Řidiči, dioptrické brýle a navigace

Nechcete se registrovat a chcete něco sdělit ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ivojah
Příspěvky: 307
Registrován: čtv 14 led 2010, 10:05
Bydliště: Brno

Řidiči, dioptrické brýle a navigace

Příspěvek od Ivojah »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Mnoho nás řidičů je nuceno nosit brýle se skly na dálku a ten z nás, kdo brýle používá až od pozdějšího věku – já něco před čtyřicítkou, tak si při troše pozornosti k této záležitosti nutně musí všimnout, že to s viděním na dálku a to ani s brýlemi není již to pravé, co bývalo, když brýle nebyly potřebné. A to proto, že dioptrie skel brýlí jsou nastaveny konstantně a tak každý jedinec má stanovenu i svou hranici vidění třeba v rozpoznání nápisu na směrovce ukazatele. Zdravé oči s variabilním přizpůsobením reakce na vzdálenost předmětů jsou na tom několikanásobně lépe.

S brýlemi totiž i při správném lékařském nastavení dioptrií daleko později rozeznáváme napsaný text na cedulích. A někdy k tomu, abychom správně název obce odbočení na křižovatce z rozcestníků přečetli, potřebujeme i docela dost snížit rychlost vozu což z hlediska intenzity silničního provozu musí být činěno s velkou obezřetností s ohledem na ostatní účastníky dopravy včetně sebe. I při couvání k zaparkování vozidla v podélném směru si člověk musí dát větší pozor na vzdálenosti od jiného vozidla ta je rovněž brýlemi zkreslována a ještě násobena zkreslením zrcátky. Brýle a si to připustíme nebo ne přece jen určitý by ne zásadní handicap v řízení vozidla představují.

Nu a zaplapánbu právě ve stále houstnoucím silničním provozu také nám řidičům s brýlemi ale též všem ostatním se na trhu s elektronikou v postupném časově vývojovém sledu objevily a přišly na pomoc k naší rychlé orientaci směrového určení našich cest - navigace. Různých značek a každá se škálou svých služeb v nabídce motoristické veřejnosti. Navigace se stále zdokonalují v přesnosti nalezení ekonomicky úsporného, časově a vzdálenostně přijatelného dosažení zadaného místa příjezdu. Samozřejmě navigace ještě stále nejsou bez chyb některé cíle jsou i z mého subjektivního pohledu „krkolomně“ navigačně naváděny. Ale zahrnout do map každou uličku, ulici a zachytit kdejaký kout města, městečka, vesnice aktuálního státu průjezdu a průběžně instalovat změny v infrastruktuře silnic a nové informace inteligentně pospojovat musí být docela sisyfovská práce. Ale myslím si, že v brzkých letech tak jak se elektronika rychle vyvíjí a vývojáři firemních značek navigací nacházejí stále nová řešení mapového navigačního nastavení tak orientačně chybných zadání určitě značně ubude.

To znamená, že se zařízení stanou spolehlivějšími, výpočty tras navigačně propracovanějšími a poradí si též rychleji s chybovými situacemi samotné navigace nebo řidiče. A když ještě přijdou na spotřebitelský trh s elektronikou navigace (nevím, jestli již nejsou) s technologickou možností se samy učit tedy si pamatovat trasu poopravenou řidičem, který ze své praxe v některých místech zná přímočařejší jízdu k cíli tak to bude zřejmě s navigacemi téměř dokonalé.
Ale i v současnosti cesty s navigací hodnotím jako velké pozitivum v přispění k mimořádnému cestovnímu pohodlí řidiče. Je konec a již zcela odzvonilo“ vytřeštěným očím“ na směrovky před křižovatkami při delších cestách. I když „ přelítnout“ očima směrovky na škodu není. Docela si pamatuji třeba při cestě Prahou ale kdekoliv jinde, když ještě navigace neexistovaly, jak jsem při špatném odbočení na křižovatce, kde jsem nestačil přečíst směrovku zajížděl k nejbližší možnosti zastavení při kraji silnice a zrakem hledal název ulice, obce a s rozloženou mapou města nebo autoatlasu, plánoval opětné správné zařazení se do požadovaného směru své jízdy. A to ještě zdaleka nebyly vybudovány složitosti v silničním provozu ve formě výjezdů, nadjezdů, podjezdů, nadúrovňových křižovatek, kde je velmi důležité též včasné zařazení vozidla do správného pruhu dálnice, silnice apod.. Já pohlížím na vstup navigačních technologií do interiéru vozidel zabudovaných nebo upevňovaných na přístrojový panel řidiče automobilů, na čelní skla případně na řídítka motocyklů velmi pozitivně.

