Falešná Smartí nemoc
Falešná Smartí nemoc
mám celkem dlouhej příběh týkající se léčení údajné Smartí nemoci u našeho nového přírůstku.
Pořídil jsem rodičům Smarta na dojíždění do práce a za nákupy. Nenašel jsem jiné auto, které má automat (mamka už dobrých 15 let neřídila), dobře by se s ním parkovalo a dalo se pořídit do cca 70.000,-. Sáhnul jsem automaticky po nejlevnějším pojízdném kusu v inzerci, že vše potřebné opravím na vlastní pěst.
Potkalo mne neuvěřitelné štěstí. Máme doma žlutého ForTwo 600 40kW, podle budíku najeto 114.000 km. Původem dovoz z DE, dlouho jezdil v Humpolci, odkud po "generálce" a změně několika majititelů doputoval až k nám do Havlíčkova Brodu. K autu jsou dva klíče, které vypadají jako nové, nové přední kotouče, zadní bubny, nové zimní pneumatiky, panoramatická střecha, rádio JVC Black panel, nové vzpěry zadního okna, baterie a pár věcí po výměně.
Závady jsou cca následující, řazeno od nejlehčích (při prvním ohledání):
- odřené pravé dveře zamaskované příšernou nálepkou
- špatně fungující osvětlení interiéru - vypadá na koncák ve dveřích
- pamě rádia připojená na + po klíčku (muselo se ladit po každém nastartování)
- puchýře pod předním oknem uvnitř i venku, pravděpodobně po jeho výměně
- enormní spotřeba oleje - cca 1 dcl na 100 km, při ostré jízdě i dvojnásobek a s tím spojený efekt nízkoletící dýmovnice
Jako dárek mezi doklady byla "faktura" = rukou vyplněný doklad na cca 30.000,- Kč před 2.000 km, jak se ukázalo, možná není až tak daleko od pravdy.
Připravil jsem se tedy na brzkou generálku motoru dle materiálu z cizojazyčných fór - pánové nezlobte se na mě, chápu, že si chráníte svůj byznys, ale trocha sdílnosti a míň dezinformace by rozhodně bylo na místě.
Fáze 1 - diagnóza:
- sání plné oleje - ke generálce budou mít naši i nové turbo
- tlaky ve válcích kupodivu nachlup stejné, vyšší než specifikovaných 12 atm (možná jenom chybou měřáku)
- tlak v mazacím okruhu přesně dle dokumentace
- turbo kupodivu plní dobře, s velkou rezervou výkonu, možná poslední záchvěv výkonu před smrtí
Začal jsem tedy u turba a doufal, že další zdroje úniku oleje odhalím v průběhu, vlastně jsem doufal, že už žádné další zdroje úniku nebudou.
Fáze 2 - ověření diagnózy:
Odpojil jsem tlakovou část sání, nechal motor běžet na zvýšené otáčky se všemi zapnutými spotřebiči, aby se turbo točilo a čekal, že budu celej od oleje. Nestalo se tak, vichřice z turba za moment přestala být cítit po oleji a ani z výfuku už nebyl cítit spálený olej. Až teď mi došlo, že ten olej v sání byl podezřele čistý, rozhodně ne takový, jak ho znám z turba, které je po smrti.
Fáze 3 - diagnóza č. 2:
Olej jde do sání oddechem z motoru, který je napojený po cestě z filtru před turbem - ověřeno. Je to jasné jako facka, jsou to kroužky a můj měřák patří do popelnice. Vysvětlil jsem si tím všechno, včetně toho, že spotřeba oleje je vyšší při ostřejší jízdě.
Boužel rodinná rada zavelela a auto muselo být na pár dalších dní funkční. Jediná rychlooprava, která mne napadla - hadička z akvarijního filtru na zaslepení nádechu v sání, torzo propisky jako mezikus mezi oddech z motoru a další akvarijní hadici směřující do 1 l flašky od oleje - prostor nad pravým zadním kolem je uzpůsoben přesně pro tyto účely. Odtud vím, kolik oleje přesně z motoru do flašky putovalo.
