Tak jsem se do „rozkuchání“ spojkového tělesa pustil. V garáži nemrzlo tak nebyla taková zima, která by mě od práce odrazovala.
1) – jemným poukáváním 1kg kladivem a tupým majzlíkem aby neřezal do otvorů obroučky směrem od zubatého kola viz fotografi z mého prvotního vstupu do tématu spojka, tato šla v celku lehce vysunout – žádné násilí. A přitom pouze tato obroučka držela dvě poloviny spojkového kompletu.
2) – ozubené kolo šlo též poklepem po obvodu bez potíží sundat, ale mohlo tam vlastně i zůstat. Jedna polovina pláště byla prázdná ale těžká a mezi nimi se nacházela spojková lamela ve druhé bylo uloženo spojkové soustrojí. Na nic v dalším postupu práce jsem kromě sejmutí kovové obroučky a ozubeného kola v počátku práce nemusel použít kladivo a ani žádný jiný nástroj s fleškou jsem jenom „brnknul“.
3) – sejmul jsem spojkovou lamelu a vyfotil obě její strany i vertikálně. Lamela nevykazovala žádné poškození a mohla ještě km a km dobře plnit svou úlohu jak je vidět na fotografiích. Kdyby spojka pouze „netáhla“ - prokluzovala tak tuto lamelu by automechanik, či šikovný kutil lehce vyměnil a těleso spojky smontoval do původního stavu.
4) – následně jsem bez použití síly vyjmul „masivní“ spojkové soustrojí –(těžší železný kruh).Slovo „masivní“ ještě několikrát použiji pro toto soustrojí. Drželo pouze na jedné straně – nevím jak bych to nazval, bylo napevno uchyceným vně pláště vyčnívajícím „čudlíkem“. S „masivním“ kroužkem šlo z protější strany kruhu lehce pohybovat nahoru a dolů jak demonstruje fotografie s vloženým majzlíkem a tak jsem vyčuhující „čudlík“ odřízl xleškou a poté šel „masivní“ kroužek se spojkovým soustrojím lehce vyjmout. Po vytažení a pohledu na jeho spodní stranu jsem zjistil, že z venku vyčuhující „čudlík“ vně pláště, zřejmě řídil pružinový komplet, který přidržoval a snad přepínal dva po obvodech tvarované posuvné kroužky spojky a vypadly tři pružiny jejich místo přesného upnutí jsem ale nezjistil.
Když jsem to vše rozmontované viděl a zjistil, že není nic ve spojce zlomeného tak jsem si říkal - hm no sakra to zřejmě stačilo fakt vyměnit ložisko spojky, nebo něco uvolněného utáhnou či vyčistit a bylo to že?
Tak jsem se ještě jednou podrobně podíval na demontované díly!
A zjistil jsem, že zřejmě ten hlavní kroužek, který označuji jako „masivní“ který v sobě zahrnoval komponenty dvou vodících kroužků a pružinky, měl být uchycen k venkovnímu plášti ještě třemi pružinovými obdélníkovými plechy, ale všechny tři byly ulámány, a jak jsem si prohlížel lomy plechů lupou tak jsem viděl, že jenom jeden vykazoval „čerstvost“ lomu ostatní dva byly zavadlé, zašlé „nesvítily“ jak to bývá po čerstvém ulomení či uřezání něčeho kovového. Je to ten na fotografii levém kroužku spojkového tělesa a čerstvost lomu vykazuje i jeho protistrana.
Takže kdyby plechové pružiny držely ( za pružiny jsem je označil, protože při zkoušce nešel plech kleštěmi ohnout) včetně napevno držícího „čudlíku“, který jsem odřízl tak bych asi „masivní“ aktivní spojkový kroužek jenom tak nevytáhl a nevložil bych tam majzlík. Tvořil by pevný komplet, který bych musel násilně otevřít kdybych chtěl vidět co tam je. Při sepnutí obou komponentů, které demonstruji na fotografii k sobě lomy plechů přesně zapadají.
A to je s rozebíráním převodovky celé – nemusí to být ta hlavní závada „ty plechy“, netrvám na tom, ale že přídržné plechy měly plnit svou úlohu a neplnily je zřejmé.
Není asi zvykem si odnášet ze servisu použité díly, ale já jsem si řekl, že to rozdělám a na klubové stránky vložím, když již jsem byl nucen spojku nechat vyměnit – jenom tak pro zrakový vjem jak to uvnitř suché spojky Smarta Fortwo 599cm³ vypadá. Nu od odborných názvů součástek jsem daleko tak mi strojaři promiňte.