Stránka 1 z 11

Falešná Smartí nemoc

Napsal: pon 14 říj 2013, 11:44
od Hovi
Ahoj,

mám celkem dlouhej příběh týkající se léčení údajné Smartí nemoci u našeho nového přírůstku.

Pořídil jsem rodičům Smarta na dojíždění do práce a za nákupy. Nenašel jsem jiné auto, které má automat (mamka už dobrých 15 let neřídila), dobře by se s ním parkovalo a dalo se pořídit do cca 70.000,-. Sáhnul jsem automaticky po nejlevnějším pojízdném kusu v inzerci, že vše potřebné opravím na vlastní pěst.

Potkalo mne neuvěřitelné štěstí. Máme doma žlutého ForTwo 600 40kW, podle budíku najeto 114.000 km. Původem dovoz z DE, dlouho jezdil v Humpolci, odkud po "generálce" a změně několika majititelů doputoval až k nám do Havlíčkova Brodu. K autu jsou dva klíče, které vypadají jako nové, nové přední kotouče, zadní bubny, nové zimní pneumatiky, panoramatická střecha, rádio JVC Black panel, nové vzpěry zadního okna, baterie a pár věcí po výměně.

Závady jsou cca následující, řazeno od nejlehčích (při prvním ohledání):
- odřené pravé dveře zamaskované příšernou nálepkou
- špatně fungující osvětlení interiéru - vypadá na koncák ve dveřích
- pamě rádia připojená na + po klíčku (muselo se ladit po každém nastartování)
- puchýře pod předním oknem uvnitř i venku, pravděpodobně po jeho výměně
- enormní spotřeba oleje - cca 1 dcl na 100 km, při ostré jízdě i dvojnásobek a s tím spojený efekt nízkoletící dýmovnice

Jako dárek mezi doklady byla "faktura" = rukou vyplněný doklad na cca 30.000,- Kč před 2.000 km, jak se ukázalo, možná není až tak daleko od pravdy.

Připravil jsem se tedy na brzkou generálku motoru dle materiálu z cizojazyčných fór - pánové nezlobte se na mě, chápu, že si chráníte svůj byznys, ale trocha sdílnosti a míň dezinformace by rozhodně bylo na místě.

Fáze 1 - diagnóza:
- sání plné oleje - ke generálce budou mít naši i nové turbo :(
- tlaky ve válcích kupodivu nachlup stejné, vyšší než specifikovaných 12 atm (možná jenom chybou měřáku)
- tlak v mazacím okruhu přesně dle dokumentace
- turbo kupodivu plní dobře, s velkou rezervou výkonu, možná poslední záchvěv výkonu před smrtí

Začal jsem tedy u turba a doufal, že další zdroje úniku oleje odhalím v průběhu, vlastně jsem doufal, že už žádné další zdroje úniku nebudou.

Fáze 2 - ověření diagnózy:
Odpojil jsem tlakovou část sání, nechal motor běžet na zvýšené otáčky se všemi zapnutými spotřebiči, aby se turbo točilo a čekal, že budu celej od oleje. Nestalo se tak, vichřice z turba za moment přestala být cítit po oleji a ani z výfuku už nebyl cítit spálený olej. Až teď mi došlo, že ten olej v sání byl podezřele čistý, rozhodně ne takový, jak ho znám z turba, které je po smrti.

Fáze 3 - diagnóza č. 2:
Olej jde do sání oddechem z motoru, který je napojený po cestě z filtru před turbem - ověřeno. Je to jasné jako facka, jsou to kroužky a můj měřák patří do popelnice. Vysvětlil jsem si tím všechno, včetně toho, že spotřeba oleje je vyšší při ostřejší jízdě.

Boužel rodinná rada zavelela a auto muselo být na pár dalších dní funkční. Jediná rychlooprava, která mne napadla - hadička z akvarijního filtru na zaslepení nádechu v sání, torzo propisky jako mezikus mezi oddech z motoru a další akvarijní hadici směřující do 1 l flašky od oleje - prostor nad pravým zadním kolem je uzpůsoben přesně pro tyto účely. Odtud vím, kolik oleje přesně z motoru do flašky putovalo.

