xlukas.cz píše:...dalsi vec je vyuziti turba v souvislosti se s potrebou. da se tak najit optimalni hranice otacek motoru, kdy se dava min benzinu/nafty nez pri nizsich otackach.
Jak mám vysledováno podle barometru, tak využití turba souvisí s otáčkami jen málo. A jsou otáčky motoru nízké či vysoké, vždy to souvisí hlavně s množstvím přidaného plynu a tím pádem s množstvím výfukových plynů, které turbo roztáčejí. Čím těžší mám nohu, tím více plynu se vyvine, tím více se turbo roztočí a zpětně mi nacpe do motoru potřebný tlak. Tato zpětná vazba má určité zpoždění, kterému se říká turboefekt.
Čím víc přidávám a roztáčím výfukovými plyny turbínku, tím více tlaku vzduchu dávám do válců motoru. S přibývajícím množstvím vzduchu roste i přísun paliva, aby zůstal zachován poměr paliva a vzduchu a směs nebyla chudá ( málo paliva ) nebo bohatá ( moc paliva ) - oba stavy jsou špatné, protože dochází ke špatnému spalování, k přehřívání motoru, či ztrátě výkonu.
Na barometru co mám je tlak od -0,5 do 0 a od 0 do +1BAR. Pokud jedu z kopce a nepřidávám, mám hodnoty tlaku hluboko v záporných hodnotách by třeba v 6000rpm. Pokud se rozjíždím a mám 2000rpm, můžu mít tlak +0,7BAR , ale noha je až na podlaze.
Proto jsme se tuž tady bavili o tom, kdo jak šetří motor za studena a říkal jsem, že šlapu na plyn jen tolik, abych se nedostal do kladných hodnot tlaku, tedy udržuji -0,5 až 0BAR, kdy motor funguje jako by turbo vůbec neměl a ve válcích je jen tolik tlaku kolik si sami nasají, takže žádná drasárna, protože na turbínku nejsou kladeny žádné nároky i když se v proudu vzduchu otáčí. Až po ujetí nějaké vzdálenosti , když se začne sbírat teploměr nad 70°C začnu s malým přetlakem. Ten se pozná i při absenci Barometru a to při pozvolném přidávání plynu , když lze ucítit náhlý zátah motoru.