Chladící soustava
tak v tomto ohledu - poslední vstup
V neděli jsem chtěla odvézt auto k mechanikovi - nenastartovalo. Následoval odtah na laně. ( Vyřadit, bez klíčku, nebát se )První diagnóza - poškozená vodní pumpa. Ta to nebyla. Dva dny mechanik přemýšlel. Po té, co jsme promysleli i prasklý blok motoru, byla závada celkem jednoduchá - praskl mi chladič ( jen malinko ). Docházelo k úniku kapaliny ( postupně ). Také k zavzdušnění systému. Řídící jednotka vyhodnotila jako chybu, že není v systému voda a nechtěla pustit startování.
Oprava - zalepení chladiče, výměna kapaliny. Auto jezdí, topí, ohřívá se tak, jak standartní auto, topí a drží teplotu. Termostat byl úplně v pořádku, ačkoliv jsem si předtím myslela, že je v háji, protože auto se neohřívalo.
POZOR - toto platí pravděpodobně jen u dieslů, protože benzíny s jízdou bez vody nemají problém. Resp. Určitě jde nastartovat
23. 12. 2015 Smart Forfour 1,3 2004 Gumídek
Jsou chvíle, kdy ti vůbec nepomůže, že umíš napsat slovo MYSLIVEC.
- houzar
- Smart ACE
- Příspěvky: 6950
- Registrován: ned 26 lis 2006, 10:18
- Bydliště: Nerudova 22;TŘĚŠŤ 58901
Odpověď:
Vážený pane Formánku,
Podle popisu chování vozidla se domnívám, že všechny popsané problémy mají pouze jednoho společného jmenovatele, a to je trvale otevřený termostat.
Předně bych začal nemožností ohřát vozidlo během jízdy na provozní teplotu. To samo o sobě jednoznačně ukazuje na závadu na termostatickém ventilu, který je zaseknutý v otevřené poloze. Jednoduchou metodou lze ověřit, zda je tomu skutečně tak. Po nastartování studeného motoru zjistěte pohmatem teplotu hadice vedoucí od termostatu k chladiči. Hadice by měla zůstávat několik minut úplně studená. Její záhy po nastartování zvyšující se teplota ukazuje, že netěsným termostatem protéká voda do chladiče, čímž se snižuje teplota na vstupu do motoru a motor není schopen dosáhnout provozní teploty. Nouzovým rychlým a levným řešením je zakrýt kartonem větší část chladiče a tím jednak potvrdit závadu na termostatu a jednak snížit ztrátu unikajícího tepla. Tohle řešení ovšem doporučuji pouze na překlenutí doby, než bude termostat nahrazen novým. Termostat nemusí být zaseknutý na maximu, takže v teplejším počasí, kdy není potřeba vytápět interiér vozu může dojít k dosažení provozní teploty. Prvním varováním je pak rychle klesající teplota po delší sjezdu z kopce. Nebo též neustálý pohyb ručičky teploměru ukazuje, že termostat nepracuje správně.
Trochu zarážející je ovšem informace, že teplota motoru stoupne až po ½ hodině chodu naprázdno. To bych doporučil ověřit jiným nezávislým měřením. Přeplňovaný vznětový motor má sice vyšší účinnost než motor zážehový (jeden z hodně optimistických zdrojů uvádí až 45%, ale dle mého názoru to přes 40% není), avšak dochází spíše k využití ztrát výfukem právě instalací turbodmychadla. Paradoxně procentuální hodnota pro ztráty, které odcházejí v podobě tepla do chladicí vody, se liší pouze o několik procent. Celkový objem tepla uvolněného v motoru je sice nižší, ale stále dostatečný pro udržení motoru na provozní teplotě a ohřev interiéru. Faktem ovšem zůstává, že robustní konstrukce vznětového motoru spolu s lepší účinností způsobuje pozvolný náběh topení. Proto se u některých vozidel instaluje předehřev a ani nezávislé topení právě není nic neobvyklého. Zejména velké vozy typu VW Sharan, Seat Alhambra nebo Ford Galaxy mohou mít reálný problém s vytopením interiéru pokud je u nich instalován pouze 2-litrový přeplňovaný vznětový motor, a to i při stavu, že vše v automobilu funguje správně.
Při vadném termostatu sice dochází k ohřívání celého objemu chladicího média, nicméně při stojícím vozidle je konvekce minimální. To má možná větší vliv radiace celého motoru včetně chladiče nebo může být nezanedbatelný vliv zapnutého topení, které odebírá zbytkové teplo k ohřevu kabiny. Při dalším pokusu doporučuji topení vypnout, zavřít kapotu a zvýšenými otáčkami ohřevu pomoci. Ovšem pokud ještě není dosaženo provozní teploty a už je horký chladič, značí to jednoznačně závadu na termostatu.
Ventilátor na chladiči (saharu) aktivuje teplotní čidlo rovněž umístěné na chladiči. Pro rozběh ventilátoru je tedy rozhodující teplota chladiče a n teplota motoru. Pokud motor s chladičem mají provozní teplotu, tak se motor ventilátoru nerozběhne, až teplota přes cca 100°C způsobí, že čidlo vydá impulz k sepnutí chladiče. Funkci ventilátoru lze snadno vyzkoušet přivedením 12 V přímo na příslušnou svorku motoru. Má to 2 podmínky:
a) je vypnuté zapalování
b) nejsou prsty strčeny nikde v prostoru vrtule
Domnívám se, že výměnou termostatu se všech popsaných problémů zbavíte. Bohužel nevím, jakou chladicí kapalinu ve Vašem vozidle používáte. Dřívější triviální pravidlo, které říkalo : Nemíchej kapaliny různých barev.; bych nahradil: Nemíchej kapaliny různých bází. Je tedy nutné respektovat její chemické složení. Tedy pokud máte růžovou na bázi monoethylenglykolu G12, použijte růžovou. Její předepsaná doba výměny je 5 let. Lze použít i modrou G11, která má stejnou bázi, ale je nutné ji měnit po 2-3 letech. Pokud máte kapalinu na bázi monopropylenglykolu, použijte tu. Předpis výrobce doporučuji respektovat, ale výrobce si můžete zvolit sám.
Autor: David V
mobil: 724055339
MCC 01 PURE 0,7 benzin
-
- Příspěvky: 163
- Registrován: pát 20 črc 2012, 04:28
- Bydliště: Nevyplněním profilu, porušujete pravidla Smart Autoclubu. Děkuji za nápravu!
nádobka chladící kapaliny
- xlukas.cz
- Smart ACE
- Příspěvky: 15462
- Registrován: ned 26 lis 2006, 22:51
- Bydliště: Hodoninsko / Praha
placate vodorovne je minimum a od neho jde navrch vertikalne vystupek. na jeho vrchu je maximum.
2001, 30kw -> 42kw chip tuning, ALU SPINLINE 15" chrom, 175/55 + 195/50, 4pistkove brzdice wilwood, vrtane kotouce Zimmermann, sportovní podvozek, Vmax 161 km/h GPS, tažné zařízení
(* 1.12.2006 64770 km, 1.12.2007 109510 km 1.12.2008 158230 km, 1.12.2009 200000 km, 1.12.2010 238764 km, 1.12.2011 273910km, 1.12.2012 314844 km)
http://www.smart-club.cz/test/viewtopic ... &start=279 SCHVÁLENO !!!
- DYK77
- Smart ACE
- Příspěvky: 16926
- Registrován: sob 25 úno 2006, 00:06
- Bydliště: MOST
- Kontaktovat uživatele: