E85 Ethanol - bionáhrada benzínu
E85 Ethanol - bionáhrada benzínu
Pro neznalce se jedná o směs 15% Naturalu a 85% ethanolu - líhu ( v zimě se pak poměr posouvá na 30% naturalu a 70% ethanolu )
Palivo je původně určené pro auta od výroby upravená na E85 (tuším Volvo a ještě pár značek to má). V česku jsem ale žádné nikdy neviděl a tak jsem bádal, ptal se a nakonec se dozvěděl, že drtivá většina zákazníků, kteří kupují E85 ho lijí do neupravených benzinových aut od starých Škodovek 105 po nové benzinové motory s Turbem (1.4 TSI atd.)
Říká se, že nejlepší je mixovat E85 s Naturalem 95 v poměru 1:1. Tedy výsledná směs má cca 60% benzínu a 40% lihu. Po vyzkoušení této varianty jsem zjistil:
1. Auto podstatné podstatně lépe táhne ve spektru vyšších otáček (4-6tisíc) - E85 má vyšší oktanové číslo
2. Změnu spotřeby jsem nezaregistroval (je tedy zanedbatelná - max 5%)
3. V nižších otáčkách je auto mírně línější, vyjímečně lehounce cukne.
4. Startování stejné.
5. Na ujetých 100 kilometrech jsem ušetřil něco přes 20Kč, což je skoro 15% z nákladů na palivo (E85 je cca o 8Kč levnější než benzín)
Včera jsem zkoušel do skoro prázdné nádrže nalít holý E85 (jen čtvrt nádrže, abych to mohl případně dostatečně poředit kdyby byly problémy)
Se zahřátým autem jsem pak absolvoval asi 100km a opět chovánéí viz výše auto bylo normálně provozuschopné, zátah ve vyšších otáčkách famózní (v žádném případě neodpovídal těm ubovým 45kW)
Tentokrát už ale s úspora dosáhla cca 25% - tedy každý 4tý kilometr zadarmo v porovnání s benzínem. Dnes ráno se vyskytl první drobný neduh o kterém uživatelé E85ky často hovořili. Ráno při cca 14 stupních Celsia jsem nastartoval až na druhý pokus. Auto pak lehce cukalo, ale po ujetí cca kilometru už se opět chovalo normálně.
Abych tedy mé dosavadní zkušenosti shrnul:
1. E85 má určitě vysoký potenciál použití - kvůli zvýšenému výkonu, stejné spotřebě a nižší ceně za palivo
2. Podle toho, co jsem na netu našel, už masivně testovali a ani po několika desítkách tisících km a následném rozebrání testovaných aut nedošlo k poškození ani nadměrnému opotřebení motoru - tedy používání E85 není vykoupeno budoucíma extra opravama
3. V létě je možné jezdit "skoro" na čisté E85 (já ho budu mísit v poměru více E85, méně benzínu - podle toho jak se mi to osvědčí)
4. V zimě budou problémem evidentně studené starty - tedy bude nutné poměr upravit výrazně ve prospěch benzínu
O dalším postupu budu informovat a uvítám zkušenosti ostatních, kdo bude mít odvahu
Kompletní služby okolo Smartů
Individuální dovoz z Německa, diagnostika, servis, náhradní díly, vrakoviště, příslušenství, povinné ručení ...
Ostrava-Hrabová, 500m od Makra
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!
Před třema týdnama jsem si z Německa dovezl na tahání Smartů na vozíku staršího Passata 1.9TDI PD, který měl přestavbu pro provoz na rostlinný olej (se kterou majitel najezdil přes 100tkm). Defakto se jednalo o dodatečnou nádrž na 60l oleje, element který olej ohříval vodou z chladícího okruhu aby byl dostatečně tekutý, několik trojcestných ventilů, filtrační zařízení a tišák s pár vypínačema. V německu jsem s tímto systémem na 100% rostlinný olej ujel skoro 1500km a normálně to fungovalo. Žel po příjezdu na českou STK i přes známosti jsem byl vyhozen a musel jsem to celé nechat vyndat (doteď nechápu jak to tomu němci prošlo, když má ještě vzadu na skle provokativně napsané "ich fahre auf Pflanzoel" (jezdím na rostlinný olej) - že s tím neměl na jejich TUV (STK) problémy, případně při silniční kontrole (60l nádrž nikam nezchováš ).
Každopádně tu vyndanou přestavbu až bude čas chci zkusit nechat nainstalovat do některého ze Smartů (samozřejmě s menší nádrží - nepotřebuji ujet 2000km bez tankování) a tak aby to zvenku nebylo poznat ...
Do té doby se budu držet ověřené praxe a přidávat do nafty klasický nepoužitý rostlinný olej (nejčastěji "Lando" z Kaufu za 16,9Kč ). Lze se tak s klasickým fortwo dostat při rozumném dávkování 2:1 nafta/olej pod hranici 90Kč/100km, což není vůbec marné... Samozřejmě jen v létě když je teplo . Už to dělám delší dobu a zatím žádný problém (jak předpovídali zlí jazykové - vstřikovače, čerpadlo atd...)
Ohledně zdrojů, v minulém světě motorů o tom je docela rozsáhlý článek, no a pak jsem procházel normálně odkazy ve vyhledávačích po zadání "E85" a hlavně různá fóra
Kompletní služby okolo Smartů
Individuální dovoz z Německa, diagnostika, servis, náhradní díly, vrakoviště, příslušenství, povinné ručení ...
Ostrava-Hrabová, 500m od Makra
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!
jo jo, jel si na čistý E85nedojedl píše:jj včera jsem řídil batmobila a jelo to skvěle do toho kopečka...to si tam měl tu 85ku?
Kompletní služby okolo Smartů
Individuální dovoz z Německa, diagnostika, servis, náhradní díly, vrakoviště, příslušenství, povinné ručení ...
Ostrava-Hrabová, 500m od Makra
DěkujiDYK77 píše:S dieselem jezdí pár lidí úspěšně i na trafoolej , ale pravda hůře se shání.
Jinak pěkná recenze na E85
Kdybys náhodou měl možnost sehnat nějaký ten trafoolej - rád koupím a vyzkouším
Kompletní služby okolo Smartů
Individuální dovoz z Německa, diagnostika, servis, náhradní díly, vrakoviště, příslušenství, povinné ručení ...
Ostrava-Hrabová, 500m od Makra
Kompletní služby okolo Smartů
Individuální dovoz z Německa, diagnostika, servis, náhradní díly, vrakoviště, příslušenství, povinné ručení ...
Ostrava-Hrabová, 500m od Makra
k tomu předělání na olej v Německu: u nich to technickou normálně projde, mají podporovaný prodej "bio olejů". Firma kde jsem pracoval prodávala na německém trhu více ja 20.000 těch třícestných ventil za rok. Do té konverzní sady potřebuješ dva. Takže v německu to frčí na oleji už několik let.....
Svého času jsem se tím zabýval, a opravdu je to vtipně jednoduché....