Falešná Smartí nemoc
Napsal: pon 14 říj 2013, 11:44
Ahoj,
mám celkem dlouhej příběh týkající se léčení údajné Smartí nemoci u našeho nového přírůstku.
Pořídil jsem rodičům Smarta na dojíždění do práce a za nákupy. Nenašel jsem jiné auto, které má automat (mamka už dobrých 15 let neřídila), dobře by se s ním parkovalo a dalo se pořídit do cca 70.000,-. Sáhnul jsem automaticky po nejlevnějším pojízdném kusu v inzerci, že vše potřebné opravím na vlastní pěst.
Potkalo mne neuvěřitelné štěstí. Máme doma žlutého ForTwo 600 40kW, podle budíku najeto 114.000 km. Původem dovoz z DE, dlouho jezdil v Humpolci, odkud po "generálce" a změně několika majititelů doputoval až k nám do Havlíčkova Brodu. K autu jsou dva klíče, které vypadají jako nové, nové přední kotouče, zadní bubny, nové zimní pneumatiky, panoramatická střecha, rádio JVC Black panel, nové vzpěry zadního okna, baterie a pár věcí po výměně.
Závady jsou cca následující, řazeno od nejlehčích (při prvním ohledání):
- odřené pravé dveře zamaskované příšernou nálepkou
- špatně fungující osvětlení interiéru - vypadá na koncák ve dveřích
- pamě rádia připojená na + po klíčku (muselo se ladit po každém nastartování)
- puchýře pod předním oknem uvnitř i venku, pravděpodobně po jeho výměně
- enormní spotřeba oleje - cca 1 dcl na 100 km, při ostré jízdě i dvojnásobek a s tím spojený efekt nízkoletící dýmovnice
Jako dárek mezi doklady byla "faktura" = rukou vyplněný doklad na cca 30.000,- Kč před 2.000 km, jak se ukázalo, možná není až tak daleko od pravdy.
Připravil jsem se tedy na brzkou generálku motoru dle materiálu z cizojazyčných fór - pánové nezlobte se na mě, chápu, že si chráníte svůj byznys, ale trocha sdílnosti a míň dezinformace by rozhodně bylo na místě.
Fáze 1 - diagnóza:
- sání plné oleje - ke generálce budou mít naši i nové turbo
- tlaky ve válcích kupodivu nachlup stejné, vyšší než specifikovaných 12 atm (možná jenom chybou měřáku)
- tlak v mazacím okruhu přesně dle dokumentace
- turbo kupodivu plní dobře, s velkou rezervou výkonu, možná poslední záchvěv výkonu před smrtí
Začal jsem tedy u turba a doufal, že další zdroje úniku oleje odhalím v průběhu, vlastně jsem doufal, že už žádné další zdroje úniku nebudou.
Fáze 2 - ověření diagnózy:
Odpojil jsem tlakovou část sání, nechal motor běžet na zvýšené otáčky se všemi zapnutými spotřebiči, aby se turbo točilo a čekal, že budu celej od oleje. Nestalo se tak, vichřice z turba za moment přestala být cítit po oleji a ani z výfuku už nebyl cítit spálený olej. Až teď mi došlo, že ten olej v sání byl podezřele čistý, rozhodně ne takový, jak ho znám z turba, které je po smrti.
Fáze 3 - diagnóza č. 2:
Olej jde do sání oddechem z motoru, který je napojený po cestě z filtru před turbem - ověřeno. Je to jasné jako facka, jsou to kroužky a můj měřák patří do popelnice. Vysvětlil jsem si tím všechno, včetně toho, že spotřeba oleje je vyšší při ostřejší jízdě.
Boužel rodinná rada zavelela a auto muselo být na pár dalších dní funkční. Jediná rychlooprava, která mne napadla - hadička z akvarijního filtru na zaslepení nádechu v sání, torzo propisky jako mezikus mezi oddech z motoru a další akvarijní hadici směřující do 1 l flašky od oleje - prostor nad pravým zadním kolem je uzpůsoben přesně pro tyto účely. Odtud vím, kolik oleje přesně z motoru do flašky putovalo.
Fáze 4 - vyvrácení diagnózy č. 2:
V mezičase, kdy jsem neměl auto na pokusy a hlavu plnou katastrofických scénářů, které nebudu popisovat se mi to přece jen rozleželo. Výdechem do flašky přestalo auto smrdět po oleji a ani nezakouřilo. Zapečené kroužky přece musí nějaký olej do spalovacího prostoru pustit! A jakto, že je ztráta oleje závislá na tlaku turba? Ze zkušenosti vím, že motory z nižší kompresí "dýchají" hlavně na volnoběh a ve vyšších otáčkách jde zpod ventilového víka minimum vzduchu.
Fáze 5 - diagnóza č. 3 a oprava:
Následovalo další podrobné ohledání a konečná diagnóza. Vzduchové spojení klikové skříně a sání neslouží k odvodu par z motorového prostoru, ale naopak k přívodu čerstvého filtrovaného vzduchu. Výdech motoru je tenká hadička na opačně straně ustící do sání až za škrtící klapkou. Má na sobě zpětný ventilek, aby tlak od turba nehnal olej z motoru do sání před turbem. Vývojáři z Mercedesu dali za pravdu mé zkušenosti, že motor oddychuje hlavně na volnoběh a tímto řešením má možnost výměny vzduchu kdykoli při brždění motorem.
