Zdravím,
první, co mě vadilo při koupi mé ojetiny bylo řazení.
Šátrat při manuálním řazení rukou po páce daleko od volantu mě u tohoto auta připadalo nepraktické.
A to proto, že od páky nevede žádné mechanické táhlo k převodovce ale jen dráty a není proto potřeba její polohu
přizpůsobovat pohonnému agregátu.
Pádla pod volantem se mě líbí ale nemám možnost doma povolit v ŘJ tuto funkci.
Tak jsem si udělal malou řadicí páčku pod volant (proč to dělat jednoduše, když to jde složitě).
Napřed bylo potřeba demontovat stávající řadicí páku. Se 4 šrouby s vnitřní hvězdou jsem udělal krátký proces.
Daly se povolit kleštěmi a posléze nahradit šrouby s inbus hlavou (přes díry, vyseknuté v koberci, se pak dá
celá páka kdykoliv odmontovat i bez pracného odstraňování koberce a sedadla).
Na konci řadicí tyčky je magnet, který se pohybuje nad plošným spojem s Hallovými snímači.
V každé poloze páky se nachází jeden tento snímač a přes tranzistor a ochranné obvody tak ŘJ získá informaci
o tom, co se po ní chce aby zařadila.
Reversní inženýring - honosné pojmenování nepříjemné činnosti, které následovala: zkoumáním osazeného plošného spoje
a měřením reakcí při přibližování magnetu ke snímačům zjistit chování zařízení a nakreslit schéma zapojení.
Podle toho pak navrhnout rozhraní pro připojení externí řadicí páčky.
Ze schématu je patrná snaha výrobce o minimalizaci průniku rušení ze sítě auta a ochrana prvků, připojených na dráty ven
před možným přepětím (ochranné odpory, zenerovy diody, kondenzátory).
Rozhraní jsem proto udělal galvanicky oddělené, přes optrony, připojené paralelně ke stávajícím Hallovým
snímačům.
Od tohoto rozhraní je přes konektor připojený kabel, vedoucí k pravé páčce u volantu.
Na kruhovou vypouklinu v plastu je přišroubovaný kulatý držák řadicí páčky. Otvorem v něm je protažen druhý
konec kabelu s konektorem. Páčka se do tohoto držáku přišroubuje 1 šroubem.
Řadicí páčku jsem vyfrézoval ze slitiny Al, jsou v ní dutiny pro ploš. spoj se součástkami a pro tlačítka.
Pro zachování spolehlivosti jsem také použil Hallovy snímače. Jsou tři. Pro střední polohu (1), pro nahoru (+) a dolů (-).
Jsou spínány výkyvnou páčkou s magnetem na konci. Páčka je uložena ve 2 valivých
ložiskách, její střední poloha
je udržována dalšími 2 + 2 neodymovými magnety a koncové polohy jsou odhlučněny gumovými dorazy.
K vyřazení rychlosti (poloha N) a k přepnutí na (A) jsou použita mechanická tlačítka.
Zpátečku nelze od volantu zařadit, musí se použít původní páka.
K řazení lze používat obě páky, ne však současně. Ta nepoužívaná musí být v poloze (N).
Při jízdě držím volant a dle potřeby prstem vychýlím páčku nahoru nebo dolů. Za krátkou dobu jsem si na to tak zvykl,
že režim (A), natožpak původní páku už vůbec nepoužívám.
Pár fotek + schéma původní páky jsem dal na Rajče:
https://mazby.rajce.idnes.cz/Smart_450_razeni