Fáze 4 - vyvrácení diagnózy č. 2:
V mezičase, kdy jsem neměl auto na pokusy a hlavu plnou katastrofických scénářů, které nebudu popisovat se mi to přece jen rozleželo. Výdechem do flašky přestalo auto smrdět po oleji a ani nezakouřilo. Zapečené kroužky přece musí nějaký olej do spalovacího prostoru pustit! A jakto, že je ztráta oleje závislá na tlaku turba? Ze zkušenosti vím, že motory z nižší kompresí "dýchají" hlavně na volnoběh a ve vyšších otáčkách jde zpod ventilového víka minimum vzduchu.
Fáze 5 - diagnóza č. 3 a oprava:
Následovalo další podrobné ohledání a konečná diagnóza. Vzduchové spojení klikové skříně a sání neslouží k odvodu par z motorového prostoru, ale naopak k přívodu čerstvého filtrovaného vzduchu. Výdech motoru je tenká hadička na opačně straně ustící do sání až za škrtící klapkou. Má na sobě zpětný ventilek, aby tlak od turba nehnal olej z motoru do sání před turbem. Vývojáři z Mercedesu dali za pravdu mé zkušenosti, že motor oddychuje hlavně na volnoběh a tímto řešením má možnost výměny vzduchu kdykoli při brždění motorem.
Kdybych se trochu věnoval hledání, mohl jsem si ušetřit značnou část práce a možná i dvě první diagnózy, ale vzhledem k tomu, že v mateřštině jsem nic nenašel, cizojazyčně jsem se ani moc nepokoušel - to byla veliká chyba, po zadání pár klíčových slov je tahle závada krásně popsaná včetně fotek i rozumného dočasného bypassu pro překlenutí doby dodání dílu a hlavně čísla dílu, které by ušetřilo čas mě i pánovi v Mercedesu Chodov, kterému tímto děkuji.
Shánění dílu už bylo snažší a na rozdíl od internetové zkušenosti mne odvedlo od myšlenky, že jsme národ zkurvenců (možná až na Smart Centrum Praha 6).
Můj oblíbený dodavatel dílů:
Po tom, co se na mě vystřídali všichni zaměstnanci s doporučením "Hele, zkus to radši v Mercedesu." a výrazem dementa po lobotomii, jsem se rozhodl vyzkoušet vrakoviště - co kdyby to nebylo ono, kdoví, kolik to vlastně může stát.
Moje oblíbené vrakoviště:
"Hehe, ani omylem, v praze je nějaké Smart centrum, ale vyzkoušej radši Mercedes."
Neposlechl jsem a zkusil Smart Centrum Praha 6 Veleslavín:
Starší ventilek do tisícovky, novej 1.500,-
Uff, zkusím ještě Mercedes:
Mercedes Chodov - super přístup, prodávají to jako sadu (při poruše ventilku jde do gumových hadiček horký vzduch pod tlakem a asi je fakt lepší je vyměnit). Sada ventilku a propojovacího potrubí 508,- Kč včetně DPH.
Smartík od té doby slouží na výbornou, teplé starty, studené starty, rychlé starty. Pokud by se někomu zdálo, že omílaná Smartí nemoc přišla příliš náhle, popř. v jinčích kilometrech než by měla, zkuste se zkontrolovat tohle, možná to někomu pomůže.
PS: Nejsem mechanik a nemám zázemí na provádění oprav. Motory, chiptuning a vše okolo aut je velký koníček, ale s případnou opravou nepomůžu. Pokud by bylo potřeba pro Humpolec a okolí mám kontakt na spolehlivý autoservis včetně odtahovky.
Mějte se, a vám to jezdí.
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
DIKY ze ses s nama poradil o zkusenost. z moji strany ty dezinformace prameni z neznalosti. a ti co ten problem meli, tak se tady uz nepochlubili
kamaradka v italii ma 50 tis po go a zere ji taky olej. mozna je to prave reseni
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!
nejsem specialista na Smarty, nechtěl jsem nechat rodiče ve štychu a servisům, až jsou sebeznaškovější nevěřím ani za mák, spoléhám na zdravý rozum, popř. radu znalých.
