ještě něco k té bezpečnosti:
výňatek z časopisu D-Test:
Dětské autosedačky: Vyhněte se podsedákům
publikováno 11/2009 | Test s výsledky
Úvodní stránka » Děti » Testy
Dětské autosedačky testujeme každý rok. V první polovině roku publikujeme výsledky hlavního, velkého testu, koncem roku pak výsledky modelů, které se nově objevily na trhu. Je jich méně, ale přinášejí neméně zajímavé výsledky. Tentokrát to jsou většinou kvalitní sedačky pro nejmenší děti a většinou nekvalitní sedačky pro větší děti. Aktuální test poukazuje i na riziko, které s sebou přináší používání podsedků pro větší děti.
V testu: 9 výrobků • Dobrá rada • Jak jsme testovali
I když se většinou levné autosedačky v našich testech umísují mezi těmi méně kvalitními, občas nás čeká milé překvapení. Tak je tomu tentokrát v podobě sedačky Nania Be-One SP, jež za cenu okolo dvou tisíc korun nabízí poměrně slušnou ochranu i komfort. Je přitom použitelná do většiny automobilů, nebo se poutá bezpečnostním pásem a nepotřebuje systém kotevních bodů Isofix. I přesto však dosahuje přijatelných výsledků ochrany v případě autonehody.
Naproti tomu o tisíc korun dražší autosedačka I’Coo C-care ze stejné skupiny 0+, taktéž poutaná bezpečnostními pásy, obdržela nejhorší možné hodnocení »nedostatečně«. Zcela selhala v ochraně poskytované při bočním nárazu.
Peníze vydané za dětskou autosedačku nemusí vždy odpovídat úrovni ochrany, jíž poskytuje. Nedostatečná ochrana při bočním nárazu je přitom slabým místem nejen zmíněné autosedačky. Týká se všech »nedostatečných« objevivších se v dnešním testu. Ochrana při bočním nárazu není zahrnuta do povinných zkoušek nutných pro získání homologace, kterou musí mít každá prodávaná autosedačka. V našem testu jsou ovšem zkoušky zaměřené na ochranu při bočním nárazu zahrnuté. Ukazuje se, že míra ochrany v této poměrně časté situaci se u jednotlivých autosedaček dramaticky liší.
Nejbezpečněji s Infixem
Systém Isofix, tedy pevné kotevní body umístěné na kostře automobilu, do nichž se sedačka uchytí, poskytuje v současné době nejvyšší míru ochrany při autonehodě. Samotný systém ovšem nestačí. Jak ukázal letošní červnový test, v němž se objevily autosedačky Emmaljunga First Class a IWH Babymax, jež obě obdržely známku »nedostatečně« i přesto, že byly vybaveny základnou uchycenou do Isofixu, špatná konstrukce sedačky může bezpečnostní výhody tohoto systému zcela vyrušit. U obou zmíněných výrobků došlo k odtržení sedačky od základny při čelním nárazu. Neselhal tedy systém, ale konstrukce sedačky.
Systém Isofix zůstává nejbezpečnějším způsobem uchycení autosedačky v automobilu. Dokazují to i výsledky testované autosedačky ze skupiny 0+ Brio Primo. Tu lze uchytit buď pomocí základny se systémem Isofix, nebo bez základny pomocí bezpečnostních pásů automobilu. V obou případech je sedačka bezpečná a představuje tak řešení i pro ty, jejichž automobil není Isofixem vybaven. Při použití základny kotvené do Isofixu dosahuje míra ochrany úrovně, která byla ohodnocena známkou »velmi dobře«, tedy nejlepší možné. Při použití bezpečnostních pásů jsou výsledky téměř o celou známku horší.
Pro sedačky ve tvaru kolébky, které jsou určené pro nejmenší, platí ještě jeden tip pro zvýšení bezpečnosti. Jejich umístěním proti směru jízdy dosáhnete výrazného zvýšení ochrany při autonehodě, zejména v případě čelního nárazu. Pokud autosedačku umístěnou proti směru jízdy chcete poutat na přední sedadlo, musíte deaktivovat airbag na místě spolujezdce!
Umístění proti směru jízdy je výhodné i pro větší děti. I starší děti by měly, pokud to jde, sedět proti směru jízdy. Zde je ovšem třeba vybírat pečlivěji, nebo sedaček, které tuto polohu umožňují, je výrazně méně. Do výběru také promlouvá vnitřní prostor vozidla i vzrůst dítěte; větší děti se v této pozici nemusí cítit pohodlně.
Z testovaných modelů umístění proti směru jízdy umožňuje autosedačka HTS Besafe iZi Combi X2 ze skupiny 0/I, jež je určena pro děti do 18 kilogramů. Problémem této sedačky je ovšem její velmi obtížná montáž. Umístění proti směru jízdy vyžaduje použití opěrné nohy, „usazení“ sedačky s nohou je velmi složité a hrozí riziko její chybné montáže. A to se může neblaze projevit na bezpečnosti. Pro děti od devíti kilogramů je možné vybrat si mezi montáží po směru a proti směru jízdy. Umístění po směru jízdy je snazší, může být pro větší děti pohodlnější, ale úroveň ochrany při čelním nárazu se sníží z »velmi dobré« (při umístění proti směru) až na »uspokojivou«. Proto sedačka obdržela z celkové bezpečnosti pouze tuto známku.
Podsedák není plnohodnotným řešením
Jak jsme již nastínili v úvodu, Achillovou patou mnohých dětských autosedaček je ochrana při bočním nárazu. Protože není zahrnuta mezi zkouškami nutnými pro získání homologace, nevěnují jí někteří výrobci pozornost. Riziko autonehody, kdy dojde k bočnímu střetu automobilů, je přitom vysoké. Typická je například situace na křižovatce při nedání přednosti v jízdě. Děti jsou v případě takového nárazu ohroženy mnohem více než dospělí cestující (to platí samozřejmě pro jakoukoliv dopravní nehodu). A nejvíce jsou při bočním nárazu ohroženy větší děti, které sedí na podsedáku.
Názorně se to ukázalo na dvou námi testovaných sedačkách. Chicco Neptune lze použít pro děti od 9 do 36 kilogramů (skupina I, II, III), pro děti těžší než 22 kg doporučuje výrobce „rozebrat“ sedačku na samotný podsedák (tedy bez zádové opěrky). Důsledek? Žádná ochrana při bočním nárazu. Hlava zkušební figuríny při simulované nehodě narazila do hrany dveří. Při stejném pokusu se zádovou opěrkou byla ochrana při bočním nárazu »dobrá«. Stejná výtka se týká výrobku Sunshine Kids Monterey Booster. I když výrobce doporučuje její použití pro větší děti pouze jako podsedák bez zádové opěrky, vy byste se tímto doporučením v žádném případě neměli řídit a používat sedačku vždy se zádovou opěrkou. Bylo by to na úkor bezpečnosti vašeho dítěte.
Chcete-li si vybrat bezpečnou sedačku pro větší děti, podívejte se na
www.dtest.cz nebo do starších vydání časopisu TEST. V červnu tohoto roku jsme testovali například sedačky Cybex Solution X-fix nebo Concord Transformer ze stejné hmotnostní kategorie, které poskytují dobrou ochranu jak celkovou, tak při bočním nárazu a jsou použitelné i pro větší děti.