Kdybych se trochu věnoval hledání, mohl jsem si ušetřit značnou část práce a možná i dvě první diagnózy, ale vzhledem k tomu, že v mateřštině jsem nic nenašel, cizojazyčně jsem se ani moc nepokoušel - to byla veliká chyba, po zadání pár klíčových slov je tahle závada krásně popsaná včetně fotek i rozumného dočasného bypassu pro překlenutí doby dodání dílu a hlavně čísla dílu, které by ušetřilo čas mě i pánovi v Mercedesu Chodov, kterému tímto děkuji.
Shánění dílu už bylo snažší a na rozdíl od internetové zkušenosti mne odvedlo od myšlenky, že jsme národ zkurvenců (možná až na Smart Centrum Praha 6).
Můj oblíbený dodavatel dílů:
Po tom, co se na mě vystřídali všichni zaměstnanci s doporučením "Hele, zkus to radši v Mercedesu." a výrazem dementa po lobotomii, jsem se rozhodl vyzkoušet vrakoviště - co kdyby to nebylo ono, kdoví, kolik to vlastně může stát.
Moje oblíbené vrakoviště:
"Hehe, ani omylem, v praze je nějaké Smart centrum, ale vyzkoušej radši Mercedes."
Neposlechl jsem a zkusil Smart Centrum Praha 6 Veleslavín:
Starší ventilek do tisícovky, novej 1.500,-
Uff, zkusím ještě Mercedes:
Mercedes Chodov - super přístup, prodávají to jako sadu (při poruše ventilku jde do gumových hadiček horký vzduch pod tlakem a asi je fakt lepší je vyměnit). Sada ventilku a propojovacího potrubí 508,- Kč včetně DPH.
Smartík od té doby slouží na výbornou, teplé starty, studené starty, rychlé starty. Pokud by se někomu zdálo, že omílaná Smartí nemoc přišla příliš náhle, popř. v jinčích kilometrech než by měla, zkuste se zkontrolovat tohle, možná to někomu pomůže.
PS: Nejsem mechanik a nemám zázemí na provádění oprav. Motory, chiptuning a vše okolo aut je velký koníček, ale s případnou opravou nepomůžu. Pokud by bylo potřeba pro Humpolec a okolí mám kontakt na spolehlivý autoservis včetně odtahovky.
Mějte se, a vám to jezdí.
mám celkem dlouhej příběh týkající se léčení údajné Smartí nemoci u našeho nového přírůstku.
Pořídil jsem rodičům Smarta na dojíždění do práce a za nákupy. Nenašel jsem jiné auto, které má automat (mamka už dobrých 15 let neřídila), dobře by se s ním parkovalo a dalo se pořídit do cca 70.000,-. Sáhnul jsem automaticky po nejlevnějším pojízdném kusu v inzerci, že vše potřebné opravím na vlastní pěst.
Potkalo mne neuvěřitelné štěstí. Máme doma žlutého ForTwo 600 40kW, podle budíku najeto 114.000 km. Původem dovoz z DE, dlouho jezdil v Humpolci, odkud po "generálce" a změně několika majititelů doputoval až k nám do Havlíčkova Brodu. K autu jsou dva klíče, které vypadají jako nové, nové přední kotouče, zadní bubny, nové zimní pneumatiky, panoramatická střecha, rádio JVC Black panel, nové vzpěry zadního okna, baterie a pár věcí po výměně.
Závady jsou cca následující, řazeno od nejlehčích (při prvním ohledání):
- odřené pravé dveře zamaskované příšernou nálepkou
- špatně fungující osvětlení interiéru - vypadá na koncák ve dveřích
- pamě rádia připojená na + po klíčku (muselo se ladit po každém nastartování)
- puchýře pod předním oknem uvnitř i venku, pravděpodobně po jeho výměně
- enormní spotřeba oleje - cca 1 dcl na 100 km, při ostré jízdě i dvojnásobek a s tím spojený efekt nízkoletící dýmovnice
Jako dárek mezi doklady byla "faktura" = rukou vyplněný doklad na cca 30.000,- Kč před 2.000 km, jak se ukázalo, možná není až tak daleko od pravdy.
Připravil jsem se tedy na brzkou generálku motoru dle materiálu z cizojazyčných fór - pánové nezlobte se na mě, chápu, že si chráníte svůj byznys, ale trocha sdílnosti a míň dezinformace by rozhodně bylo na místě.
Fáze 1 - diagnóza:
- sání plné oleje - ke generálce budou mít naši i nové turbo
- tlaky ve válcích kupodivu nachlup stejné, vyšší než specifikovaných 12 atm (možná jenom chybou měřáku)
- tlak v mazacím okruhu přesně dle dokumentace
- turbo kupodivu plní dobře, s velkou rezervou výkonu, možná poslední záchvěv výkonu před smrtí
Začal jsem tedy u turba a doufal, že další zdroje úniku oleje odhalím v průběhu, vlastně jsem doufal, že už žádné další zdroje úniku nebudou.