Fáze 4 - vyvrácení diagnózy č. 2:
V mezičase, kdy jsem neměl auto na pokusy a hlavu plnou katastrofických scénářů, které nebudu popisovat se mi to přece jen rozleželo. Výdechem do flašky přestalo auto smrdět po oleji a ani nezakouřilo. Zapečené kroužky přece musí nějaký olej do spalovacího prostoru pustit! A jakto, že je ztráta oleje závislá na tlaku turba? Ze zkušenosti vím, že motory z nižší kompresí "dýchají" hlavně na volnoběh a ve vyšších otáčkách jde zpod ventilového víka minimum vzduchu.

Fáze 5 - diagnóza č. 3 a oprava:
Následovalo další podrobné ohledání a konečná diagnóza. Vzduchové spojení klikové skříně a sání neslouží k odvodu par z motorového prostoru, ale naopak k přívodu čerstvého filtrovaného vzduchu. Výdech motoru je tenká hadička na opačně straně ustící do sání až za škrtící klapkou. Má na sobě zpětný ventilek, aby tlak od turba nehnal olej z motoru do sání před turbem. Vývojáři z Mercedesu dali za pravdu mé zkušenosti, že motor oddychuje hlavně na volnoběh a tímto řešením má možnost výměny vzduchu kdykoli při brždění motorem.

Kdybych se trochu věnoval hledání, mohl jsem si ušetřit značnou část práce a možná i dvě první diagnózy, ale vzhledem k tomu, že v mateřštině jsem nic nenašel, cizojazyčně jsem se ani moc nepokoušel - to byla veliká chyba, po zadání pár klíčových slov je tahle závada krásně popsaná včetně fotek i rozumného dočasného bypassu pro překlenutí doby dodání dílu a hlavně čísla dílu, které by ušetřilo čas mě i pánovi v Mercedesu Chodov, kterému tímto děkuji.

Shánění dílu už bylo snažší a na rozdíl od internetové zkušenosti mne odvedlo od myšlenky, že jsme národ zkurvenců (možná až na Smart Centrum Praha 6).
Můj oblíbený dodavatel dílů:
Po tom, co se na mě vystřídali všichni zaměstnanci s doporučením "Hele, zkus to radši v Mercedesu." a výrazem dementa po lobotomii, jsem se rozhodl vyzkoušet vrakoviště - co kdyby to nebylo ono, kdoví, kolik to vlastně může stát.

Moje oblíbené vrakoviště:
"Hehe, ani omylem, v praze je nějaké Smart centrum, ale vyzkoušej radši Mercedes."

Neposlechl jsem a zkusil Smart Centrum Praha 6 Veleslavín:
Starší ventilek do tisícovky, novej 1.500,-

Uff, zkusím ještě Mercedes:
Mercedes Chodov - super přístup, prodávají to jako sadu (při poruše ventilku jde do gumových hadiček horký vzduch pod tlakem a asi je fakt lepší je vyměnit). Sada ventilku a propojovacího potrubí 508,- Kč včetně DPH.


Smartík od té doby slouží na výbornou, teplé starty, studené starty, rychlé starty. Pokud by se někomu zdálo, že omílaná Smartí nemoc přišla příliš náhle, popř. v jinčích kilometrech než by měla, zkuste se zkontrolovat tohle, možná to někomu pomůže.


PS: Nejsem mechanik a nemám zázemí na provádění oprav. Motory, chiptuning a vše okolo aut je velký koníček, ale s případnou opravou nepomůžu. Pokud by bylo potřeba pro Humpolec a okolí mám kontakt na spolehlivý autoservis včetně odtahovky.

Mějte se, a vám to jezdí.

Napsal: čtv 17 říj 2013, 18:55
od Chorche
čoveče, to je zajmavej tip. Vzhledem k tomu že ta naše zelená svině už zase čadí z vejfuku jak ávie, chtěl sem po cca 50000 km kuchat znova motor. Na todle teda mrknu :wink:

Napsal: čtv 17 říj 2013, 19:25
od xlukas.cz
tak toto slysim poprvni :!:

DIKY ze ses s nama poradil o zkusenost. z moji strany ty dezinformace prameni z neznalosti. a ti co ten problem meli, tak se tady uz nepochlubili :?

kamaradka v italii ma 50 tis po go a zere ji taky olej. mozna je to prave reseni :!:

Napsal: pát 18 říj 2013, 13:44
od Hovi
Ahoj,

nejsem specialista na Smarty, nechtěl jsem nechat rodiče ve štychu a servisům, až jsou sebeznaškovější nevěřím ani za mák, spoléhám na zdravý rozum, popř. radu znalých.