Tak sláva buď navigacím? To ještě zdaleka ne protože zanechávají na své cestě vývojem u motoristické veřejnosti též mnoho negativních zkušeností, ale budou zřejmě stále lépe připravenější sloužit svému účelu.
Též nesmíme zapomenout, že navigační technologie jsou výrobkem lidským ne božským a tak někdy, i když to nepředpokládáme, nečekáme, vysadí – obrazovka „spadne“ GPS záznam se „zblázní“ apod.. Přesto i přes tuto docela protivnou záležitost, která se stává jak je zvykem náhody obvykle v nejméně vhodnou chvíli, máme ve většině případů možnost navigaci znovu „nahodit“ zadat cíl od současné GPS pozice a pokračovat v jízdě. A to ihned jakmile nalezneme místo k zastavení vozidla a provedení potřebných úkonů – zdržení v jízdě to určitě představuje někdy ne právě malé v případě mylného najetí na dálnici, ale řešení to je. Ano navigace nás dovede k cíli, ale cesty k němu někdy vedou řečeno příměrem – cesty „Páně“ tedy v našem případě navigace jsou nevyzpytatelné!

Nicméně vždy i při sebedokonalejších navigačních přístrojích a mapových podkladech, musí být v automobilu přítomen „řidičův rozum,“ jehož schopností je vyhodnocovat zda navigační povely jsou alespoň rámcově shodné s průjezdy míst zvolené trasy a jestliže ne tak provést korekci. (Lhota je v okr. Kladno, ale též v okr. Zlín apod. stačí překlep a jedeme do …… :roll: :( )Tu podotýkám, že za volanty vozů sedí převážně všichni ti, co jsme absolvovali autoškoly, takže konečné slovo v četně chybného navádění do protisměru nemá navigace ale řidič!
I přes dosavadní nedostatky v navigačních systémech se domnívám, že mít navigaci na cestách a to třeba pouze v chytrém telefonu je dobrá věc! Pro řidiče „s dioptriemi“ určitě i pohodlnější.

Přeji řidičům vozidel Smart ale též všem ostatním účastníkům silničního provozu dobrý dojezd do cílů svých cest a již s navigací nebo bez ní.
O--O O---O :D

https://www.youtube.com/watch?v=hhEVHwMtWkQ

Obrázek
Smart40kW MCO1, je to atypické, pohledné a sympatické auto včetně jeho výkonu.
Uživatelský avatar
houzar
Smart ACE
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 26 lis 2006, 10:18
Bydliště: Nerudova 22;TŘĚŠŤ 58901

Příspěvek od houzar »

nosím multifokální a je paráda,právě při řízení velká výhoda mohu jen doporučit
Formule H vysočina

mobil: 724055339
MCC 01 PURE 0,7 benzin
Markéta
Smart ACE
Příspěvky: 2680
Registrován: čtv 23 dub 2009, 21:53
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek od Markéta »

Ivo, děkuju, konečně vím, proč neumím parkovat. Můžou za to brýle !! A já si už roky myslím, že jsem prostě pitomá :lol:
7. 8. 2009 Smart Fortwo 0,8 30 kw cdi 2000 Jednohubka
23. 12. 2015 Smart Forfour 1,3 2004 Gumídek

Jsou chvíle, kdy ti vůbec nepomůže, že umíš napsat slovo MYSLIVEC.
Odpovědět