičně na polském Allegro, kde mám dopravu zdarma. Vědom si toho, že dříve nebo později bude nutné vyměnit více trubek, rozhodl jsem si pořídit rovnou celou sadu se vším potřebným materiálem a nářadím. A nevzal jsem přímo tu nejlevnější nabídku s jednoduchou čínskou pertlovačkou.

Říkal jsem si, že v servisu by mě to vyšlo dráž, takže za sadu na výrobu brzdových trubek jsem na Allegro ochotně zaplatil 1776 Kč, odkaz zde: https://allegro.cz/nabidka/sada-pro-kov ... 5814137071.

Součástí sady je 10 m měděné trubky průměru 4,76 mm (značky PiterParts), která je údajně vyrobena z vysoce kvalitní mědi Cu-DHP s odolností proti tlaku do 550 atm (55,7 MPa). K tomu je zde 20 ks šroubení M10×1, řezačka na trubky, kvalitní pertlovací nástroj a jako dárek malý čistič brzd ve spreji.

Obrázek

Nejhodnotnější součástí sady je pertlovací nástroj značky Asta, který je přímo určen pro úpravu ocelových či měděných trub průměru 4,76 mm. Práce s ním je pohodlná a výsledek je dokonalý. Proces pertlování začíná uvolněním dvojice šroubů s šestihrannou hlavou velikosti 10 mm. Uvolněné šrouby umožňují rozevření dvoudílného ocelového těla nástroje a volné zasunutí trubky do jeho čelistí.

Obrázek

Před zasunutím trubky je vhodné do nástroje našroubovat dorazový šroub. K němu pak přirazíme konec trubky a pevně ji sevřeme do čelistí nástroje utažením obou bočních šroubů.

Obrázek

V boční stěně pertlovačky je kontrolní otvor, v němž vidíme, zda je trubka správně přiražena k dorazovému šroubu. Pokud je to v pořádku, můžeme dorazový šroub vyšroubovat.

Na řadu přichází lisovací šroub se dvěma alternativními konci. Jeden z konců je tvarován pro vytvoření trychtýřového rozšíření konce trubky, které se používá hlavně u japonských aut. Nás bude zajímat opačný konec pro vytvoření spoje podle DIN ve tvaru hříbku (zde označen jako CP1).

Obrázek

Na konec lisovacího šroubu naneseme trochu vazelíny a pomocí klíče velikosti 17 mm šroub zcela zašroubujeme do těla pertlovacího nástroje. Ihned poté můžeme šroub opět vyšroubovat.

Obrázek

Nyní již stačí uvolnit dvojici bočních šroubů a po vytažení trubky se kochat dokonalým výsledkem.

Obrázek

Nejjednodušším způsobem, jak změřit délku brzdové trubky, je použití obyčejného provázku. Na začátku provázku jsem si udělal uzlík, ten jsem přiložil na začátek trubky a pak jsem s provázkem v prstech přejel po celé délce trubky a na konci jsem si fixem na něj poznačil výslednou délku. Tu jsem pak snadno přenesl na novou trubku z mědi, kterou jsem si předem vyrovnal.

Obrázek

Pomocí řezačky ze zakoupené sady jsem měděnou trubku uřízl. Řezačkou jsem v označeném místě otáčel okolo trubky a s každou otočkou jsem mírně utáhl její sevření. Šlo to snadno.

Obrázek

Pomocí jehlového pilníku jsem začistil hranu vnitřního otvoru trubky. Dbal jsem přitom na to, aby v trubce nezůstaly žádné kovové piliny. Před úpravou druhého konce trubky jsem na ni navlékl obě šroubení ve správné orientaci. Šroubení s vnitřním závitem jsem použil původní, opačné šroubení se závitem vnějším jsem vzal nové.

Obrázek

Podobně jako na začátku trubky jsem nyní pomocí pertlovacího nástroje upravil i její konec.

Obrázek

Na precizní ohýbání trubky by se určitě hodil nějaký nástroj k tomu určený, protože tahle měděná trubka je docela tuhá. Přesto jsem se do toho pustil pouze rukama a výsledek je docela ucházející. Samozřejmě se mně nepodařilo udělat ohyby menších poloměrů podle originálu, ale to ničemu nevadí.

Obrázek

Podle dříve pořízených fotografií se mně podařilo trubku bez její deformace protáhnout napříč pod karosérií a připojit.

Obrázek

Trubku jsem zasadil do původních plastových držáků a v místech, kde už neměly dostatečné sevření, jsem tyto držáky předem provrtal malým otvorem a skrze něj trubku upevnil tenkou plastovou stahovací páskou (na obrázku stav ještě před upevněním).

Obrázek

V posledním kroku jsem pro jistotu odvzdušnil všechny brzdy, nejen tu pravou zadní brzdu s novou měněnou trubkou. Použil jsem k tomu PE hadičku a obyčejnou sklenici. Tu jsem postavil tak, aby se konec hadičky dotýkal dna sklenice. Ponořeným koncem hadičky se mně tak do systému nemohl zpětně nenasát nežádoucí vzduch.