Kontrola je velice jednoduchá - hned za škrtící klapkou směrem k autu jsou připojeny dvě hadičky - ta horní je ta naše. Pokud se nechá profouknout směrem do motoru, jde o tenhle problém (nasávat jsem z ní nezkoušel, asi to nebude fajn zážitek).

Pokud budete potřebovat jezdit, než seženete díl, stačí zaslepit vývod ze škrtící klapky a tuhle nechat klidně i volně (aspoň v mém případě jsem si to mohl dovolit - z motoru skoro nic nešlo).

Někdo se ve zprávě ptal na číslo dílu:
na Chodově mi objednali
0018484 V002 000 00

na plastu v autě jsem našel
0003134 V008 0000 00

nevím, jestil jsou ty nuly na konci podstatný.

Kdyby někdo chtěl vidět fotku, dejte vědět, o víkendu chci měnit filtry, tak to můžu nafotit.

@xlukas - nemyslel jsem nikoho konkrétního, myslím, že to není tvůj případ, jen mě štve, že na českých fórech je nováček na úrovni otravnýho hmyzu.

Napsal: pát 18 říj 2013, 16:33
od hoboj
Na tuhle zavadu jsem mel podezreni dobrej rok a porad nebyl cas ji resit :-)
Dnes jsem se teda rozhoupal a zjistil ze mi opravdu netesni. Sehnal jsem starsi ze skodovky a vymenil. Az potom jsem zjistil ze novy na Skodu i s kouskem te trubky stoji 60 Kc !!!!!!!!!

Napsal: pát 18 říj 2013, 23:25
od JBC
Člověče, děláš Ty taky něco jinýho, než že se dloubeš v autě? A na Škodovce je někde takový ventil? Neprodali Ti náhodou vetilek do hadičky k ostřikovačům? Tomu olej nedělá dobře!

Napsal: sob 19 říj 2013, 01:08
od Hovi
Nene, má pravdu. První, co mě napadlo byl přesně tenhle ventil z Favorita - je tam na nádobce s aktivním uhlím. Když jsem ho zkoušel profouknout, fungoval dobře.

...jenže jsem zkusil kompresorem simulovat tlak turba a ventil se mi s tlumeným "plop" rozskočil v ruce. Nejde to popsat, ale ten zvuk byl docela vtipnej, stojí to za vyzkoušení. :wink:

Napsal: sob 19 říj 2013, 12:11
od hoboj
Ten venti je u Skodovky mezi motorem a posilovacem a toho tlaku bych se nebal, neb nase turbo dava maximalne 0,5 atm.

Napsal: sob 19 říj 2013, 12:33
od JBC
Hovi píše:Nene, má pravdu.
No jo, no, asi jsem to nenapsal tak srozumitelně, aby bylo na první pohled poznat, že jen hecuju kamaráda!

Napsal: stř 23 říj 2013, 13:59
od Jindřich
Já jsem teď taky pátral po tom, co tady Hovi píše, u svého rozebraného motoru a zjistil jsem, že ta cesta z klikové skříně je totálně ucpaná karbonem, že jsem to ani nemohl drátem prošouchnout.Ta cesta vede z klikové skříně blokem motoru k tělesu vodní pumpy a dále hadičkou přes zpětný ventil do sání (s vodním okruhem to nemá ale nic společného ). Neumím si teď zatím vysvětlit, co to ucpání způsobovalo, je fakt , že motor taky sežral dost oleje, ale na pístech a kroužkách, ani na turbu jsem nenašel nějakou katastrofickou závadu .

