Je to problematické místo, na které je třeba si dát pozor. V místě úchytu se zřejmě časem naruší ochranná povrchová vrstva trubky a rychleji zde vzniká koroze. Ta již byla hloubková a když jsem během údržby trubkou pohnul, tak zde vznikla vizuálně nepatrná prasklina.

Čekala mě tedy výměna vadné trubky. Naštěstí jsou obě brzdové trubky na zádi docela snadno přístupné. Na rozdíl od těch předních, které jsou schované pod plastovým krytem podlahy a se špatným přístupem k připojovacímu šroubení.
Šroubení inkriminované trubky pravé zadní brzdy se nachází v ohybu levého ramene zadní nápravy. Navazuje na gumovou hadici, kterou jsem před odpojením trubky sevřel kleštěmi. Omezil jsem tím výtok brzdové kapaliny z okruhu a jeho zavzdušnění.

Poté jsem úplně vyšrouboval odvzdušňovací šroub s hlavou M8 u pravé zadní brzdy, který mně omezoval pohodlný přístup ke šroubení brzdové trubky.

Následně jsem toto šroubení pomocí speciálního klíče s otevřeným očkem velikosti M11 snadno rozpojil.

Stejným klíčem jsem rozpojil také šroubení na opačném konci trubky. Musel jsem přitom plochým klíčem M17 přidržet kovovou koncovku navazující gumové hadice.

Na tomto místě ještě před vytažením uvolněné trubky doporučuji vyfotit si z několika úhlů pohledu trasu, kudy trubka prochází napříč autem. Bude se to hodit později při protahování nové trubky.

Důležité je zejména křížení trubky s bowdeny ruční brzdy. Trubka zde prochází až za bowdeny.

Dále je nutné trubku vytahovat z auta opatrně a bez násilí, abychom zachovali její tvar, jenž budeme následně kopírovat.

Detailní snímek ukazuje zúžení profilu trubky vlivem silné koroze v místě praskliny. Tohle bylo skutečně časovanou bombou, jejíž odpálení někde na delší cestě by se prodražilo.

Pomoc s nákupem náhradních dílů jsem hledal tradičně na polském Allegro, kde mám dopravu zdarma. Vědom si toho, že dříve nebo později bude nutné vyměnit více trubek, rozhodl jsem si pořídit rovnou celou sadu se vším potřebným materiálem a nářadím. A nevzal jsem přímo tu nejlevnější nabídku s jednoduchou čínskou pertlovačkou.
Říkal jsem si, že v servisu by mě to vyšlo dráž, takže za sadu na výrobu brzdových trubek jsem na Allegro ochotně zaplatil 1776 Kč, odkaz zde: https://allegro.cz/nabidka/sada-pro-kov ... 5814137071.
Součástí sady je 10 m měděné trubky průměru 4,76 mm (značky PiterParts), která je údajně vyrobena z vysoce kvalitní mědi Cu-DHP s odolností proti tlaku do 550 atm (55,7 MPa). K tomu je zde 20 ks šroubení M10×1, řezačka na trubky, kvalitní pertlovací nástroj a jako dárek malý čistič brzd ve spreji.

Nejhodnotnější součástí sady je pertlovací nástroj značky Asta, který je přímo určen pro úpravu ocelových či měděných trub průměru 4,76 mm. Práce s ním je pohodlná a výsledek je dokonalý. Proces pertlování začíná uvolněním dvojice šroubů s šestihrannou hlavou velikosti 10 mm. Uvolněné šrouby umožňují rozevření dvoudílného ocelového těla nástroje a volné zasunutí trubky do jeho čelistí.

Před zasunutím trubky je vhodné do nástroje našroubovat dorazový šroub. K němu pak přirazíme konec trubky a pevně ji sevřeme do čelistí nástroje utažením obou bočních šroubů.

V boční stěně pertlovačky je kontrolní otvor, v němž vidíme, zda je trubka správně přiražena k dorazovému šroubu. Pokud je to v pořádku, můžeme dorazový šroub vyšroubovat.
Na řadu přichází lisovací šroub se dvěma alternativními konci. Jeden z konců je tvarován pro vytvoření trychtýřového rozšíření konce trubky, které se používá hlavně u japonských aut. Nás bude zajímat opačný konec pro vytvoření spoje podle DIN ve tvaru hříbku (zde označen jako CP1).

Na konec lisovacího šroubu naneseme trochu vazelíny a pomocí klíče velikosti 17 mm šroub zcela zašroubujeme do těla pertlovacího nástroje. Ihned poté můžeme šroub opět vyšroubovat.

Nyní již stačí uvolnit dvojici bočních šroubů a po vytažení trubky se kochat dokonalým výsledkem.

Nejjednodušším způsobem, jak změřit délku brzdové trubky, je použití obyčejného provázku. Na začátku provázku jsem si udělal uzlík, ten jsem přiložil na začátek trubky a pak jsem s provázkem v prstech přejel po celé délce trubky a na konci jsem si fixem na něj poznačil výslednou délku. Tu jsem pak snadno přenesl na novou trubku z mědi, kterou jsem si předem vyrovnal.

Pomocí řezačky ze zakoupené sady jsem měděnou trubku uřízl. Řezačkou jsem v označeném místě otáčel okolo trubky a s každou otočkou jsem mírně utáhl její sevření. Šlo to snadno.

Pomocí jehlového pilníku jsem začistil hranu vnitřního otvoru trubky. Dbal jsem přitom na to, aby v trubce nezůstaly žádné kovové piliny. Před úpravou druhého konce trubky jsem na ni navlékl obě šroubení ve správné orientaci. Šroubení s vnitřním závitem jsem použil původní, opačné šroubení se závitem vnějším jsem vzal nové.

Podobně jako na začátku trubky jsem nyní pomocí pertlovacího nástroje upravil i její konec.

Na precizní ohýbání trubky by se určitě hodil nějaký nástroj k tomu určený, protože tahle měděná trubka je docela tuhá. Přesto jsem se do toho pustil pouze rukama a výsledek je docela ucházející. Samozřejmě se mně nepodařilo udělat ohyby menších poloměrů podle originálu, ale to ničemu nevadí.

Podle dříve pořízených fotografií se mně podařilo trubku bez její deformace protáhnout napříč pod karosérií a připojit.

Trubku jsem zasadil do původních plastových držáků a v místech, kde už neměly dostatečné sevření, jsem tyto držáky předem provrtal malým otvorem a skrze něj trubku upevnil tenkou plastovou stahovací páskou (na obrázku stav ještě před upevněním).

V posledním kroku jsem pro jistotu odvzdušnil všechny brzdy, nejen tu pravou zadní brzdu s novou měněnou trubkou. Použil jsem k tomu PE hadičku a obyčejnou sklenici. Tu jsem postavil tak, aby se konec hadičky dotýkal dna sklenice. Ponořeným koncem hadičky se mně tak do systému nemohl zpětně nenasát nežádoucí vzduch.
U každého kola jsem vypumpoval brzdovou kapalinu do přibližně třetiny sklenice, což odpovídalo objemu zásobní nádržky na kapalinu (její hladinu je třeba hlídat, aby zde nedošlo k nasátí vzduchu). Vyčerpanou kapalinu jsem pak nalil zpět, neboť ještě nebyla stará a při kontrole měřičem nevykázala přítomnost vody.

Ale já to beru, takový je život... S tím nic už nenadělám...! 