Fáze 2 - ověření diagnózy:
Odpojil jsem tlakovou část sání, nechal motor běžet na zvýšené otáčky se všemi zapnutými spotřebiči, aby se turbo točilo a čekal, že budu celej od oleje. Nestalo se tak, vichřice z turba za moment přestala být cítit po oleji a ani z výfuku už nebyl cítit spálený olej. Až teď mi došlo, že ten olej v sání byl podezřele čistý, rozhodně ne takový, jak ho znám z turba, které je po smrti.
Fáze 3 - diagnóza č. 2:
Olej jde do sání oddechem z motoru, který je napojený po cestě z filtru před turbem - ověřeno. Je to jasné jako facka, jsou to kroužky a můj měřák patří do popelnice. Vysvětlil jsem si tím všechno, včetně toho, že spotřeba oleje je vyšší při ostřejší jízdě.
Boužel rodinná rada zavelela a auto muselo být na pár dalších dní funkční. Jediná rychlooprava, která mne napadla - hadička z akvarijního filtru na zaslepení nádechu v sání, torzo propisky jako mezikus mezi oddech z motoru a další akvarijní hadici směřující do 1 l flašky od oleje - prostor nad pravým zadním kolem je uzpůsoben přesně pro tyto účely. Odtud vím, kolik oleje přesně z motoru do flašky putovalo.
Fáze 4 - vyvrácení diagnózy č. 2:
V mezičase, kdy jsem neměl auto na pokusy a hlavu plnou katastrofických scénářů, které nebudu popisovat se mi to přece jen rozleželo. Výdechem do flašky přestalo auto smrdět po oleji a ani nezakouřilo. Zapečené kroužky přece musí nějaký olej do spalovacího prostoru pustit! A jakto, že je ztráta oleje závislá na tlaku turba? Ze zkušenosti vím, že motory z nižší kompresí "dýchají" hlavně na volnoběh a ve vyšších otáčkách jde zpod ventilového víka minimum vzduchu.
Fáze 5 - diagnóza č. 3 a oprava:
Následovalo další podrobné ohledání a konečná diagnóza. Vzduchové spojení klikové skříně a sání neslouží k odvodu par z motorového prostoru, ale naopak k přívodu čerstvého filtrovaného vzduchu. Výdech motoru je tenká hadička na opačně straně ustící do sání až za škrtící klapkou. Má na sobě zpětný ventilek, aby tlak od turba nehnal olej z motoru do sání před turbem. Vývojáři z Mercedesu dali za pravdu mé zkušenosti, že motor oddychuje hlavně na volnoběh a tímto řešením má možnost výměny vzduchu kdykoli při brždění motorem.
Kdybych se trochu věnoval hledání, mohl jsem si ušetřit značnou část práce a možná i dvě první diagnózy, ale vzhledem k tomu, že v mateřštině jsem nic nenašel, cizojazyčně jsem se ani moc nepokoušel - to byla veliká chyba, po zadání pár klíčových slov je tahle závada krásně popsaná včetně fotek i rozumného dočasného bypassu pro překlenutí doby dodání dílu a hlavně čísla dílu, které by ušetřilo čas mě i pánovi v Mercedesu Chodov, kterému tímto děkuji.
Shánění dílu už bylo snažší a na rozdíl od internetové zkušenosti mne odvedlo od myšlenky, že jsme národ zkurvenců (možná až na Smart Centrum Praha 6).
Můj oblíbený dodavatel dílů:
Po tom, co se na mě vystřídali všichni zaměstnanci s doporučením "Hele, zkus to radši v Mercedesu." a výrazem dementa po lobotomii, jsem se rozhodl vyzkoušet vrakoviště - co kdyby to nebylo ono, kdoví, kolik to vlastně může stát.
Moje oblíbené vrakoviště:
"Hehe, ani omylem, v praze je nějaké Smart centrum, ale vyzkoušej radši Mercedes."
Neposlechl jsem a zkusil Smart Centrum Praha 6 Veleslavín:
Starší ventilek do tisícovky, novej 1.500,-
Uff, zkusím ještě Mercedes:
Mercedes Chodov - super přístup, prodávají to jako sadu (při poruše ventilku jde do gumových hadiček horký vzduch pod tlakem a asi je fakt lepší je vyměnit). Sada ventilku a propojovacího potrubí 508,- Kč včetně DPH.
Smartík od té doby slouží na výbornou, teplé starty, studené starty, rychlé starty. Pokud by se někomu zdálo, že omílaná Smartí nemoc přišla příliš náhle, popř. v jinčích kilometrech než by měla, zkuste se zkontrolovat tohle, možná to někomu pomůže.
PS: Nejsem mechanik a nemám zázemí na provádění oprav. Motory, chiptuning a vše okolo aut je velký koníček, ale s případnou opravou nepomůžu. Pokud by bylo potřeba pro Humpolec a okolí mám kontakt na spolehlivý autoservis včetně odtahovky.
Mějte se, a vám to jezdí.