U každého kola jsem vypumpoval brzdovou kapalinu do přibližně třetiny sklenice, což odpovídalo objemu zásobní nádržky na kapalinu (její hladinu je třeba hlídat, aby zde nedošlo k nasátí vzduchu). Vyčerpanou kapalinu jsem pak nalil zpět, neboť ještě nebyla stará a při kontrole měřičem nevykázala přítomnost vody.

Obrázek
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Uživatelský avatar
Mila198
Příspěvky: 369
Registrován: pát 17 úno 2023, 16:33
Bydliště: Liberec Starý Harcov

Re: NÁVOD - Výměna zadní brzdové trubky u Smart 450

Příspěvek od Mila198 »

Výborně Péťo, jako obvykle, jen se tě zeptám, jestli máš z AE přípravek na odvzdušňování brzd?!
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802QUh1iA
Já jsem ho zakoupil už dvakrát, protože když ho potřeboval kolega, tak jsem ho nenašel, a nevím, jestli ho najdu, až ho budu potřebovat sám...?! Obrázek Ale já to beru, takový je život... S tím nic už nenadělám...! Obrázek
Miloš

Smart ForTwo 450 0,7/45kW
Smart Roadster 452 0,7/45kW
Uživatelský avatar
JBC
Site Admin
Příspěvky: 3863
Registrován: čtv 07 bře 2013, 22:29
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: NÁVOD - Výměna zadní brzdové trubky u Smart 450

Příspěvek od JBC »

Vynikající! Jako vždycky! A já budu jako vždycky mít "blbé kecy".

Ano, měření délky původní trubky provázkem je standardní způsob. Mně přišel poněkud nepřesný, protože délka se mění podle toho, jestli provázek k trubce přiložím na boku oblouku, nebo se seknu a vezmu to přes vnější obvod apod. Tak jsem vymyslel provedení, při kterém měřím spolehlivě uprostřed oblouku - vzal jsem strunu do křovinořezu průměru 2,4 mm hvězdicového průřezu a tu jsem prostě prostrčil trubkou až na druhý konec. Pravda, skrz ostré zatáčky to jde špatně, ale podařilo se mi tak změřit všechny trubky na 450.

A když jsme u těch brzd, budu zase machrovat ... K té trubce, kterou jsi měnil, je plastovými příchytkami připevněn kabel od čidla ABS. Pokud Ti nějaká příchytka chybí, můžeš si STL stáhnout tady: https://www.thingiverse.com/thing:6840138 - z těch dvou soborů je to "ABS_rear_axle" (to druhé je použito pro stejný účel, ale na předních trubkách). Vytiskneš si to ve své oblíbené barvě. A když už budeš tiskat, můžeš si vytisknout příchytky pro lano ruční brzdy, které jsou rovněž na zadní nápravě: https://www.thingiverse.com/thing:6833307 Jsou tam dvě různá provedení.

Já osobně jsem trubky nevyráběl, nechal jsem si všechny vyrobit u jednoho pána v Hradci Králové. Vyrobil je neskutečně přesně, mohu jedině doporučit: http://www.auto-svetla.cz/kontakty/
450 City Coupé MC01 - havarováno, zrušeno
450 ForTwo Coupé FL
452 Roadster
454 ForFour Brabus - prodáno
52A Crossblade
Michalak C7
Uživatelský avatar
PET5
Site Admin
Příspěvky: 213
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

Re: NÁVOD - Výměna zadní brzdové trubky u Smart 450

Příspěvek od PET5 »

Díky chlapi za doplnění a užitečné tipy👍
Tu hadičku na odvzdušnění jsem navlékl přímo na nátrubek šroubu. Držela tam a těsnila bez problému.
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Uživatelský avatar
PET5
Site Admin
Příspěvky: 213
Registrován: úte 10 říj 2023, 07:12
Bydliště: Zlín

Re: NÁVOD - Výměna zadní brzdové trubky u Smart 450

Příspěvek od PET5 »

Potřeboval jsem na Aliexpress koupit nějaké drobnosti a když už jsem měl dopravu zdarma, tak jsem přihodil i dvě udělátka pro odvzdušňování brzd.

Prvním je tak koncovka podle doporučení do Míly. Vzal jsem rovnou variantu s půlmetrovou hadičkou. Odkaz zde: https://www.aliexpress.com/item/1005008047227266.html

Obrázek

No a abych nemusel hlídat trvalé ponoření konce hadičky do kapaliny, přibral jsem k tomu další sadu hadiček se zpětným ventilem. Odkaz zde: https://www.aliexpress.com/item/1005010113840508.html

Obrázek

Využil jsem možnosti koupi formou "Bundle Deals", kdy od koupě tří položek je doprava zdarma a s dalšími položkami je tam navíc drobná sleva.

Obrázek
Smart ForTwo 450.332 (benzin 0,7 l/45 kW) 9/2004 "Pinďa"
Smart ForTwo CDI 451.300 (nafta 0,8 l/33 kW) 9/2008 "Ropík"
Petr
Odpovědět