Kontrola je velice jednoduchá - hned za škrtící klapkou směrem k autu jsou připojeny dvě hadičky - ta horní je ta naše. Pokud se nechá profouknout směrem do motoru, jde o tenhle problém (nasávat jsem z ní nezkoušel, asi to nebude fajn zážitek).
Pokud budete potřebovat jezdit, než seženete díl, stačí zaslepit vývod ze škrtící klapky a tuhle nechat klidně i volně (aspoň v mém případě jsem si to mohl dovolit - z motoru skoro nic nešlo).
Někdo se ve zprávě ptal na číslo dílu:
na Chodově mi objednali
0018484 V002 000 00
na plastu v autě jsem našel
0003134 V008 0000 00
nevím, jestil jsou ty nuly na konci podstatný.
Kdyby někdo chtěl vidět fotku, dejte vědět, o víkendu chci měnit filtry, tak to můžu nafotit.
@xlukas - nemyslel jsem nikoho konkrétního, myslím, že to není tvůj případ, jen mě štve, že na českých fórech je nováček na úrovni otravnýho hmyzu.
Dnes jsem se teda rozhoupal a zjistil ze mi opravdu netesni. Sehnal jsem starsi ze skodovky a vymenil. Az potom jsem zjistil ze novy na Skodu i s kouskem te trubky stoji 60 Kc !!!!!!!!!
ForTwo 453/2015 - 999ccm /Benzin (prozatim )
...jenže jsem zkusil kompresorem simulovat tlak turba a ventil se mi s tlumeným "plop" rozskočil v ruce. Nejde to popsat, ale ten zvuk byl docela vtipnej, stojí to za vyzkoušení.
Z tohoto důvodu bývá kliková skříň propojena do sání, aby byl v klikové komoře podtlak a olej z turba mohl volně odtékat. A to je právě ta ucpaná hadička, kterou jsem popisoval v minulém příspěvku, osazena zpětným ventilem, je to ta hadička o které se zmiňuje Hovi ve svém prvním příspěvku.
Závěr : pokud je tato cesta ucpána, jako jsem to měl já, že jsem ji nemohl ani prošouchnout, tak se naopak vytvoří v klikové skříni p ř e t l a k , olej z turba zůstane v komoře turba, nebo logicky nemůže dolů protlačí se až k turbínám , nebo turbo žádné těsnění prakticky nemá, a jde buď do výfuku, nebo do sání,v obou případech je prakticky spálen a motor "žere" olej.
Četl jsem zde ve fóru několik případů, že po tzv.GO motoru(výměna kroužků a podobně), olej ubýval vesele dál, nebo ten, kdo to dělat nevyčistil tuto cestu pro odsávání z klikové komory.
Dále jsem nezjistil na pístech a kroužkách žádnou velkou závadu, měřením válců jsem zjistil, že uprostřed je rozdlíl na průměru pouhých max.0,02 mm-připomínám, že motor má za sebou 100 000 km.
Takže - kdo má podezření a bojí se smártí nemoci, a rozpojí tuto hadičku za zpětným ventilem a zkusí fouknout, jestli je průchozí směrem do motoru, jinak to musí vyčistit, nebojte se turba-pojem "přetěsnění" turba je nesmysl,turbo žádné těsnění v tom pravém smyslu nemá, turbo se může jen poškodit nějak mechanicky, jinak při dobrém zacházení s autem jak se má , tak musí to auto přežít, zrovna jak písty,válce, kroužky .... .Greg má pravdu, po 100 000 km se výbrus dělat nemusí, pokud není jiné mechanické poškození.
Tak - teď můžete nadávat, můžete nesouhlasit, ale to je tak všechno, co můžete dělat, ale raději jděte fouknout do té hadičky, pokud vám to žere olej.
K O N E C hlášení v maďarském jazyce.
Je to trubicka, co jsem resil na foru Motor-Smartik 0,6. benzin problem, strana 10? Nevim, jak sem umistit odkaz .
Mnoho štěstí!
- Winterwolf
- Site Admin
- Příspěvky: 2186
- Registrován: sob 05 kvě 2012, 22:07
- Bydliště: Praha