Napsal: pát 01 lis 2013, 22:12
od Jindřich
Vidím, že nikdo dál nereaguje,připojím další výsledky zkoumání na rozebraném motoru na téma Smártí nemoc,respektive "falešná smártí nemoc".Když jsem rozebral turbo, zjistil jsem, že mu prakticky vůbec nic není.Jen pro ty ,kdo nevědí , jak turbo funguje -turbo má dvě komory a dvě turbíny na společné hřídeli.První turbínou procházejí výfukové plyny a roztáčejí jí a druhá turbína žene vzduch z filtru do sání.Hřídelka turbínek se točí v jakémsi pouzdru(ložisku) a je mazána olejem z mazacího systému motoru. Je to tzv. "fluidní ložisko, to znamena, že hřídelka se otáčí na olejovém filmu-prakticky nedochází k mechanickému dotyku rotační a pevné části.Olej proteče ložiskem a skapává do olejové komory turba a vytéká zpět do prostoru klikové hřídele.
Z tohoto důvodu bývá kliková skříň propojena do sání, aby byl v klikové komoře podtlak a olej z turba mohl volně odtékat. A to je právě ta ucpaná hadička, kterou jsem popisoval v minulém příspěvku, osazena zpětným ventilem, je to ta hadička o které se zmiňuje Hovi ve svém prvním příspěvku.
Závěr : pokud je tato cesta ucpána, jako jsem to měl já, že jsem ji nemohl ani prošouchnout, tak se naopak vytvoří v klikové skříni p ř e t l a k , olej z turba zůstane v komoře turba, nebo logicky nemůže dolů protlačí se až k turbínám , nebo turbo žádné těsnění prakticky nemá, a jde buď do výfuku, nebo do sání,v obou případech je prakticky spálen a motor "žere" olej.
Četl jsem zde ve fóru několik případů, že po tzv.GO motoru(výměna kroužků a podobně), olej ubýval vesele dál, nebo ten, kdo to dělat nevyčistil tuto cestu pro odsávání z klikové komory.
Dále jsem nezjistil na pístech a kroužkách žádnou velkou závadu, měřením válců jsem zjistil, že uprostřed je rozdlíl na průměru pouhých max.0,02 mm-připomínám, že motor má za sebou 100 000 km.
Takže - kdo má podezření a bojí se smártí nemoci, a rozpojí tuto hadičku za zpětným ventilem a zkusí fouknout, jestli je průchozí směrem do motoru, jinak to musí vyčistit, nebojte se turba-pojem "přetěsnění" turba je nesmysl,turbo žádné těsnění v tom pravém smyslu nemá, turbo se může jen poškodit nějak mechanicky, jinak při dobrém zacházení s autem jak se má , tak musí to auto přežít, zrovna jak písty,válce, kroužky .... .Greg má pravdu, po 100 000 km se výbrus dělat nemusí, pokud není jiné mechanické poškození.
Tak - teď můžete nadávat, můžete nesouhlasit, ale to je tak všechno, co můžete dělat, ale raději jděte fouknout do té hadičky, pokud vám to žere olej.

K O N E C hlášení v maďarském jazyce. :D :D :( :( :shock: :shock:

Napsal: sob 02 lis 2013, 08:56
od Pazour60
Uz se domlouvam s Cardou na GO, ale zkusim jeste fouknout *maka?ka*. I kdyz ty moje tlaky 9,8-7,5-5,2 mluvi jasne. Po vyplachu motoru jsem to jeste nemeril, muze se stat, ze se uvolni zapecenej krouzek a zlepsi se to. Ale to bude jen zbozne prani :roll: .
Je to trubicka, co jsem resil na foru Motor-Smartik 0,6. benzin problem, strana 10? Nevim, jak sem umistit odkaz :?: .

Napsal: sob 02 lis 2013, 20:22
od Jindřich
Když se postavíš dozadu za auto a otevřeš kryt motoru, najdi škrtící klapku do sání.Vedou do ní dvě trubičky(hadičky), ta, co je přivedena od tebe, je podtlaková trubička pro posilovač brzd.Ta druhá na druhé straně je ta ONA. Je to kousek hadičky, zpětný ventil, dál vede plastová trubička na těleso vodní pumpy ( s chlazením nemá ale nic společného).Pod vodní pumpou je komora, která vede blokem motoru do klikové skříně.Musíš to rozpojit až za tím zpětným ventilem a fouknout,nebo když to rozpojíš u škrtící klapky tak musíš nasát, ale abys něco nevcucnul tak si tam raději nasaď nějakou hadici.
Mnoho štěstí!

Napsal: pon 04 lis 2013, 08:05
od Winterwolf
hodila by se fotka 8)

Napsal: pon 04 lis 2013, 09:51
od Pazour60
To je fakt, mám tam těch trubiček a hadiček jaksi moc :roll:. Co se musí všechno oddělat? I když sundám zadek, tak místa nic moc :-X .